De afbouwkade van Asto Raamsdonksveer leek de afgelopen periode een beetje op een Belgische enclave. In opdracht van Citerna – met als aandeelhouder GSK Brokers uit Antwerpen – werd daar de chemicaliëntanker Connemara afgebouwd.
Asto was verantwoordelijk voor de complete afbouw en had in samenspraak met de eigenaren diverse Belgische onderaannemers ingehuurd. Van de Antwerpse kaai 138/140 kwamen onder meer Elft Betimmeringen en Van Stappen & Cada Scheepselectro. De leverancier van de hoofdmotor (1800 pk bij 1000 toeren) was iets langer onderweg naar Raamsdonksveer, want die is geleverd door ABC uit Gent. Uiteraard waren er ook diverse Nederlandse onderaannemers betrokken bij de afbouw, waaronder Verhaar Omega, dat naast werkluchtcompressoren en ademluchtvoorzieningen ook het innovatieve stikstofgeneratorsysteem heeft geleverd.
De Verhaar Omega stikstofinstallatie.
“De afbouw met zowel Belgische als Nederlandse toeleveranciers is mij uitstekend bevallen”, concludeert Asto-directeur Sjef Peters. “We hebben geweldig samen kunnen werken met bedrijven als Van Elft en Van Stappen, die ook nog eens vakwerk leveren. Alle betrokkenen hebben kunnen merken dat afbouwen op onze nieuwe locatie op industrieterrein de Pontonnier veel plussen heeft: een ruime afbouwkade en vanaf alle windhoeken gemakkelijk bereikbaar.”
Gino Debruyne van GSK Brokers bevestigt de woorden van Peters. “Het is er goed werken en Asto heb ik leren kennen als een superbedrijf.” Grote winnaars na de succesvolle samenwerking zijn de eigenaren van de Connemara, want die beschikken nu over een mooie, multifunctionele chemicaliëntanker van circa 3000 ton.
Multifunctioneel mag de tanker Connemara (110 x 11,45 meter) zeker genoemd worden. Hij beschikt over elf gecoate tanks met een totale inhoud van 4180 kuub. De elf Marflex-deepwellpompen hebben elk een capaciteit van 100 kuub per uur. Verder beschikt de Connemara over een ketel, spiralen en een door Verhaar Omega Air & Nitrogen geleverd stikstofgeneratorsysteem aan boord.
Stikstofgeneratoren
Verhaar Omega uit Oegstgeest heeft sinds 1967 een meer dan goede naam opgebouwd met boeg- en hekschroeven en aandrijvingen. Wereldwijd zijn er meer dan 4.000 boegschroefinstallaties geïnstalleerd op binnenvaart- en zeegaande schepen. Vijf jaar geleden kwam het bedrijf op de markt met stikstofgeneratoren en persluchtsystemen. Onder leiding van directeur Jan Verhaar en manager operations Michiel van Duijvendijk is daar een uitgebreide reeks systemen ontwikkeld en ontworpen voor toepassing aan boord van chemicaliën-, olie- en gastankers.
Aanvankelijk werd voornamelijk aan de zeevaart geleverd, maar sinds enige tijd zijn de systemen ook aan boord van binnenvaarttankers te vinden. Aan boord van de Connemara is type VO-95/500 geïnstalleerd (95 procent stikstof; capaciteit 500 nm3/uur). Verhaar Omega levert systemen met een capaciteit van 50 tot 4500 nm3/uur.
De stikstofgenerator. (foto’s Jan Hoek)
Stikstof is een gas met inerte eigenschappen; het is dus niet brandbaar. Het legt als het ware een deken in de ladingtanks en zorgt voor het niet brandbaar maken van die lading. Van Duijvendijk vertelt over het systeem: “In de zeevaart is wereldwijd een stikstofinstallatie verplicht aan boord van schepen vanaf 20.000 ton. De verwachting is dat voor de kleine zeevaart de ondergrens aanzienlijk verlaagd zal worden.”
“In feite is het niet logisch dat bij boord-/boordwerk die verplichting er voor een binnenvaarttanker niet is. De aanwezigheid van het systeem zorgt niet alleen voor veiligheid, maar ook voor onbeperkte flexibiliteit in mogelijkheden. Het grote voordeel is dat een schip met een stikstofgenerator aan boord direct klaar is voor de volgende reis omdat stikstof over alle producten een ‘deken’ kan leggen. Door een beperkt aantal stikstoflocaties en de duur van het ‘laden’ van de stikstof – een schip is gemiddeld zo’n 72 uur kwijt om te ‘stikstoffen’ – wordt derhalve veel tijd gewonnen.”
Gebruiksgemak
Verhaar Omega is het enige bedrijf in de Benelux en Duitsland die het stikstofgeneratorsysteem speciaal voor de binnenvaart geheel in eigen huis heeft ontwikkeld. Alleen de stikstofmembranen – door de toegepaste modules de meest doorlaatbare membramen ter wereld – zijn niet door Verhaar Omega gefabriceerd. Het systeem is geheel gecertificeerd door onder andere Bureau Veritas en ADR.
Van Duijvendijk vervolgt zijn verhaal: “De bediening en besturing zijn op gebruiksgemak ontwikkeld. Het komt er eigenlijk op neer dat vóór het lossen het systeem aangezet moet worden en uitgezet als het schip leeg is. Het systeem volgt het hele verladingproces. Een kleuren-touchscreen brengt de controle en werking van de stikstofgenerator duidelijk en overzichtelijk in beeld.”
“We mogen stellen dat het door ons aan boord van de Connemara geïnstalleerde stikstofgeneratorsysteem zeker voor de binnenvaart innovatief is en een fikse bijdrage aan de veiligheid levert.”
(Jan Hoek)