Interstream Barging, in 2002 opgericht door de Van der Sluijs Groep en Koninklijke Vopak, is een van de grootste binnenvaartbevrachters in Europa. In 2008 werd de vervanging van de enkelwandige Van der Sluijs-vloot (de ‘Stroom-schepen’) ingezet. Op 23 augustus werd mts Grevelingen, het eerste schip van de nieuwbouwserie, bij de Tsjechische Barkmet-werf in Lovosice te water gelaten. De Grevelingen heeft een afmeting van 110 x 13,50 meter en is afgebouwd bij De Waal in Werkendam. Later volgen nog de zusterschepen Haringvliet en Bergse Diep.
Bij de tewaterlating waren namens Interstream Barging charterer manager Jos van Altvorst – hij stond samen met Lisette Reitsma aan de wieg van de joint venture Interstream Barging – fleet manager Chris Hovestadt en de twee toekomstige kapiteins van de Grevelingen, Willy van der Meijden en Lewald Schmidt, aanwezig.
Voor Chris Hovestadt heeft de binnenvaart geen enkel geheim meer. Als 14-jarige jongen gaat hij op het schip van zijn vader werken. Drie jaar later komt hij in de zand- en grindvaart terecht. Op zijn 20e wordt hij schipper. Weer drie jaar later treedt Hovestadt in dienst van Van der Sluijs Tankrederij en haalt hij de Gouwstroom van de werf. Na twee jaar op dat schip gevaren te hebben volgen twaalf jaren op de Zaanstroom. In 1986 wordt hij inspecteur van de tankrederij. Na verloop van tijd groeien zijn verantwoordelijkheden en wordt hij manager operations. Bij Interstream Barging is hij vanuit het kantoor in Geertruidenberg direct leidinggevende en vooral verantwoordelijk voor de techniek.
De Waal
Hovestadt vertelt over de nieuwbouw van de Grevelingen: “Navia Shipbuilding uit Dalem en Euromarime uit Werkendam hebben het casco ontworpen en ontwikkeld, waarna Navia verantwoordelijk was voor de bouw van het casco in Tsjechië. Behalve het casco van de Grevelingen hebben wij ook het casco van de zusterschepen Haringvliet en Bergse Diep bij Navia besteld, die eveneens gebouwd worden op de Barkmet-werf. Daar worden met het nodige vakmanschap casco’s gebouwd van uitzonderlijk goede kwaliteit en strakheid.”
“We hebben een voorselectie gemaakt van de makelaars en hebben uiteindelijk gekozen voor Euromaritime uit Werkendam, het bedrijf van Marcel Roodhart en Frank Galle. Eerstgenoemde was samen met ‘afbouwgoeroe’ Jaap Oonincx en kapitein Lewald Schmidt nauw betrokken bij de nieuwbouw.”
“We hebben de voorkeur uitgesproken voor De Waal als afbouwwerf. We hechten veel waarde aan bestaande relaties. Toen we in 1986 zes schepen in Kootstertille lieten bouwen, leverde De Waal al de roeren en de stuurmachines. Andere bedrijven waar we een prima relatie mee hebben opgebouwd zijn ABC, de leverancier van de hoofdmotor, Rullens, SKB en De Leeuw. We hebben een ontzettend plezierige afbouwtijd achter de rug en ik ben dan ook uitermate tevreden over de afbouw van de Grevelingen.”
Ideale breedte
“De eerste bouwvergadering vond begin september plaats. Marcel Roodhart zei toen dat de Grevelingen op 24 december opgeleverd zou worden; dat is hem tot op de dag nauwkeurig gelukt”, aldus een contente Chris Hovestadt.
De inrichting van de woning en het stuurhuis hebben een chique uitstraling. Verantwoordelijk daarvoor zijn Ali Hovestadt, de echtgenote van Chris, en zus Nel, in nauwe samenwerking met Edwin Paans. Hoewel de ramen van de woning al voorzien zijn van driedubbel glas, zijn er ook nog eens stormblinden geplaatst.
(foto’s Jan Hoek)
De Grevelingen gaat minerale olie of lichte chemie vervoeren; daarvoor beschikt de tanker over elf gecoate (Galvosil) ladingtanks van 380 kuub elk. In een eerder stadium is onderzoek gedaan naar de meest ideale afmeting van de nieuw te bouwen dubbelwandige tankers. Chris Hovestadt zegt verder: “Voor de aanvoer bij de NSG (North Sea Group)- Van der Sluijs-depots in Nederland, België en Duitsland bleek een breedte van 13,50 meter de meest ideale afmeting.”
De ‘Stroom-schepen’ van Van der Sluijs zijn uitgerust met een in eigen huis ontwikkeld leegmeldsysteem. “Onder in de tank is een sensor geplaatst, die in de stuurhut aangeeft dat de tank leeg is. Voor de klant het bewijs – hij krijgt daarvan ook nog een uitdraai – dat we wat we laden ook voor de volle honderd procent lossen. Dit systeem wordt ook aan boord van onze nieuwbouwschepen geplaatst.”
Verrijdbaar bordes
Chris Hovestadt besluit zijn verhaal met een anekdote. “Tijdens de montage van het dubbele leidingsysteem bleek het manifold voor de nogal kleine kapitein Lewald Schmidt iets te hoog te zijn. Op de terugreis van de werf in Tsjechië naar Nederland tekende Marcel Roodhart in de auto een verrijdbaar bordes, zodat Schmidt nu overal goed bij kan. Dat is typisch Marcel Roodhart; hij lost alle problemen op, al is het schetsend in een auto.”
De goede samenwerking tussen alle betrokkenen bij de afbouw van de Grevelingen wordt met hetzelfde team voortgezet met de afbouw van de Haringvliet. Dat schip ligt al bij De Waal in Werkendam en wordt naar verwachting in de tweede helft van april opgeleverd. Het casco van de tanker Bergse Diep wordt in het tweede kwartaal van dit jaar in ons land verwacht. Interstream Barging maakt duidelijk werk van de vervanging van zijn enkelwandige vloot.
(Jan Hoek)