- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMS Milan: geheel volgens wens

MS Milan: geheel volgens wens

- Advertentie -

Delen

De Milan is een echt familieschip, dat op een familiewerf is gebouwd. Aan boord van de Milan treffen wij drie generaties Verlaan. Op de werf van Boost in Trier staat de derde generatie reeds aan het roer, dat kun je van Milan Verlaan nog niet verwachten, die is nog te jong. Afgaande op het speelgoed dat hij in de woning voorhanden heeft kan hij zich prima vermaken. Over een tijdje zal hij de speelruimte moeten delen met een andere gegadigde. Sinds twee maanden zijn Ronald en Tessa Verlaan-Valk door de geboorte van hun dochter Yara de gelukkige ouders van dit gemengde span.

Ronald en Tessa Verlaan met hun kinderen Milan en Yara. (foto’s Hans Heiligers)

Langs de kade bij Van Tiem in Druten ligt het custom build opgeleverde ms Milan, waarvan de herkomst van de naam geen toelichting meer nodig heeft. Het schip heeft als maten 105 x 10,50 meter, een diepgang van 3,49 meter en meet 2608 ton. In de machinekamer stellen we vast dat ook hier geldt: eens een ABC, altijd een ABC. In dit geval eentje van het type DZC, een 6-cilinder die 1500 pk levert. Voorop wordt het Van Tiem-stuurrooster rechtstreeks aangedreven door een Scania van 520 pk.

Laatste vinkjes
Ronald en zijn vader André Verlaan zetten ondertussen in het stuurhuis samen met Gerard Admiraal van De Gerlien-van Tiem de laatste vinkjes achter een aantal punten waarvoor ze vandaag nog een keertje zijn teruggekomen bij de werf. Met dezelfde aanleiding is ook een timmerman van Willemsen nog even aan boord gekomen. Als de decibellen van zijn decoupeerzaag hadden meegeteld bij de geluidsmeting op het moment van de keuring, had de Milan nu nog niet gevaren. De klus was binnen de kortste keren geklaard, zodat we zonder stemverheffing konden vragen waarom we nu op de Milan zitten en niet meer op de Calcit 4, waarop de familie zo lang heeft gevaren.
Volgens Ronald heeft iedereen van huis uit de droom om ooit een echt eigen schip te bouwen. Daarover sprak hij al met zijn vader toen hij van school kwam. Ronalds vader wist heel goed waarover hij met zijn zoon sprak; zelf kocht hij zijn eerste schip toen hij 25 was. Nadat Ronald ruim vijftien jaar met zijn ouders op de Calcit 4 had gevaren maakte hij met zijn vader de afspraak dat ze binnen hun gezamenlijke rechtspersoon Riksja B.V. een nieuw schip zouden bouwen. De familie Verlaan had daarbij een absolute voorkeur voor een Nederlandse of een Duitse werf.

Trier
In december 2006 reisde Ronald met zijn vader op luchtbanden af naar de Moezel en ze parkeerden hun auto op het terrein van Schiffswerft Hans Boost in Trier (seit 1920). De ontvangst en de gesprekken waren gezellig en ontspannen. De familie Verlaan maakte duidelijk wat ze in gedachte had en aan de andere zijde van de tafel werden de eerste schetsen gemaakt. Tussendoor vonden nog wat gesprekken plaats, waarbij het schip op papier steeds meer een definitief karakter kreeg. En nadat aan het ontwerp niets meer viel te bedenken of te veranderen rolde in mei 2007 het contract uit de printer. Na ondertekening daarvan beloofde de Herr Diplom Ingenieur van Boost dat het schip uiterlijk in januari 2010 gereed zou zijn. Ondertussen wees hij naar een bordje boven zijn bureau waarop – vrij vertaald – in het Nederlands stond: afspraak is afspraak.
En eerlijk is eerlijk: binnen de overeengekomen termijn werd het schip tot volle tevredenheid van de opdrachtgevers afgeleverd. En om nog eens precies te zeggen hoe tevreden de familie Verlaan over Hans Boost en zijn medewerkers is, zegt Ronald: “Als we opnieuw een schip willen bouwen zullen we het zonder nadenken direct weer aan hen opdragen.”

Bouwvergaderingen
De opgave van de locatie waar het schip voor afbouw moest worden afgeleverd vormde voor de familie Verlaan geen enkel probleem. Al meer dan dertig jaar hebben ze prima contacten met De Gerlien-van Tiem. Ook met de werf waren tevoren gesprekken gevoerd waarin alle wensen werden doorgenomen en in een contract voor de afbouw werden samengevat. Zonder dat er ook maar één verkeerd woord viel is het schip tot volle tevredenheid afgebouwd. Geplande bouwvergaderingen werden gedegradeerd tot gezellig koffie drinken waarna iedereen binnen de kortste keren aan het werk was.

Het schip is al in Trier gedoopt; de open dag en inzegening door aalmoezenier Bernhard van Welzenes staan voor komende maand op de rol. Willemsen interieurbouw heeft in het stuurhuis een lessenaar geplaatst. Voor het timmerwerk is gebeitst beuken verwerkt. In de woning steekt dat mooi af bij de rode designkeuken.
Als het zo uitkomt doen Ronald en Tessa wel eens een beroep op de ouders van Ronald. Dat is nooit vergeefs; zij doen wel eens een reisje mee en hebben daarbij het stuurmansverblijf tot hun beschikking. En bovenal: ze doen het graag.

(Hans Heiligers)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -