Deze Santiago heeft niets met de beroemde pelgrimsroute, maar alles met het Griekse vulkaaneiland. Omdat Philippe van Leemput aan de nieuwbouwtak van Breko Shipbuilding & Repair opdracht gaf voor de levering van een nieuwe tanker van de werf waar zijn schoonvader Victor Sels reeds in 1987 de Santorini (voorheen Lisieux) liet bouwen, zit er niettemin een bekend traject in dit verhaal verscholen!
Het is al een paar uur droog en zonnig wanneer Yannick (10) en Jens (3) van Leemput op 11 mei gespannen het dooppodium in Papendrecht beklimmen. ‘Santiago-crew’ in grote letters op hun t-shirt laat over hun taak geen twijfel. Ron Neleman geeft instructies: “Eerst de fles goed naar je toe halen en dan pats!” Ze deden het in één keer goed. Applaus!
(foto’s Johan de Witte)
“Hierna was het vooral de bedoeling om met de mannen van Breko en alle medewerkers aan hun schip een glas te drinken, want wij zijn erg blij met ons schip”, aldus Philippe en Lesly van Leemput-Sels. “Wanneer we alles in regel hebben en in de lak staat, maken we ons nieuwe schip in Antwerpen nog eens ‘nat’ met familie en vrienden.” Voor Yannick en Jens, die als ‘doopbroeders’ van Breko een televisie op hun kamer kregen aangeboden, brak het zonnetje helemaal door.
Beproefd model
Mts Santiago heeft een beproefd model; zijn 86 x 9,60 afmeting is populair. “Deze grootte kunnen we gebruiken”, volgens Ruud de Gruijter van RTR die de Santiago aan de praat zal houden.
Het casco is gebouwd bij Gebr. de Jonge in Kladovo, staat goed in zijn spanten en is uitstekend afgewerkt. Het gehele traject is door Breko gerealiseerd. Het leidingsysteem installeerde PSI reeds in Servië.
De voorroef, die aanvankelijk niet op tekening stond, maakte Alubouw de Mooy. Aan de stuurhut, masten en trappen hangt eveneens het label van de Ambachtse aluminiumbouwer. Met de auto in stoelen op het achterdek heeft elke kanaalbrug het nakijken.
Er zijn vijf tanks en twee Bornemann-pompen. Het schip wordt ingezet voor minerale olie, zodat spiralen en een ketel even in de wachtkamer zijn gezet. Hoveko is aan boord met tankmeting. De machinekamer is zeer ruimtelijk. AIM Elektrotechniek zorgde voor alle functies.
De installatie en afbouw heeft de Breko-standaard, wat zoveel betekent als: klasse! Mts Santiago doorliep haar proefvaart fluitend.
“En toch kreeg ik er hoofdpijn”, zegt Philippe, “maar dat was te wijten aan de discussie decibels in mijn stuurhut.” Philippe kocht jaren terug de 105 x 10,50 meter grote Santorini van zijn schoonvader. Zijn broer Peter, die al zeven jaar zijn schouders onder de firma zet, staat er nu aan het roer.
Stuurhut zet de toon
“Soms zaten we tot midden in de nacht op een A4-tje onze woning en stuurhut in te delen. Met de prullenbak vol verscheurde plannen deden we het de andere dag nog eens over. Het is ook een leuke uitdaging om binnen het raam van wat mogelijk is, je wensen om te zetten in sfeer en comfort.”
“Toen we met Willemsen aan tafel gingen waren we er snel uit. Hij stuurde onder andere Gijs, Raymond en collega’s – prima vaklui met wie werken plezierig was”, vertelt Lesley. “De hobby van Philippe is varen ofwel altijd bezig zijn. We zijn praktisch altijd aan boord en als het even kan onze kinderen ook. Aan boord is ons thuis, en zo hebben we dat ook ingericht.”
We mogen zelf eens rondzien, waarbij de stuurhut al meteen de toon zet. Een haarzuivere in roomwit hooglans gespoten Willemsen lessenaar met zwarte accenten van navigatieapparatuur geeft de impressie van een filmset. Bij Lesley in de woning vinden we pasteltinten met als basis aardkleur. Het geeft rust en is sfeervol. De badkamer kan zo in een special wonen-magazine.
Ieder heeft hier zijn plek. Indeling en inrichting etaleren de aandacht die ze hebben gekregen. De Santiago is de moeite waard! Philippe bedankt hierbij voor het keurige werk van Artco schilders en iedereen die aan de Santiago heeft meegewerkt.
(Johan de Witte)