Voor het gesprek met Henk Boonstra van Boro Tankvaart N.V. toetsen we in onze navigatie het adres Rivierdijk 78 in Sliedrecht. Geheel volgens plan arriveren we een half uurtje later bij Machinefabriek A.A. Vink. Het is altijd een gezellige drukte bij Bram van Rees. Er is veel te doen en alle ruimte wordt benut. Een bunkerschip is drooggezet op de wal en ziet er na een grondige onderhoudsbeurt weer als nieuw uit. De stroppen liggen al gereed om het schip weer terug in het water te plaatsen.
Het mts Palandiel ligt als tweede en overal aan boord wordt flink gewerkt; de proefvaart is over enkele dagen. Henk Boonstra is nog even in gesprek en terwijl wij een kijkje aan dek nemen maken we kennis met Peter en Hanno van Sintmaartensdijk. Ze hebben op loopafstand van de afbouwlocatie hun onderneming JHP Metaal B.V. waar ze pijpleidingen en andere constructies ontwerpen die in eigen huis worden geproduceerd.
(foto Hans Heiligers)
Naast projecten voor de binnenvaart, visserij en jachtbouw leveren de broers eveneens aan deepsea en offshore. Denk daarbij naast leidingwerk eveneens aan zaken als spanten, fundaties, leidinggoten en draagconstructies, zowel in staal, rvs en aluminium. Ook het verfwerk of een poedercoating wordt verzorgd, evenals polijsten, verzinken en verchromen. Op het vaste land kom je het werk JHP Metaal tegen bij koel- en vrieshuizen en verwarmingstechniek.
Ook met Kuipers Shipbuilding B.V. wordt al geruime tijd samengewerkt en via hen kregen de broers opdracht voor het dekleidingwerk van het mts Palandiel. Kuipers bedacht in overleg met de eigenaar van het schip de engineering, waarna begonnen kon worden met het produceren en verzinken van de leidingen. Het is een dubbel leidingwerk dat volgens voorschrift geïsoleerd en getraced is uitgevoerd.
Het werkterrein van JHP Metaal omvat alle werelddelen. Daarbij geniet het bedrijf veel voordeel van de mogelijkheid dat het zijn producten kan aanbieden onder certificering van Germanischer Lloyd.
Snel
Even later schudden we voor het eerst de hand van Henk Boonstra. En als we vragen op welke schepen hij eerder heeft gevaren, komen er hoofdzakelijk namen van tankschepen. Henk is geboren op een 362 ton tellende klipper van zijn ouders en kreeg van hen een doeltreffende klassieke binnenvaartopleiding. Nog maar net twintig jaar kocht hij met zijn echtgenote Martiena Rozenberg hun eerste schip, een kempenaar.
(foto Hans Heiligers)
Natuurlijk mankeerde er van alles aan zo’n oud schip. Dat was dan ook de reden dat het stel een jaar later de overstap maakte naar mts Lombardijen. Martiena woont inmiddels al weer een tijdje aan wal met de kinderen. Boro Tankvaart kocht via Concordia in China twee casco’s, die binnen vijf weken na bezichtiging in China in Nederland werden afgeleverd. Inderdaad, dat is zeker snel.
Zilvergrijs
Onder advies en begeleiding van Kuipers Shipbuilding heeft Boro Tankvaart besloten de casco’s binnen eigen regie met Bram van Rees af te bouwen. Het mts Palandiel heeft een maatvoering van 110 x 11,40 x 3,08 meter. De gecoate tanks van het 2-partijenschip hebben een gezamenlijk inhoud van 3078 m3. Er zal lichte chemie mee worden vervoerd.
De lessenaar is samen met Hoogendoorn ontworpen en we zien langs de consoles al een voorproefje van het zilvergrijs dat we even later in de machinekamer ook tegenkomen. We hebben op andere schepen wel eens Ferrari- en Ducatirood gezien maar de kleur waarin de motoren, de Verhaar Omega boegschroef en de DBR generatorsets van mts Palendiel zijn gespoten zijn we nog niet eerder tegengekomen.
(foto Johan de Witte)
“Dat is de kleur van een Mercedes Silver Arrow”, zegt Boonstra. Hij vertelt meteen het verhaal van een Grand Prix uit de dertiger jaren van de vorige eeuw. De Italianen reden daar in rood, de Engelsen in groen en de Duitsers zouden aanvankelijk in het wit verschijnen maar besloten op het laatste moment de witte lak van hun auto te schuren waardoor het zilvergrijs boven kwam. Dat bracht hen geluk.
Ook De MTU heeft sterallures en levert het schip maar liefst 1785 pk. We stappen over het zusterschip Samusin aan wal; het leidingwerk vordert al aardig. Het schip zal naar verwachting in februari worden opgeleverd.
(Hans Heiligers)