Het Nederlands Loodswezen verzorgt met zo’n 460 registerloodsen op professionele wijze zijn dienstverlening vanaf de Eemshaven tot en met de Scheldemonden. Volgend jaar is het al weer 25 jaar terug dat het Loodswezen een zelfstandige organisatie werd. Vanzelfsprekend is er sinds die tijd veel veranderd. Dat geldt niet voor het ingeslagen bouwjaar 1977 dat nog steeds ongewijzigd is af te lezen op het loodsstation Markab, waarvoor de nieuwbouw Polaris in de plaats treedt.
Trots
Over de volle lengte van een van de compartimenten van de glazen voorgevel van het gebouw van de cruiseterminal in Rotterdam is zowel buiten als binnen dezelfde transparante zwart-wit foto te zien waarop de Markab prijkt, het schip dat vandaag wordt vervangen. De afbeelding is een grafisch hoogstandje en van de man waarmee wij in gesprek zijn mag dat moois daar altijd blijven zitten. Hij is ruim vijftien jaar met pensioen maar aan zijn rechte rug en het kraakhelder witte overhemd met een fraai gestrikte stropdas met logo van de dienst van toen zul je dat niet zeggen.
Hij heeft lang op de Markab gevaren. Ooit was hij net zo trots toen op dat nieuwe schip als zijn collega’s die vanaf vandaag officieel hun diensten gaan draaien op het nieuwe psv Polaris, het Pilot Station Vessel dat de Markab vervangt.
Innovatie
Als we even later op de kade lopen en van voor naar achter en omhoog kijken naar het nieuwe schip dan begrijpen we dat ze bij Barkmeijer Shipyards in Friesland eveneens ongelooflijk trots zijn op het resultaat. En dat is nog maar het begin want ook de Menkar en Mirfak zullen vervangen worden door twee zusterschepen van de Polaris: de Pollux en Procyon. Deze ‘P’-klasse verwijst naar sterren waarop vroeger zonder apparatuur werd genavigeerd.
(foto’s Hans Heiligers)
Dat is wat anders dan de navigatie- en communicatieapparatuur die een plaats kreeg in de Alphabridge. Alleen al over dit innovatieve werk van Alphatron Marine kunnen we een verhaal schrijven. Dat hebben we dan ook gedaan en dat vindt u elders in deze krant.
De lange scherpe en smal toelopende vorm van de Polaris snijdt door het water waardoor het minder gevoelig is voor golfbewegingen. De verbetering van het zeegangsgedrag komt ten goede aan de veiligheid van de bemanning tijdens hun werk en zorgt er tevens voor dat de continuïteit in de dienstverlening toeneemt. Er kan langer worden doorgevaren onder moeilijke omstandigheden en bij hogere golfhoogten.
De ruime capaciteit voor de bunkers en proviand maken het mogelijk dat het schip vier weken op zee kan blijven. Sterker nog: door de ruime bunkercapaciteit kan de Polaris zelfs op zee loodstenders of SWATH’s (catamaran loodstenders) van brandstof voorzien.
Diesel-elektrisch
De verantwoordelijke paardenkrachten zijn een samenspan van 4 x Caterpillar C32, 2 x Caterpillar C18 en een noodset Caterpillar C9, allen gekoppeld aan Leroy Somer generatorsets. Het schip van 81,20 x 13,30 x 4,80 meter is uiterst wendbaar en heeft een maximumsnelheid van 16,5 knopen, ruim 30 kilometer per uur. Tegen de golven in is dat iets minder, dan blijft de wijzer staan op 14 knopen. Bedenk wel dat dit 3,5 maal de snelheid is van de 4 knopen die voorganger Markab kon behalen.
Projectleider Tom Curfs van Barkmeijer Shipyards liet ons rapporten zien waaruit blijkt dat hij tijdens meerdere acceleratietesten tijdens het proefvaren binnen de minuut een snelheid van 0 tot 15 knopen noteerde. Tijdens het dagelijks werk is niet altijd dat grote vermogen noodzakelijk en kan er op beduidend minder diesel-elektrisch vermogen worden gevaren zodat een besparing van 30 tot 40 procent op de brandstofkosten niet overdreven is. De nieuwe snelle jollen halen beduidend meer snelheid: ze halen 30 knopen (54 km/u).
Betrouwbaarheid
De Polaris beschikt aan beide zijden over een zogeheten rescuezone, waarmee in combinatie met de tenders of jollen reddingsoperaties kunnen worden uitgevoerd. Op snelle wijze kunnen in geval van nood opvarenden van elders aan boord worden genomen. Er is zelfs een behandelkamer voor medische zorg aan boord.
Een geweldig betrouwbaar schip voor de loodsen en de bemanning die steeds weer opnieuw hun werk onder de meest moeilijke omstandigheden moet verrichten. Hare Majesteit Koningin Beatrix heeft het schip gedoopt in gezelschap van haar commissaris Jan Fransen, minister Schultz van Haegen en burgemeester Aboutaleb en ruim zeshonderd andere gasten.
In Friesland werd er ondertussen gewoon doorgewerkt aan het tweede schip (de Pollux) dat inmiddels de dwarshelling heeft verlaten. Met de bouw van de drie schepen is een bedrag gemoeid van 100 miljoen euro. Onderaannemers en leveranciers meegerekend werken bij Barkmeijer Shipyard ruim 250 mensen aan de opdracht.
Directeur René Eichelsheim van het Nederlands Loodswezen B.V., maakte hen allen vanaf de Wilhelminakade de complimenten voor de levering van dit geweldige schip en noemde het een prestatie van topklasse.
(Hans Heiligers)