De lessenaar in de stuurhut van het mts Reinie. (foto Hans Heiligers)
Eind vorig jaar schreven wij voor het laatst over BAS SHIPPING Sàrl, het was met de oplevering van mts Marjon. Ad van Berchum, Leon van Oosterhout en Bas van der Straaten brachten dat schip in de vaart na succesvolle afspraken met de Compagnie Française de Navigation Rhénane (C.F.N.R) in Straatsburg. Reeds toen gaf Van der Straaten aan dat hij met zijn investeerders zou blijven zoeken naar vergelijkbare uitdagingen in de markt. Dat idee kreeg steeds meer vorm door de gunstige ervaring en kwaliteiten die met het mts Marjon werden opgedaan.
Enkele maanden terug werden de plannen omgezet in concrete afspraken tijdens afrondende gesprekken met de Reederei Jaegers Group in Rotterdam en dat resulteerde in een opdracht aan de werf Centromost Stocznia Rzeczna in Plock (Polen) voor de levering van een volwaardig zusterschip van mts Marjon. Leon van Oosterhout zegt ons daarover: “Voor het eerst zijn leveranciers en toeleveranciers voor de afbouw naar Polen afgereisd.” Tevoren was een goede planning gemaakt waaraan iedereen zich heeft kunnen houden. Het is vanaf de bodemplaat compleet in Polen gebouwd en heeft daar eveneens de technische proefvaart met succes voltooid.
Zeereis
Na de zeereis is het schip vanaf Rotterdam met een sleepboot van VeKa naar Werkendam gebracht. Als we daar aan boord van mts Reinie gaan zegt schipper Kees van den Heuvel ons daarover: ‘ het schip kwam daar als een pakket in de haven aan’ . Hij vervolgt: ‘ we zijn twee dagen bezig geweest om alle krimpfolie van het schip te verwijderen waarmee het schip was verpakt ‘. Na nog wat puntjes op de i te hebben gezet en wat materiaal te hebben verwijderd dat voor de zeereis was aangebracht zegt Kees ons: ‘daarna was het een kwestie van de sleutel omdraaien waarna de officiële proefvaart kon aanvangen. Het onder Lloyds klasse gebouwde schip had geen enkele moeite om die laatste stap met succes af te ronden.
Tanks
Voor het vervoer van minerale producten en lichte chemie tellen we tien gecoate tanks die van spiralen zijn voorzien. De gezamenlijke tankinhoud is 3.800 m3. Het leidingwerk is van VeKa Piping & Industry en werd dubbel uitgevoerd. Het 110.00 x 11.45 x 3.75 meter schip telt 3.214 ton. Terwijl hij ons de machinekamer laat zien zegt de schipper ons dat hij zeer content is met de overgang naar de door Arie Koedood geleverde nieuwe motor, een Mitsubishi V16 van 1700PK. In combinatie met de boegschroefinstallatie van Verhaar Omega van 375kW moet navigeren met deze laatste loot aan de BAS SHIPPING Sàrl-vloot geen enkel probleem opleveren.
HANS HEILIGERS