Shipyard Trico ontwikkelde mts Duandra met een uniek hybride voortstuwingssysteem. Het antwoord op: zuinig, minder uitstoot, duurzaam en betaalbaar. In relatief korte vaartijd transformeert de meerprijs zich door minder brandstofverbruik en minder slijtage in positieve exploitatie. ‘Welvaart’ voor het milieu!
(foto’s Johan de Witte)
Minder uitstoot en de extra investering terugverdienen waren de uitgangspunten voor Shipyard Trico om een systeem te ontwikkelen dat de Duandra met een van de twee generatoren op het voorschip twee schroeven onafhankelijk van elkaar voorziet van vermogen en daarmee met geringe snelheid kan varen. Met twee Volvo Penta-generatoren op het voorschip vaart het bij stilstaande Volvo Penta-hoofdmotoren in de achtermachinekamer op dieselelektrisch vrijwel decibelvrij! En, last but not least, diesel-mechanisch is vanzelfsprekend een optie. Hierbij werken de elektromotoren als asgeneratoren voor het boordnet. De kapitein heeft dus keuze om in samenwerking met het power-management van Electric Marine Support de 110 x 16,20 meter en 6.000 ton grote Duandra van Olesia BV Ridderkerk met gepaste spoed naar haar bestemming te varen voor charteraar Vinotra Barging.
Easy does it
Volgens Alexander Durinck van Shipyard Trico engineerde het Trico-team dit hybride systeem met bestaande technieken. Alleen de samenstelling is uniek volgens Alexander. “Het zijn standaardproducten die zich reeds in het wegvervoer hebben bewezen. Het wegtransport heeft met zijn massaliteit een grote voorsprong inzake emissiereductie en daar profiteren we van met dit hybride systeem.”
“Hybride maakt echt verschil als er gekozen wordt voor nageschakelde techniek. Een optimaal belaste en relatief kleine motor uit het wegtransport, zoals de 550 kW Volvo Penta, laat zich eenvoudig uitrusten met een katalysator en roetfilter.”
“Positief is ook dat de geringe inbouwafmetingen van dit hybride systeem veel ruimte laat, waar gebruikelijk op de millimeter wordt geïnstalleerd. De uitlaatgassenleiding bijvoorbeeld meet 600 millimeter diameter aan de katalysator en filter. Voor de katalysator wordt AdBlue ingespoten. Deze vloeistof zet stikstofdioxide in de uitlaatgassen om in stikstof en water, waarbij de uitstoot met 97 procent wordt verminderd. We zitten hiermee aan Euro 5-norm die op de weg geldt. De Volvo Penta-motoren kunnen op verzoek door Terlouw Rotterdam voorzien worden van een katalysator met Ad Blue-injectie en een POC-roetfilter. De toepassing hiervan voldoet ruimschoots aan de CCR-doelstelling vanaf 2016. Als Shipyard Trico hebben we de intentie om schepen op een eenvoudige manier (easy does it) toekomstbestendig te maken”, aldus Durinck.
De brandstofprijs en emissie zijn de ‘breekijzers’ geworden in een wereldwijde economische aanpak van energiesystemen. Vernieuwing is daardoor geen bedreiging, maar biedt kansen om je als transportmodaliteit te onderscheiden evenals de carbon footprint van hybride voortstuwing ons milieu meer ‘lucht’ geeft!
Som der delen
Optimaal rendement is onbetwistbaar milieuvriendelijk en heeft kwaliteit in scheepsmanagement! De Duandra bezit de meerwaarde van ‘de som der delen’ doordat de makers op duurzaam en energiezuinig hebben gefocust. Het in combinatie van Gerard Deen, Shipyard Trico en Rensen Shipbuilding B.V. geleverde Chinese casco met Scheldehuidconstructie heeft hybride als primeur. Niettemin bezit dit zusterschip van de LNG Argonon nog een paar extra’s. Zo is de energiebalans van dit schip tegen het licht gehouden in het scenario van: terugverdienen.
Verbrassers
De carbon footprint als ‘milieumaat’ in het bedrijfsleven is nu al groter dan de aarde aankan. Europa leeft ongetwijfeld op te grote voet en heeft ruim tweemaal zo veel mondiale gebruiksruimte nodig, dan het groot is. De footprint van een fles mineraalwater bijvoorbeeld uit Nieuw Zeeland ligt zwaarder op de maag dan één uit de Benelux.
De rijke landen en hun burgers met gevulde beurzen zijn verbrassers! Voorop lopen de Verenigde Arabische Emiraten met een voetafdruk van 12 hectare per inwoner. De kleinste voetafdruk van 0,1 hectare heeft de gemiddelde inwoner van Afghanistan.
Vanaf het millennium tot 2006 groeide de wereldeconomie met meer dan 20 procent, de bevolking in die periode 6 procent. De gevaren van die razendsnelle groei zijn op politieke agenda’s schrijnend afwezig. Beoogde duurzaamheid sneeuwt onder in partijpolitiek en bezuinigingen. Het zou verstandig zijn als de politiek haar verantwoordelijkheden voor ons nageslacht serieus neemt en daarbij de maritieme transportwereld support geeft evenals financiële regelingen in het leven roept om op brede schaal te kunnen vernieuwen in het voordeel van ons milieu. Mts Duandra doet dat reeds!
Duandra’s energiehuishouding heeft de gelijke extra’s als de Argonon. Met nadruk hierop zijn de airco en overdrukinstallaties alsook mechanische ventilatie-/koelinstallaties door Climalogic geïnstalleerd. EMS integreerde met een 2-draadssysteem verschillende unieke toepassingen in combinatie met verwarmingsinstallatie en luchtverversingsysteem. Meuzelaar Installatietechniek, onder andere sterk in warmtewisselaarsystemen, zet de restwarmte om in verschillende functies zoals vloerverwarming.
Het Trico Piping-leidingsysteem heeft een specifiek gebruiksvriendelijk label. Van der Velden-roeren houden de Mts Duandra in het vaarwater. De Leeuw Scheepsinterieurbouw heeft de crew gesoigneerd met een bijzonder fraaie woning. Het comfort van de stuurhut en verblijven, evenals het RVS van Miron verdienen een paar sterren.
Terlouw
Terlouw Rotterdam is een ‘Authorized Volvo Penta Center’ en verzorgt sinds 1924 wereldwijd service en onderhoud aan industriële toepassingen, scheepvaart, binnenvaart en offshore (zowel olie- als gasplatforms). Terlouw, leverde voor deze Duandra een Volvo Penta D5 voor het boordnet en vier Volvo Penta DL 16 generatoren, waarvan twee energie aan de kopschroef en pompbedrijf geven en twee hoofdmotoren. Terlouw is het aanspreekpunt voor Volvo Penta en heeft de hele motorenrange op voorraad. Terlouw Rotterdam is zelf leverancier van het after treatment systeem (katalysator met Ad Blue-injectie en POC-roetfilter) en kan op de complete range beroepsvaartmotoren worden toegepast.
Het bedrijf levert op maat gemaakte systemen voor reductie van schadelijke gassen, roetuitstoot en het reduceren van brandstofverbruik voor ‘schoner’ varen. Volvo Penta staat prominent op het ‘milieupodium van weg en water’ en claimde reeds diverse schoonheidsprijzen.
ADS van Stigt
Shipyard Trico bouwt aan een toekomstbestendige binnenvaart met haar partners!
Door hierop in te spelen heeft ADS van STIGT keerkoppelingen met een PTI (Power Take In) en een bedieningssysteem ontwikkeld welke geschikt zijn voor het hybride varen. Mts Duandra is het eerste hybride binnenvaartschip dat hiermee is uitgerust. Voor de Duandra leverde de firma twee Masson Marine-keerkoppelingen type MM W17000. Deze hebben naast de ingaande standaard aandrijfas aan de achterzijde een PTI voor een elektromotor. In combinatie met het ADS vanSTIGT bedieningssysteem en een ontwikkelde hybride aansturingsmodule kan met deze configuratie gebruik gemaakt worden van diesel-directe voortstuwing, diesel-elektrische voortstuwing en een combinatie van beide.
Door toepassing van een elektromotor naast de hoofdmotor (diesel), waarbij de geïnstalleerde generatorsets voor elektrisch boegschroefvermogen, ladingpompen en boordnet ook aangewend kan worden als voortstuwingsvermogen, kan een kleinere hoofdmotor gebruikt worden. Door het efficiënter gebruik van het totaal geïnstalleerd vermogen van dit hybride schip kan 30 procent minder worden geïnstalleerd.
EMS
EMS is bij de primeur van dit eerste hybride aangedreven schip op de binnen- wateren betrokken als installateur en leverancier van de volledige elektrische voortstuwingslijn, boordinstallatie, elektrische installatie en levering van de nautische apparatuur. Het dieselelektrisch systeem wordt aangedreven door twee elektromotoren van 350 kW, generatoren van 550 kW en twee elektromotoren van 350 kW. De elektromotoren worden gevoed door de Volvo Penta-generatoren en kunnen onafhankelijk van elkaar bediend worden, dankzij twee watergekoelde frequentieregelaars. Door deze unieke combinatie is het mogelijk om volledig elektrisch te varen óf volledig diesel op de twee Volvo Penta-hoofdmotoren óf eventueel een combinatie van beide. Het schip heeft per schroef een maximaal vermogen van 1225 pk. De winst van deze combinatie is een veel lagere uitstoot en aanzienlijk lagere kosten.
‘Shipyard Trico bouwt aan een toekomstbestendige binnenvaart’ is de nieuwe bedrijfsslogan en heeft in teamverband met EMS, ADS vanStigt en Terlouw Rotterdam het schip in een tijdsbestek van vier maanden opgeleverd.
(Johan de Witte)
Duandra’s première
Geslaagd op alle onderdelen kreeg de unieke hybride Duandra voor haar première op 17 augustus aan de Rotterdamse Sluisjesdijk gezelschap van het mts Argonon, Virginia en de nog in ‘opleiding’ zijnde Mystery. Het internationaal maritiem publiek op de kade werd tijdens de doopplechtigheid verrast door een subtiele pantomime-act, waarna de beauty’s van Buck Models de plecht van de schepen sierden. Spektakel!
De 6-jarige Ben Durinck stal de show met de doop. (foto Shipyard Trico)
Niettemin werd de show gestolen door de 6-jarige Ben Durinck die de bemanning en het schip van zijn ouders behouden vaart wenste alvorens de fles champagne met support van Argonons bunkermast tegen de Duandra boeg aan barrels te zwieren. Een vernuftig doopsysteem, met honderd procent slaagkans, overeenkomstig de kwaliteit en veelzijdigheid van Shipyard Trico!
Na dit spektakel was er rondleiding op alle schepen en werden gasten en deskundigen uitgebreid geïnformeerd over de innovatieve projecten. Het was een uitstekende gelegenheid voor het creëren en versterken van relaties in de maritieme wereld en haar stakeholders op het gebied van scheepvaartinnovatie. Op deze on-Hollands mooie zomerdag waarin de hybride Duandra een stap in de toekomst zette, waren verfrissing en buffet van Bon Bon evenals muziek onder een partytent op het Mystery-trunkdek, zeer welkom. Ofwel: Shipyard Trico pakte weer eens uit!
Een kind kan de was doen
Uniek was dat vier op eenzelfde Chinese werf gebouwde schepen van 110 x 16,20 meter en zo’n 6.000 ton groot door Trico Shipyard zijn geïnstalleerd en voor deze gelegenheid aan de Sluisjesdijk waren afgemeerd. Van uniforme scheepsbouw is echter geen sprake. De Duandra met ‘hybride’ voortstuwing, mts Argonon met ‘dual fuel’ LNG, mts Virginia ‘traditioneel’ en met het in ontwikkeling zijnde mts Mysterie waarmee de onbekende eigenaar nog ‘voor en achteruit’ kan, vertalen de innovatie in de scheepvaart.
Aan boord van de Duandra wekken onder andere Volvo Penta, EMS, ADS van Stigt en Shipyard Trico in relatie tot hybride verbazing. “Waar zijn de hoofdmotoren?”, is hier de veel gestelde vraag, die gezien de geringe afmeting van dit eenvoudige, toekomstbestendige systeem relevant is. Eenmaal boven in de onderscheidend mooie stuurhut legt kapitein Nick Boer uit hoe de slimme EMS-programmeur Ferdinand Nieuwhuis het juweel van een lessenaar heeft ingericht om de hybride voortstuwingsmodaliteiten, eenvoudig op touchscreen te bedienen.
Nadien horen we de bescheiden EMS-baas Ronald Hamstra zeggen dat “de technische gecompliceerdheid in simpele bediening is vertaald. De software is in eigen huis ontwikkeld en de lessenaar is mede met de firma Miron tot stand gekomen.”
De Duandra kreeg bij de doop op 17 augustus aan de Rotterdamse Sluisjesdijk gezelschap van de Argonon, de Virginia en de Mystery. (foto Johan de Witte)
Volgens kapitein Nick, die vier maanden lang bij elke installatiefase betrokken was, kan een kind de was doen. Zijn vader Dirk Boer – van wie hij varen leerde op het koppelverband Century – staat hier eveneens aan het roer in tegenoverliggend schema. Nick: “Wanneer er meer vermogen nodig is voor snelheid of manoeuvre ondersteunen de aggregaten voorop via de elektromotoren beide diesels. We hebben reeds twee reizen achter de rug met uitstekend resultaat. Tijdens de proefvaart met 4.600 ton geladen in dieselelektrische mode met beide Volvo Penta’s in het voorschip is 13.8 kilometer snelheid gemeten. Met de beide hoofdmotoren ingeschakeld liep de GPS-meting naar 19,4 kilometer. Het schip laat zich zeer makkelijk varen, is comfortabel en bijzonder geluidsarm.”
DuraStyle
Aan de magnifieke en royale woning die door Scheepstimmerbedrijf Johan de Leeuw werd ingetimmerd, hangt het inrichtingslabel van Diana Durinck. De herkenbaarheid van haar firma DuraStyle ligt in kwaliteit, smaak, design en bijzonder fraai op elkaar afgestemde kleuren.
Diana creëerde middels een RVS trap een welkome entrée en moderne woning, met een indeling en aankleding die zich onderscheidt in durf en stijl. Bijzonder fraai is de raamdecoratie die zon transformeert in sfeer. Het WELCOME ON BOARD op de wand van de living werd op deze open dag door de kijkers letterlijk ervaren.
(Johan de Witte)