Als eerste van vier nieuwbouw smeerolietankers heeft Zeus Greenshipping C.V. het mts Zeus in de vaart gebracht. Toen wij begin 2011 in gesprek waren met mede-eigenaren Dennis Mandemaker en Fré Molegraaf en voor het eerst het aantal hoorde noemen van vier schepen vroegen wij ons direct af of we het goed hadden verstaan. Het antwoord was kort en duidelijk: “inderdaad, vier schepen.”

Goed doordacht
Bij Zeus Greenshipping C.V is grondig nagedacht en veel onderzoek gedaan voor de bouw van deze bijzondere bunkertankers. Toen er na een eerste grondige verkenning van de technische plannen ook nog eens groen licht scheen over de uitkomst van het ondernemingsplan is er niettemin alle tijd uitgetrokken om tot nauwgezette en goed doordachte bouwplannen te komen.
Tijdens terugkerende gesprekken met Wim Driessen van Rensen-Driessen shipbuilding hebben Mandemaker en Molegraaf hun kennis, ervaring en wensen ingebracht die door ir. Ubbo Rommerts op haalbaarheid en stabiliteit werden getoetst. Uiteindelijk resulteerde de uitkomst van de bouwvergaderingen en de overige gezamenlijke inspanningen in een definitief 3D-ontwerp.
(foto’s Hans Heiligers)
Daarna volgde een stapel afgeronde offertes voor de turnkey-levering van de vier nagelnieuwe smeeroliebunkertankers. Alle bij de bouwopdracht betrokken partijen gaven unaniem daaraan finale goedkeuring. Dat onderstreept het gewicht en het vertrouwen dat Rabobank Shipping en de branche in de investeerders van dit project hebben. Zonder die brede en stevige vertrouwensrelatie is het onmogelijk om tot zo’n forse investering voor de bouw van zulke geavanceerde schepen te komen.
De opdracht voor de bouw van de casco’s voor de vier schepen ging naar de werf in Orsova in Roemenië. Twee krijgen een lengte van 60,00 x 7,45 meter; de andere worden 80,00 x 9,60 meter. De schepen zullen via langetermijncharters onder regie van managing director Peter Slingerland worden ingezet voor Interstream Barging B.V. en hun diensten gaan verlenen binnen het ARA-gebied.
Groen varen
Twee maanden terug stonden we bij Breko in Papendrecht langs de kade toen daar het casco van mts Zeus werd afgeleverd en nu ligt het schip daar al weer gereed om te vertrekken voor de proefvaart. “De afbouw met Breko was daarmee weer als vanouds”, zegt Wim Driessen.
Ron Neleman van Breko neemt de complimenten graag in ontvangst en voegt daar tegenover ons meteen aan toe dat er bij Breko veel kennis en historie in huis is over smeerolieschepen. Hij noemt de namen van mts Victoria en mts Vanora die aan BP Shipping in Rotterdam werden geleverd en voegt daaraan ook nog de naam toe van mts Valburg.
V-Pod
Toen bleek dat Zeus Greenshipping C.V groen wilde gaan varen, waren ze bij Breko eveneens aan het goede adres. In het verleden heeft Breko veel onderzoek gedaan naar diesel-elektrische aandrijving. Voor hun onderzoeken werden complete vaartrajecten in kaart gebracht waarbij het motorgedrag en de energievraag van het schip kon worden teruggelezen.

De V-Pod wordt met of zonder straalbuis geleverd, is gemakkelijk te installeren en is 360° draaibaar maar wel met de goudgerande aantekening dat de schroef daarbij voor- of achteruit kan draaien. De regel om tijdens de proefvaart binnen drie scheepslengten tot stilstand te kunnen komen, wordt daarmee bijna een antieke regel, zeggen we zachtjes tegen onszelf.
Afgemeerd langs de kade oogt het opgeleverde mts Zeus over de volle 60 meters indrukwekkend. Het is een volwassen schip met veertien tanks, veel techniek, een imposant leiding- en pompwerk en een bunkergiek van 19 meter. Alle benodigde energie wordt geleverd door twee John Deere’s van ieder 270 kW/340 kVA en één van 65 kW/80 kVA. Ook het Verhaar Omega-stuurrooster krijgt daarvan zijn deel.
(Hans Heiligers)













