Rook Ruijtenberg en Erik Venema van Ruijven en Cees Jooren van scheepswerf Jooren hebben onder de naam RuVeJo BV de handen ineengeslagen en in nauwe samenwerking koppelverband Calypso 1 en II gebouwd. In 2009 kwamen twee casco’s van 110 x 11,45 meter vanuit China aan in Werkendam. Precies in een periode dat de crisis zorgde voor annuleringen en een groeiende voorraad casco’s.
Nadat de twee casco’s geruime tijd lagen te verinteresten, besloten Jooren, Ruijtenberg en Venema gezamenlijk koppelverband Calypso te bouwen. ‘Bouwers van varend vakwerk’ is de wervende tekst van Ruijven, terwijl Jooren met de tekst ‘Kwaliteit als traditie’ daar bepaald niet bij achterblijft. Het resultaat is dan ook 5.300 ton varend vakwerk en kwaliteit met een totale lengte van 183 meter.
Makkelijker te exploiteren
Ruijven BV is de leverancier van de twee casco’s. Ruijtenberg en Venema vertellen daarover: “Voor de Calypso I (2.900 ton) is bij onze partner Jooren de kop van het 110 meter lange casco verwijderd en een nieuwe duwkop gebouwd, hetgeen resulteerde in een schip van 101 meter lengte. Voor de Calypso II (2.400 ton) is het achterschip verwijderd en een nieuw achterschip gebouwd, waarna er een bak met een lengte van 82 meter ontstond. Wij zijn van mening dat een koppelverband met z’n vele tonnen makkelijker te exploiteren is.”
”Aangezien de casco’s geruime tijd voor de wal hebben gelegen, moest er het nodige aan opgeknapt worden. Tijdens de afbouw heeft Cornet Service BV te Werkendam er voor gezorgd dat de casco’s weer voldoen aan de door ons gestelde eisen.”
Nadat Ruijtenberg en Venema al jaren hadden samengewerkt, besloten ze in 2007 Ruijven BV op te richten. Jaarlijks worden door ‘de bouwers van varend vakwerk’ vele casco’s voor binnenvaartschepen, duwbakken en zeewaardige pontons (Flat top Deep Sea) en werkschepen (multicats) gebouwd en geleverd. Ook voor advies op maat, reparatieprojecten en bemiddeling is Ruijven BV een betrouwbaar adres gebleken.
Swintrans
Het koppelverband gaat varen voor het in Dordrecht gevestigde Swintrans Bevrachting BV, een onderneming waarmee Rook Ruijtenberg al drie jaar uitstekende ervaringen heeft en alwaar hij medeaandeelhouder is. Deze in 2006 door Dari B.V. en Nanninga Holding BV opgerichte bevrachter is gespecialiseerd in het vervoeren van bulkstoffen, containers en schroot vanaf de zeehavens naar diverse Rijn-, Neckar-, Moezel- en kanaalbestemmingen tot aan Birsfelden toe.
(foto’s Jan Hoek)
Met de Calypso I en II kan Swintrans een koppelverband met een nette kruiplijn aan de vloot toevoegen; Met een diepgang van 2,50 meter kan het schip onder 4,20 meter door varen. Van Wijk Stuurhuizen leverde de stuurhut, terwijl Van Wijk Werkendam BV onder andere de ankerlieren, boegschroeven en de spudpalen (1 x Calypso I, 1 x Calypso II) heeft geleverd. Andere Werkendamse bedrijven zorgden voor de betimmering (Holster) en elektrische installatie (Werkina).
Cousteau
Het zal niemand verbazen dat de afbouw is gedaan bij de Werkendamse Scheepswerf Jooren, het bedrijf van Cees Jooren, mede-eigenaar van de Calypso. “Ik werk al heel lang samen met Jooren. Ik ben al zo’n vijftien jaar aan de wal en ik heb ieder jaar wel een leuk project met Jooren gedaan”, vertelt Rook Ruijtenberg.
Naast mede-eigenaar van de Calypso is hij dat ook van de koppelverbanden Century I en II (samen met Dirk Boer) en de Explosief I en II (samen met Robert Boere). Zoals de namen van Thor Heyerdahl en de Kon-Tike, James Cook en de Endeavour, Charles Darwin en de Beagle, zijn de namen van documentairemaker Jacques-Yves Cousteau en de Calypso onverbrekelijk met elkaar verbonden. Dit illustere rijtje is nu uitgebreid met de nieuwe Calypso en RuVeJo BV. Werd de Calypso van Cousteau voortgestuwd door twee dieselmotoren van 430 kW, de Calypso van Ruijtenberg, Venema en Jooren heeft daarvoor een Caterpillar hoofdmotor van 1900 pk bij 1600 toeren ter beschikking.
(Jan Hoek)