- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwDubbele scheepsdoop in Greffern

Dubbele scheepsdoop in Greffern

- Advertentie -

Delen

Als een visitekaart voor de firma en Schiffsbesatzung van Gausch-Tankschiffahrt GmbH liggen op 12 oktober de ‘gepflegte’ Piz Bever en Eventus kop-kop aan de palen in Greffern. Het is 15.30 uur als de regen pauzeert en de zon zich richt op Greffern. Daniel Gausch en Christian Hochbein memoreren voor hun gasten de handdruk van 2007 voor hun partnerschap in de Groningen Shipyard BV en benadrukken voor een betaalbare prijs een volledig schip te bouwen met inmiddels spreekwoordelijke kwaliteit. Sinds de overname in 2007 rolden er zestig schepen van de helling, elk jaar zo’n 10.000 ton nieuwbouwstaal!

Wanneer mts Eventus in 2010 van de Groningen Shipyard BV het Winschoterdiep in glijdt hebben de partners Daniel Gausch en Christian Hochbein reeds het plan deze samen met de nog te bouwen bunkertanker Piz Bever in de thuishaven Greffern hun naam te geven met een feestelijke doopceremonie.

Schifferverein Rheintreue
Van Grefferns burgemeester Helmut Brautier, krijgen de partners en medewerkers een compliment voor hun durf en moed in deze economisch moeilijke tijd. Van oudsher wappert er in Greffern een fiere vlag voor de scheepvaart, besluit hij.

Jürgen Bäuerle, Landrat van Landkreis Rastatt, blijkt in zijn gloedvolle speech goed geïnformeerd over maritiem transport in het Oberrheingebiet als Europaische Metropolregion en zijn economisch en ecologisch belang. Met respect voor visie en managing feliciteert hij de ondernemers Gausch en Hochbein.
Hierna krijgen mevrouw Karin Gausch en haar schoondochter Laura Warth de gasten in hun gevolg als zij zich naar de waterkant begeven om de schepen te dopen. Met: "Ik wens voor bemanning en schip een behouden vaart", dopen de dames de Piz Bever en Eventus met charme. Applaus!
De plaatselijke Schifferverein Rheintreue luidt met hun scheepsbel driemaal goede vaart en vraagt een handbreedte water onder de kiel. Pastoor Rolf Stehlin van de Katholische Pfarrei St. Peter und Paul zegent de schepen vanuit een boot in het sterk stromend bruine water dat gister met 2.500 cbm/sec door Kembs op ons af kwam en bewijst dat overvloedige regen de schepen eveneens doopte. Felicitaties en champagne aan de waterkant. ’s Avonds muziek, dans en gezelligheid in het Fisherman’s te Grauelsbaum.
Een traditioneel scheepsdoopfeest! De Binnenvaartkrant dankt voor de invitatie en wenst Daniel Gausch en Christian Hochbein veel succes met hun ondernemingen.

Eventus
Kapitein Steffen Gausch van de Eventus laat ons zijn schip zien. Zoals de Piz Bever eveneens vanaf kiel tot mast gebouwd op de Groningen Shipyard, meldt hij. Het scheepsconcept en onderwatervorm is bij DST ontwikkeld en beviel vanaf de eerste reis zo goed dat Christian Hochbein eveneens eigenaar werd van eenzelfde type met de naam Adrian!
Direct geïmponeerd door strak lakwerk, dat hier aan boord een procedure blijkt, duiken we de machinekamer in waar een paar bemanningsleden hun trots op deze fraaie en grote machinekamer niet onder de fundatie steken. Prominent staat hier een Mitsubishi 8 cilinder in-lijn-low speed, geleverd door Koedood. Schitterend!
Terug aan dek komt het maritieme hart van de familie Gausch boven in een smetteloos dek, houten rand op de brug zoals bij een jacht. De kingsize kopergepoetste scheepshoorn, die gezien de leeftijd zijn potentie reeds verspeeld moet hebben, maar volgens Steffen heel Greffern wakker maakt, benadrukt liefhebberij.
Zowel de buiten- als de binnenkant van de stuurhut is hier van Wessels. Fraai vakwerk, overwegend teak waar ook de lessenaar gecombineerd met rustige kleuren, deze werkplek niveau geeft. Samen met de kapiteins Robert Wagner en Norbert Buchern vaart Steffen voor Pamina Tankschifffahrt GmbH Basel. Een schip is zo goed als de bemanning, hoorden we Daniel Gausch in zijn speech zeggen!

Piz Bever
Een oude scheepsnaam! Niettemin ligt op de nieuwe 85 x 9,60 x 3,30 meter en 1.907 ton grote bunkertanker het accent op vernieuwing. Het model en onderwaterschip is in samenwerking met DST te Duisburg en GL geoptimaliseerd. Toby de Graaff, allround scheepsbouwer uit de club van de ‘Volharding’, inmiddels de pensioenleeftijd bereikt, echter niet achter de geraniums past zoals hij zelf meent, werd gevraagd voor de inbedrijfstelling van dit schip.
"Deze Piz Bever is een lichtgewicht met twee Volvo-motoren door Groeneveldt Marine service geleverd. Het onderwatermodel in combinatie met een uniek bolvormig voorschip, genereert niettemin een verminderde weerstand, waarmee zo’n 15 procent brandstof bespaard kan worden in vergelijking met een conventioneel model. De sterke, niettemin gewichtbesparende constructie, motoren en equipment hebben geleid tot een 150 ton groter laadvermogen dan gebruikelijk bij deze afmetingen", volgens De Graaff.
Met een Van Wijk-bunkermast en Konutherm thermische olieketel is dit relatief kleine schip in de huidige markt groot in bunkeren. Het schip heeft acht tanks waarvan zes voor zware olie en twee voor gasolie. Aan de ladingpompen hangt het Kampers-label. De paviljoenbouw op het achterschip maakt de lengte van het woninggedeelte relatief kort, maar geeft over de volle breedte veel ruimte. Voor de elektrische installatie en inrichting van de stuurhutlessenaar staat Kadlec & Brödlin.

(foto’s Johan de Witte)

Gausch en Hochbein, zowel reder, Schiffsmakler als ook scheepsbouwers, zijn trots op de innovatieve projecten van hun werf. Met verschillende bureaus en instanties is er veel research gepleegd voor deze afwijkende type ‘Sunrise’ tanker. Hochbein: "Innovatie eerst uit te testen voordat we de kiel leggen is bij ons structureel. We gebruiken West-Europees scheepsbouwstaal. Het is een beetje duurder, maar heeft een oppervlaktestructuur die zich beter laat bewerken en lassen dan staal uit andere regio’s.”
"We leveren als Groningen Shipyard topkwaliteit en dit omvat ook grotendeels het gebruik van kwaliteitsproducten. Met onze leveranciers hebben we een zeer goede relatie."
Groningen Shipyard vertrouwt onder andere op Wessels, Kadlec & Brödlin, Verhaar, Heinrich Harbisch Schiffswerft, Deymann Rohrbau, ProMarin, Steger & Windhagen, Dolderman, Van der Velden, NRF, Leder FS en Schiffstechnik, aldus Christian Hochbein.
De Piz Bever gaat onder andere in de bunker-business op de Weser. Aan het roer staan kapitein Thomas Schreuder en Wolfgang Sulinma.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -