- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwStolt Rhine brengt chemie tussen de partijen

Stolt Rhine brengt chemie tussen de partijen

- Advertentie -

Delen

Mts Stolt Rhine werd 19 november gedoopt door Ria Koole, op Shipyard Begej te Zrenjanin (Servië). Na 2.600 kilometer ‘proefvaart’ arriveerde de chemicaliëntanker bij Scheepwerf Den Breejen storingsvrij voor de laatste inspectie. De Stolt Rhine is het eerste van twee schepen die eind 2010 door Stolt-Nielsen bij Mercurius Scheepvaart in opdracht zijn gegeven. Het was krap twintig jaar geleden dat Stolt-Nielsen een binnenvaarttanker voor zijn eigen organisatie liet bouwen.

De door Mercurius Shipping Group BV bestuurde Servische scheepswerf leverde de 110 x 11,45 meter en 3.375 ton grote Stolt Rhine vaarklaar met Lloyds-certificaten op in Novi Sad. De Stolt Rhine type C 2.2 heeft duplex stalen tanks, een casco van uitzonderlijk hoge kwaliteit en, mede door het Leemberg-leidingsysteem, een geavanceerd imago.
Volgens kapitein Peter van der Endt hebben de Stolt-surveyors Eelke Koole, Robert van Ee en Kees Baardewijk er alles aan gedaan om de Stolt Rhine elk mogelijke functie mee te geven. Het is een geheel dubbel casco met tien tanks, vier slobtanks en kan met een zeer uitgebreid leidingsysteem vier partijen tegelijk behandelen. “Mijn duim omhoog voor de werf, installateurs en machinekamer-uitvoering. Tijdens de lange trip naar huis geen storing”, aldus Peter.

Permanente controle
Stolt is geen gemakkelijke opdrachtgever; de firma vertaalt onder andere kwaliteit en duurzaamheid door permanent controle uit te oefenen tijdens de bouw. Uit een gemiddelde sectie die ter controle wordt aangeboden halen de Stolt-surveyors nog zo’n dertig puntjes. Dit zijn laspuntjes, strakheid, kleine onvolkomenheden of onvoldoende ronding.
Normale scheepsbouw vereist 1 procent slijpwerk; bij deze Stolt Rhine is sprake van 5 procent. Alle frames hebben een geslepen snijkant of kleine radius. Zoals in de jachtbouw komen er in tanks spiegeltjes aan te pas evenals elke las een ‘aai over zijn bol’ krijgt om oneffenheden op te sporen, teneinde de conservering een duurzaamheid van 25 jaar te geven!
We spreken met Robert van Ee die door Eelke Koole voor inspectie van het tweede schip op de Begej werf is afgelost. “We verlangen een zeer hoge kwaliteit, die chemicaliëntankers vereisen. De samenhang van casco en volledige afbouw werkt zeer efficiënt. Deze werf is uitstekend gestructureerd. Medewerkers pakken verandering, advies of commentaar direct op. Je leert van elkaar. De strakheid van de huid en nauwkeurigheid van installeren kan de competitie aan met jachtbouw.”
Robert werkt reeds sinds ‘84 in de chemie. Als specialist van veiligheid vervoer gevaarlijke stoffen kent hij het hele abc en zegt hij niet snel dat het perfect is – niettemin maken we uit zijn woorden op dat de Stolt Rhine er dichtbij komt!

Stille kant van het schip
Na een rondje over dek en door stuurhut en machinekamer ontdekken we dat binnenvaarttankers in ontwikkeling en technische uitvoering hun tijd vooruit zijn. Bijvoorbeeld: veertig jaar geleden verplichtte de wetgeving aan boord een dampretourleiding; diverse terminals zijn hier nog altijd niet mee uitgerust. Terminals staan blijkbaar boven de wet! De scheepvaart gaat in veiligheid een paar stappen verder dan is voorgeschreven.
“In tankmeettechniek gebruiken we de beste componenten die er op de markt te vinden zijn”, zegt Anton van Deursen van Berg Maritieme Meetsystemen (BMM) uit Gorinchem. “In onze ontwerpen stoppen we zowel technisch vernuft als creativiteit.”
Indruk maken ook het leidingsysteem en manifold in het middenschip dat van tracing-kabel wordt voorzien alvorens isolatie en aluminium bescherming wordt aangebracht. Indrukwekkend veel werk.
Om er straks mee te werken vraagt ook opgeleide medewerkers! Hiervoor heeft Stolt een kweekvijver, zegt Van Ee. “Mensen opleiden en volgens procedure werken is puur veiligheid”, vertelt Robert in de ‘Serbia made’ woning, waar we verrast zijn van comfort en kwaliteit van dit rederijschip.

(foto’s Johan de Witte)

Het is er degelijk-luxe, warm en ook nog eens gezellig ingericht, maar vooral slim. Alle slaapkamers zijn over bakboord zodat nachtrust safe is en niet gestoord wordt door volk aan de deur. Bakboord heeft geen ingangen en is derhalve de stille kant van het schip.
Elke kamer beschikt onder andere over een fles-ademlucht waarmee Stolt het Emergency Escape Breading Device (EEBD) hanteert in geval van calamiteit.
Maar voor alles is het leefbaar, daar heeft Stolt-medewerkster Ute Wolf voor gezorgd. Samen met de binnenhuisarchitecte Milana van de Begej-werf heeft Ute het interieur grotendeels in omgeving Belgrado gekocht.
De surveys van Eelke Koole en externe controleur Hans Willmann hebben aan dit kwaliteitsproject een onmisbare bijdrage geleverd. Shipyard Begej kwam bij dit project in procedure en kwaliteit langszij de eis van opdrachtgever Stolt-Nielsen, waardoor sprake is van een win-win-project!

Stolt in vogelvlucht
Stolt-Nielsen Limited begon in 1959 als Parcel Tankers Inc met een gecharterd schip. In 1963 opende Stolt kantoren in Noorwegen, Verenigde Staten en Japan en beschikte het over achttien schepen. In 1971 werd de eerste van de acht opslagterminals die Stolt nu exploiteert, verworven. In 1972 startte het bedrijf met Sea Farms.
Naast olie transporteert Stolt gas en bitumen. Met 23.500 rvs tankcontainers is Stolt in deze branche de grootste. Wereldwijd varen nu 160 schepen met gezamenlijk zo’n 2,7 miljoen ton onder de Stolt-vlag. Hiervan bestaat 86.000 ton uit binnenvaart, waaronder tien Stolt-schepen.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -