Een gesoigneerde, in Orsova gebouwde jetrunner die bijzonder goed draagt maar ook loopt en als enige in de Kalkhaven alle aandacht van Dolderman, installateurs en timmerlieden kreeg, zijn ingrediënten waardoor de Marmara gezien mag worden. Onvolkomenheden zijn eruit gefilterd door tijd, routine en oog voor kwaliteit. naam ontleent deze tanker aan een eiland in de zee van Marmara.
De genodigden begeven zich 18 november naar het voorschip. Er wordt gespeecht met ontroering tussen welzijn en dank voor medewerking en solidariteit, waarmee de Marmara is afgebouwd. Dochter Zoey (7) en haar broer Tycho (6) krijgen alle aandacht als zij mts Marmara zijn naam geven en de champagnefles tegen de boeiing aan scherven slaat. Applaus op de kade, trotse kinderen die voor schip en bemanning, maar speciaal voor hun ouders het allerbeste wensen.
We praten met Marc Stok die in de euforie van dit nieuwbouwschip, waarin hij voor het eerst in zijn carrière mede-eigenaar werd, zijn moeder verloor. Zij mocht slechts eenmaal aan boord komen. Na nauwelijks drie weken ziekbed overleed zij op 3-11. Deze datum die merkwaardigerwijze de laatste drie cijfers van het Europa nummer vormt, zal Marc nooit vergeten. Ofschoon de wereld doordraait, was doorgaan met je werk voor de familie Stok een emotie volle keuze.
Samen in de klas
"We hebben met een fijn team gewerkt", zegt Marc, die de laatste twee maanden zo veel mogelijk aanwezig was en intussen elke spant van zijn schip kent. "We kregen veel goodwill op de werkvloer. Het is een gaaf casco; de zij staat zo recht als op de tekening. We hebben een perfect enkelleidingsysteem van Rugotech. Het trunkdek is daardoor strak en opgeruimd. Hoewel de equipment meer dan volledig is, noemt men dit standaard, ofschoon het voor mij een jacht is."
(foto familie Stok)
Marc Stok woont in Millingen. Hij werd ooit op de Beyca 23 geboren en zat met Wim Driessen van Rensen & Driessen in de klas. Dik negen jaar voer Marc op het mts Escape van Oscar Bakker, helemaal naar zijn zin! Maar ja, een stukje voor jezelf, en als je dan een oude vriend als makelaar hebt is één plus één twee.
De woning hebben Chantal en Marc op papier ingedeeld. Hoogendoorn realiseerde een schitterende keuken en verblijven met mooi pastelkleurig materiaal. Chantal en Anita Roth gingen op zoek naar mooie spullen voor de inrichting en vonden dat hier bij Textilia op de Voorstraat. "Het is tijdloos mooi", aldus Marc.
EBIS-check
In de afwerking hebben Doldermans projectleider Mohammed Saidi en zijn team zich onderscheiden. Mohammed is na vijftien jaar ‘hobbyen’ bij Dolderman niet meer te verrassen en maakt werk dat tegen perfectie aanleunt. De belettering realiseerde AdVeCon. Een firma in Heerjansdam die origineel is in reclame, belettering, webdesign en promotie.
AdVeCon zegt: haal ons aan boord en u valt op in uw branche! Reeds zes jaar is AdVeCon een partij in de snelle reclamewereld waar je als een scheermes moet manoeuvreren om de vaart erin te houden. Het zijn jongens ‘van de vaart’ en dat betekent betrouwbaar, future proof dus!
De EBIS-check met zijn vele hoofdstukken en een paar honderd puntjes nam zoals gebruikelijk Marcel Roth voor zijn rekening onder het motto ‘Safety for all’. Tegenwoordig zijn schepen op de open dag klaar, wat volgens Roth "een luxe is".
(foto Johan de Witte)
Universe Shipping Deze VOF Mamara zit onder de paraplu van Universe Shipping, welke is gevormd door een aantal ervaren marktpartijen in de binnenvaart. Vanuit het kantoor te Zwijndrecht houdt Universe Shipping zich bezig met de aan- en verkoop, exploitatie van binnenvaarttankers.
Nieuw is dat Marcel Roth versterking heeft gekregen van Wilout Baan voor technische zaken. De firma exploiteert acht schepen. De beslissing hiertoe ligt reeds enkele jaren terug. Opvallend is de diversiteit in afmeting en uitvoering, die begint bij 110 en van 125 naar 135 lang en breedte van 11,45 naar 13,50 meter.
(Johan de Witte)