- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwSomtrans XXIV: energie-economisch

Somtrans XXIV: energie-economisch

- Advertentie -

Delen

Het is nauwelijks 11.00 uur als op 27 augustus in Antwerpen het dek van de Ark vol stroomt met genodigden. ‘Kat en muis’ van zon en wolken staan in het voorprogramma. Een schip vaart het nog maagdelijke dok aan scherven. Luidkeels laat de Siberiabrug horen dat ze open gaat. Dit decor, langszij het oude pomphuis, nog in bezit van art-nouveau en luxe sfeer van toen, maakt het wachten op de hoofdrolspelers aangenaam. Daar komen ze, in het chique! Saadet Rensen Aslan begeeft zich naar de reling. Zij had de eer om schip en haar bemanning behouden vaart te wensen en zwierde de champagnefles succesvol tegen de huid aan scherven. Applaus!

Doopvrouw Saadet Rensen naast aalmoezenier Van Welzenes en de familie Somers. (foto’s Johan de Witte)

Aalmoezenier Bernard van Welzenes kreeg met zijn inzegening van de Somtrans XXIV onvoorwaardelijke aandacht. Altijd staat hij met hart en ziel tussen de mensen. Hij geeft geen recept, maar zaait welzijn en verbinding door te zeggen: "Denk daar eens aan."
Hij vroeg hulp van boven om in goede relatie te leven en werken voor ieders welzijn. Het ging over het belang van kleine dingen, dankjewel zeggen of dat steuntje in de rug. Maar ook in de naam van Don Bosco: “Volaan vooruit!”
Van Welzenes vroeg George Rensen als assistent om het schip te zegenen, een rol waarin Rensen in de loop der tijd routine heeft gekregen. Ronald Somers figureerde in het bijzijn van zijn familie, vrienden en relaties in de finale van het ritueel, door de nieuwe Somtrans-telg een douche met een puts ingezegend dokwater te geven. Antwerpen bouwt dan wel geen ‘Lange Wapper’ over de Schelde; ondernemers bouwen er niettemin ‘bruggen’.

Belgisch product
Vanuit de filosofie, betrokkenheid met je werk en weten waar je over spreekt gaf Ronald Somers zijn gasten zoals gewoonlijk een rondleiding over het nieuwe schip. Somers, die een ander roer in handen heeft dan van een schip, weet niettemin aan boord alle bijzonderheden. Als het gaat over de 1800 ABC, of een 12 centimeter hoge spilrand, is Somers van de hoed en de rand op de hoogte. Op de uitdagende vraag waarom weer een ABC: "We hebben inmiddels een betrouwbare relatie met de firma ABC en het is een Belgisch product! Betrouwbaar, sterk met lange levensduur.”

Ben Grootenboer, technische man van de firma, ging eveneens zijn gevolg voor om het schip te tonen. Na zeventien jaar weet Ben er ‘stilletjes’ aan iets van. Hij stapte aan boord bij Somers toen de vloot bestond uit de Somtrans 1 en 2 alsook de Nelson. Nu varen er 27 schepen met de Somtrans-vlag in top met een gemeenschappelijke 120.000 ton. Voor Grootenboer, die verantwoordelijk is voor nieuwbouw en onderhoud, wordt dat iets te veel; dus zijn Arjan van der Meij en Alain Blanckaert eveneens als technische mannen paraat voor nacht en ontij.

De makers
Rensen Shipbuilding realiseerde de cascobouw in China. Het is een 110 x 11,45 meter type C-tanker met Scheldehuid-constructie en heeft vijf tanks van 780 cbm elk, voorzien van Marflex-deepwellpompen. Shipyard Trico installeerde het schip. De uitvoering en inrichting maken de Somtrans XXIV tot een standaardtanker.
Niettemin gaf techneut Robert Meuzelaar deze tanker een plus: hij stak de aloude warmtewisselaar in een nieuwe jas, voor energie-economische vloerverwarming. Robert ontwierp een basismodel om de pvc-slangen in te bedden. Dekte zijn prototype af met een plaat multiplex en testte dit thuis uit onder de douche.
Timmerbedrijf Verveer gaf er eveneens een waardevolle input aan, door het grondpatroon in geluiddempend materiaal te leveren én uit te voeren. Electric Marine Support uit Alblasserdam nam de meet- en regeltechniek voor zijn rekening. Ook regelde hij de back-up door elektrische elementen in het systeem te plaatsen, ingeval de generator of motor wegens veiligheid niet mogen draaien.
Bij leverancier Veth, werd de koelwaterwarmteproductie van de Sizu-aggregaten vóór de thermostaat gemeten in verband met capaciteitsberekening. Blokland leverde zijn beunkoeler. Peter Snijders en medewerkers van Shipyard Trico regisseerden het team, met als resultaat een degelijk duurzame CO2-neutrale verwarmingsinstallatie.

Weer een ABC-motor: “We hebben inmiddels een betrouwbare relatie met de firma ABC en het is een Belgisch product! Betrouwbaar, sterk met lange levensduur.”

"De prijs ligt niet hoger dan die van andere systemen. Als Shipyard Trico willen wij graag een energielabel plakken aan een door ons geïnstalleerd schip", aldus Peter Snijders.

Stofvrij
Kapitein Helmut Menzel is ‘ondersteboven’ van zijn door Verveer ingetimmerde stuurhut en woning. Overigens liggen de accenten van een schip volgens hem in de machinekamer, waar zijn Tsjechische medewerkers eerst de ruimte onder de platen maar eens stofvrij hebben gemaakt. "Daar beneden moet je precies zijn; als hij eenmaal schoon is, durft niemand hem vuil te maken. Ook niet als erin ‘gesleuteld’ wordt! Inbouwen sind tauzend kleine dingen", zegt de geboren Duitser, die reeds tien jaar op de loonlijst van Somtrans staat. Ofschoon zijn vrouw Gisela niet op deze lijst voorkomt heeft zij zich, aldus het ‘infometier’, bijzonder ingezet om de woningen schoon en stofvrij op de open dag te tonen.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -