Op donderdag 31 maart ligt de grootste binnenvaarttanker voor de proefvaart op ‘stoom’ in Willemstad. 11.750 ton laadvermogen plus 2400 ton cascogewicht heeft een onbescheiden waterverplaatsing. Zijn 22.80 meter breedte reduceert de trendy 135 meter lengte echter als bescheiden. European Barge Company is eigenaar. Het is een samenwerking tussen de partners van Vinotra met Erik Kooren als manager. Vinotra exploiteert het schip. Rensen Shipbuilding tekende voor de cascobouw in China, met tekeningen van Bureau Inec. Smits Machinefabriek en vele onderaannemers realiseerden de afbouw.
Ondanks de 5 meter onder de kiel draait de Vinotra 10 de paling uit de grond.
Al tijdens de proefvaart kreeg de tanker van het proefvaartteam een 10 voor storingsvrij bedrijf, uitvoering en, ondanks zijn massale karakter, zeer snelle manoeuvres. Evenwel kreeg gelegenheidskapitein Kees Kooren van Vinotra-directeur Herman Goossens bij het van boord gaan een klap op zijn schouder, begeleid door: “Je bent het nog niet verleerd, Kees!”
Bemanning en schip werden op de open dag gezegend door aalmoezenier Bernard van Welzenes aan de Rotterdamse Merwehaven. Tamara Rijnders, partner van Erik Kooren, verwierf applaus door het schip spectaculair te dopen.
Driemaal scheepsrecht
Eenmaal aan boord van dit – over de duim – 200.000-manuren-project duiken we in de machinekamer. De luchtverversing staat hier op 6 Beaufort. We tellen één, twee en jawel daar staat driemaal 1800 ABC, elk in hun privé gescheiden door schotten met doorgang. De overige vloerruimte is van het spreekwoordelijke ‘paard en wagen’.
De Van Stigt-monteur controleert het oliepeil. Op vraag van de brug starten ABC-collega’s de motoren. Hier komt een machinistenhart op toeren: mooi ‘driemaal scheepsrecht’, of het niet ophoudt. Ze lopen als naaimachientjes.
Als we de deur van de stuurhut (13,50 x 5,50 meter) openen, lezen we op door Dick van Staveren in hout uitgevoerde, levensgrote olievaten aan de uiteinden van bureaus, apparatuur en displays: “Vinotra 10 capacity 79881 barrels”. We krijgen door aan boord te zijn van een bijzonder schip!
Snelle slalom
Kees Kooren heeft het roer in handen. Lekko! De man van Veritas bepaalt vandaag de koers. Als de gashendels naar beneden gaan, bewijst een lichte trilling dat er wat gebeurt beneden. Hij wijkt geen millimeter van zijn koers; als een dijk ligt de Vinotra 10 in het Vuile Gat. Er verschijnt 21,1 snelheid op de GPS, zonder boeggolf aan de kop.
Achter de verbazend snelle ‘slalom’ en rond op zijn as zit Van der Velden met 3 HD 220 onafhankelijk van elkaar werkende roerstellen (type 2DWK 6080/60). Noodbediening: alle hoofdsystemen worden weggeschakeld, waarbij het 24-Volt-systeem automatisch de drie hydrauliek-units van energie voorziet en de besturing pauzeloos continueert.Van der Velden ‘stuurt’ de Kooren-schepen al dertig jaar efficiënt en duurzaam.
Ondanks 5 meter water onder de kiel draaien de 4-blads AMW-schroeven (1800 diameter) bij de stopproef de paling uit de grond! Herman Moonen van AMW: “De snelheid van het schip is berekend op 19,8 kilometer. We hielden rekening met minder wateraanvoer voor de middelste schroef en gaven deze 2382 spoed en de buitenste 2440.”
Het resultaat is goed, als we kijken naar de uitlaattemperatuur van het trio die bij vollast tussen de 360 en 365 ligt. AMW realiseert een zo groot mogelijk bladoppervlak voor een hoog rendement en om trilling en cavitatie te tackelen.
Als de gang er weer in zit, vragen we aan Kees – die zich zichtbaar amuseert achter de ‘stuurknuppel’ – wat hij van de werk- en vaareigenschappen vindt? “Hij manoeuvreert als een auto. Met het dockingsysteem ben je van dat nog vijf, nog vier en boem hij zit er tegen, af. Over de boeiing kijken is voorbij, tot op de centimeter heb je het in eigen hand. Wij gaan voor veiligheid.” Met achttien tanks en een gelijk aantal deepwell-pompen in combinatie met het dubbele Van Leemberg-leidingsysteem heeft deze tanker – als het moet – een pompcapaciteit van 3400 kuub per uur.
Praatgroep
Tijdens de proefvaart promoveert de koffietafel tot vergadertafel, onder leiding van Anton Kooren, met een blik op vaarwater en oliebusiness. Schaalvergroting in de binnenvaartbunkersector volgt die van de zeevaart. Ondanks de daling van het brandstofverbruik vooral – als gevolg van slow steaming – nemen de nieuwe ultra large container ships van 13.000 TEU en meer steeds grotere hoeveelheden brandstof in.
Een ontwikkeling waarvoor de kiel van de eerste megatanker Jade in 2005 werd gelegd. Sindsdien is de Vinotra-vloot samengesteld op basis van subcontractors en inbreng van aandeelhouders. De Vinotra 10 is het eerste schip in eigen beheer en draagt er toe bij dat de schepen in vier jaar tijd van enkel- naar dubbelwandig zijn ontwikkeld.
Ook is er een verzadiging in transport van zwarte minerale oliën, die weer diversiteit verlangt in de havens. De Rotterdamse Tankvaart Rederij is hieruit ontstaan. Op de valreep heeft Herman Goossens nog een primeur met de oprichting van Vinotra Deutschland, waar Edgar Seeberg als operationeel manager aan het roer staat.
Om de very large container carriers (VLCC’s) van 18.000 TEU te bevoorraden heb je schepen zoals de Vinotra 10 nodig. De bunkerbehoefte van deze VLCC’s na zestig dagen rondreis ligt rond de 12.000 ton en liefst binnen zes uur tijd. De voortstuwing van deze reuzen bestaat uit dieselmotoren van 118.000 pk die zo’n 10 tot 13 ton brandstof per uur gebruiken en waarbij 110 ton smeerolie in de motor zorgt dat de zaak niet vast loopt. Argos, die bunkeropdrachten geeft aan Vinotra, is daar graag nauw bij betrokken.
Visie van toen
Erik Kooren die zijn ‘kind’ tijdens de proefvaart volwassen ziet worden, heeft voldoening. Niettemin grijpt hij nog even terug naar 2006 toen het idee voor deze Vinotra 10 geboren werd. De visie van toen op ontwikkeling, wetgeving, personeel en schaalvergroting was een andere dan die van vandaag.
Een casco dat vier jaar te laat komt, verdient links- en rechtsom aanpassing. Aan het beginconcept is dan ook veel gesleuteld volgens ing. Erik Kooren, die als stuurman op de Clearwater zijn zoutwaterimago verkreeg. Hij begint met: “Het casco is destijds door mijn vader Anton en Pierre Verhoeven bij Rensen besteld. Kees Kooren haalde tijdens de afbouw dagelijks de spijkers uit het vuur. Zelf was ik vanaf het begin bij de tekeningen en survey op de Chinese werf betrokken.”
“We hebben in een later stadium gekozen voor een Scheldehuid. Met veiligheid en een makkelijk werkbaar schip voor ogen zijn er veel aanpassingen uitgevoerd. Het trunkdek heeft dekschuinte voor optimale tankinhoud. Er zijn deepwellpompen gekozen voor ladingdiversiteit, waarbij ook goed gefocust is op het leidingsysteem.”
Een door Dick van Staveren gemaakt vat. Het aantal barrels verwijst naar de laadcapaciteit van het schip.
Erik is ook verantwoordelijk voor de EBIS-check die nog gaat komen. Certificaten, checklists, onderhoudsysteem et cetera…Kooren heeft structuur! Het wordt bewezen door de drie kapiteins van de Vinotra 10: Bas van Nes is 28 jaar medewerker, Ron Meurs 32 jaar en John van Voorst is de benjamin in dit gezelschap.
Eveneens is Kooren trouw aan betrouwbare leveranciers, zoals het timmerbedrijf van Dick van Staveren, dat reeds een 7-tal schepen voor de firma van comfort voorzag. Tevens is hij verantwoordelijk voor de kop boven dit artikel om de inhoud van dit schip in barrels te vertalen!
Voordat we de haven in varen, moeten de boegschroeven nog aan Bureau Veritas bewijzen dat ze de gang erin houden. Hét moment voor Mark Verhaar! Hij heeft vertrouwen in hetgeen zijn firma levert. Govert Smit laat zich ontvallen: “‘t is weer gelukt.”
Voor Smit, projectleider Harry Pols en medewerkers was dit een buitenbeentje, waarbij je tijdens installatie onder andere voortdurend aanloopt tegen de grote holte van zo’n schip. Stellingbouw wordt dan een belangrijk onderdeel van afbouw en kost veel tijd. Ook als er vier megaschepen tegelijk in afbouw zijn en er wordt bijvoorbeeld een bunkergiek van 40 ton afgeleverd, vraagt dat coördinatie. Logistiek is zo’n project ingewikkeld.
(Johan de Witte)