“Je hoort mij niet klagen”, zegt de man aan het roer van firma Binnenschiffahrt Alfred Gündel. “Deze nieuwe mts Grete-Marie is een goed plan. Het bestek laat keus. Wat we doen is een schip bouwen naar ons zin.” De ondernemers zijn Alfred en Manuela Gündel. De charteraar van deze type C-gesloten tanker (86 x 9.50 meter) is GEFO.
Het casco van de Grete-Marie is gebouwd in Orsova. Een beproefd model, glad en gelikt als een pleziervaartuig. Niettemin onderscheidt deze uitermate geschikte kanalgängige tanker zich onder andere door zijn leidingsysteem.
Omdat Alfred al een tijdje in de natte lading zit, heeft hij eigen ideeën over functies alsook welke eigenschappen het pompsysteem en leidingwerk van een tanker met Europabrede bestemmingen moet hebben. “Kijk”, zegt hij, “wanneer je ergens in een uithoek ligt, moet je met materiaal ‘voor en achteruit kunnen’. Ofschoon we over drie Bornemann-pompen beschikken, is het handig als je ook met één pomp kunt lossen.”
“Storingen geen kans geven is een onderwerp waar we samen met Trico de installatie op hebben afgestemd.” Praktijkervaring, plus gerenommeerde afbouwkwaliteit. Voeg daar slimmigheid aan toe in uitvoering en je hebt Shipyard Trico als uitkomst.
Smaakvol ingericht
Trico Piping installeerde ditmaal het complete leidingwerk. Met ‘alle hens aan dek’ rondde de firma het karwei af in combinatie met hoogwaardige kwaliteit. “Trico Piping staat garant voor zijn missie”, aldus operation manager Elvira Teekman.
Als voorstuwing is er een 1268 PS Mitsubishi ingebouwd, met een Koedood-label! De boeg houdt Verhaar onder controle. Electric Marine Support uit Alblasserdam heeft zich bij dit project verdienstelijk gemaakt door alle eindjes weer aan elkaar te knopen en apparatuur aan te sluiten. Diana Durinck van Durastyle realiseerde in samenwerking met Manuela Gündel met de timmerlieden van Hoogendoorn smaakvol ingerichte verblijven.
Het schip is onder Lloyds klasse gebouwd en SÜK verleende de certificaten. De Grete-Marie is weliswaar allround inzetbaar, ofschoon de afmeting van 86 x 9,50 meter betekent dat kanaalbestemmingen zoals Lingen vanzelfsprekend op het programma staan. Van Bergeshövede tot Gleesen zijn het nog 10 meter-sluizen. In 2017 staat er een grootschalige aanpak op het programma en worden de sluizen vergroot.
(foto’s Johan de Witte)
Alfred Gündel is een Ostfries en ‘als zodanig’ ronduit sympathiek. Hij groeide op in Nordgeorgsfehn, zo’n landelijk dorp onder de rook van de stad Leer, langszij een trekvaart en dat aanleunt tegen het natuurgebied Ammerland. Voor Randstadburgers is het er puur vakantie.
Een schip afbouwen is nieuw voor Alfred Gündel, ondernemen niet. Als schlosser-mecanicien ging hij aan het werk. Na zijn nummer bij de Bundeswehr deed hij waar hij zin in had en stapte hij aan boord van een Dortmunder.
Versnelling
Water boeide en in 2004 werd hij eigenaar van een tanker. Hij schilderde de namen van zijn moeder en schoonmama op de boeiing en hees de GEFO-vlag in top. Gedurende de laatste zes jaar kreeg het type 348 MWM (Baujahr 1957) het aardig voor zijn kiezen. De motor kon de versnelling van onze tijd niet meer aan. Mede met de ‘dubbelwandige moraal’ kwam deze nieuwe tanker in zicht.
Walter Gündel – broer van Alfred en vaste kapitein – hield tijdens de afbouw de kas op peil met de oude Grete-Marie. Na de proefvaart van de nieuwe kwam hij in Sluisjesdijk langszij om te verhuizen. Die Alte verdwijnt in de smeltkroes.
In de derde week van maart was het laden en ergens op een mooie lentedag in de haven van Leer wordt de Grete-Marie gedoopt door de reeds 82-jarige Grete.
(Johan de Witte)