Mts Messina deed onder andere examen op de onderdelen: Vloerverwarming gevoed door koelwaterenergie van de hoofdmotor. Waterzuiveringsinstallatie waarbij vuilwater tot grijswater wordt gezuiverd en voor toiletspoelwater gebruikt. Twee dynamo’s van elk 250 Ampère op de PTO van de Caterpillar-voortstuwing. Victron genereert deze dynamo-energie naar 400 Volt om in tractiebatterijen op te slaan, met minimaal generatorgebruik als doel.
Gerko en Iris Kuiper. (foto’s Johan de Witte)
Bij door weervrouw Willemijn voorspeld doopweertje verzamelt zich op 11 december een selecte groep en op haar zoon trotse moeder Kuiper, aan de Dordtse Kalkhaven. Iris Kuiper Dijkhuizen, echtgenote van Gerko en in het dagelijks leven analiste-docente, slaat de champagnefles begeleid door behouden vaart voor bemanning en schip aan scherven, waarmee ze de handen op elkaar krijgt en het gezelschap zich terug trekt voor een feestelijke dronk en spijs in Café Restaurant Merz.
Bruggen
Messina? Precies! Vernoemd naar die zeestraat uit de Bos Atlas waar sinds 2006 een 7 miljard kostende en 3.300 meter lange hangbrug over wordt gebouwd. Naamgever Vof Messina Scheepvaart in Zwijndrecht bouwt eveneens bruggen met medeparticipanten. Gerko Kuiper staat hier als kapitein op de brug met een ietwat smaller budget, niettemin enthousiast mede-eigenaar van een type moneymaker.
"Je kunt het zien aan het gave model. Een bewezen concept. Loopt, draagt goed en heeft op mijn wens ook een aangepast ballastsysteem, waarmee mts Messina de kruiplijn van een ‘duikboot’ heeft.”
Het leidingwerk is van Rugotech.
Rensen & Driessen Shipbuilding leverden het casco, Scheepswerf ’t Ambacht installeerde onderwater-equipment en Dolderman-motoren realiseerden het tot een schip met vanzelfsprekend een Caterpillar 3512.
Op de vraag of hij echt zo goed loopt zegt Gerko: "Wanneer je met de proefvaart was meegegaan had je dat niet gevraagd. Het pompbedrijf presteert met een Rugotech-leidingsysteem en Hoveko-tankmeetsysteem boven verwachting. Hij loopt als een speer, Van der Velden en Verhaar kopschroef maken hem even wendbaar als mijn Ducati."
Hier geeft Gerko toch een directe link naar zijn hobby en vragen we: waarom een Ducati en geen Harley? "Kwestie van leeftijd, het moet nog een beetje vooruit gaan", zegt hij. Gerko vaart al drie jaar bij Universe Shipping. Na diverse schepen was hij zeven jaar in opleiding bij Sander Schipper op de Valente. "Mijn mentor", volgens Gerko.
Meerwaarde
Marcel Roth van Universe Shipping hield samen met EMS de energiebalans van de 110 x 11,45 meter en 2.930 ton grote Messina tegen het licht. Het resulteerde in twee dynamo’s, een Victron-omvormer/acculader en tractiebatterijen. Volgens berekening hoeft hiermee gedurende de vaart geen aggregaat te draaien en stilliggend rekent men 24 uur op de nodige scheepsenergie uit de 4.000 Ampère batterijen.
Buiten het RVS-werk van Miron zet deze firma eveneens via een warmtewisselaarsysteem de restwarmte om in vloerverwarming. Geschikte duurzame en energiezuinige toepassingen, daar draait het om bij een Green Award. Miron plaatste een polyester tank in de machinekamer voor de waterzuiveringsinstallatie. Het vuile water wordt biologisch gezuiverd.
"Ik heb hier bij Dolderman niet alleen buitengewoon gezellig gewerkt en plezier gehad, maar ook het een en ander geleerd van installeren", zegt Gerko. “Je ervaart dat een juiste communicatie met onderaannemers leidt tot kwaliteit. Hier wil ik ook nog mijn eigen Iris en Anita Roth bedanken voor het inrichten van onze fraaie, door Verveer Scheepinterieur gerealiseerde verblijven."
Aan de keuken hangt het label van Keukenline. Als we van boord gaan valt het rode trunkdek op, dat zich onderscheidt van normaal grijs. Nog zo’n detail dat bewijst dat Gerko en zijn crew er zin in hebben, is het gepolijste RVS-profiel dat het flexibele dekhuis waterdicht maakt. Overigens zo strak als op de tekening.
Mooi schip, Dolderman-netjes! De Binnenvaartkrant feliciteert Gerko en wenst goede vaart. Dolderman blijft op toeren, van dezelfde opdrachtgever komen na deze Messina nog de Malta en Elinic.
(Johan de Witte)