“We did the Gulf Challenger” staat in grote letters op de rug van de medewerkers. Het geeft, met wat fantasie, de impressie van een NASA-bouwterrein. Niettemin bevinden we ons bij Van Grevenstein’s Scheepwerf waar de Gulf Challenger, die vanuit Turkije arriveerde, geïnstalleerd is door de Urker combinatie VCU/TCD en Van Grevenstein’s Scheepswerf, voor zijn taak in gereedheid wordt gebracht.
Aangepast pompsysteem
Voor Willem Ruiten, de technische man van Gulf, is de Challenger geen uitdaging meer; het schip is vaarklaar! Overigens is ‘Challenger’ bij Gulf ook een additief voor gasolie. Elk schip van Gulf draagt een productnaam. Voor de survey bij de cascobouw had Ruiten een knipkaart op Istanbul. De Gulf Pride, de Gulf Stream alsook de bunkerboot Gulf Max – elk voorzien van het oranje Gulf-signaal – komen eveneens uit de Oriënt.
Regelmatig naar de werf gaan levert kwaliteit op. Het 78 x 9,50 meter grote tankercasco van 1000 ton ziet er dan ook bovengemiddeld strak uit. Het is een multifunctioneel bunkerschip met equipement aan dek waarmee snel bunkeren van zowel gasolie als smeerolie mogelijk is – evenals met een zogeheten pistool.
Verschillende slangenhaspels en het aangepaste pompsysteem geven het trunkdek een ander aanzicht dan gebruikelijk. De bunkermast is een Van Wijk. Geïnstalleerd is het schip door de Urker combinatie VCU/TCD. Comfort, betimmering en elektrische installatie zijn eveneens van deze bedrijvencombinatie. Alubouw de Mooy heeft de stuurhut geleverd en Radio Holland de apparatuur.
In de machinekamer vinden we een 800 pk sterke Doosan als voortstuwing (was eerst Deawoo). Roeren en asleiding dragen de visitekaart van Forward Engineering uit Papendrecht. Bureau Veritas gaf aan de Gulf Challenger klasse.
We praaien Willem Ruiten nog even over nieuws bij Gulf Nederland: "Wat we onder andere over water vervoeren is aardgascondensaat naar Den Helder. Daarnaast is bunkeren een belangrijke activiteit en Gulf bouwt in Eemshaven een nieuw gasolieopslagdepot van 2,5 miljoen liter voor de scheepvaart en visserij.”
Historie
Bij de historie van Gulf flitst er zo’n legendarische petrol-pomp, naast een T-Ford en cowboys met hun paarden voor de saloon, op je netvlies. Gulf is niet van gisteren. Al in 1901 borrelden er voor het eerst 100.000 barrels per dag uit de Texaanse grond en zette Gulf zich op de kaart van de wereldwijde olie-industrie van vandaag de dag. Nog altijd is het bedrijf sterk internationaal georiënteerd en vinden we Gulf op het water, langs de weg en in de industrie.
(foto’s Johan de Witte)
Gulf Nederland is een oliemaatschappij die kwaliteitsproducten levert die voldoen aan Europese normen en sinds 1994 in diverse branches actief is op de Nederlandse markt. Gulf levert brandstoffen en smeermiddelen aan onder andere de agrarische sector, visserij, industrie, het wegtransport en de scheepvaart.
Gulf heeft in Nederland een eigen logistiek apparaat met ongeveer 35 tankauto’s, negen binnenvaarttankers en bunkerboten in de grote havens, die vanuit het hoofdkantoor in Den Helder worden aangestuurd. Gulf Nederland heeft eveneens een uitgebreid net van inmiddels zo’n 280 tankstations langs snelwegen, provinciale wegen en op industrieterreinen.
Van Grevenstein’s Scheepwerf
25 medewerkers, drie hellingen (één van 73 meter), een schroevendok voor 135 meter plus alle faciliteiten voor reparatie op en onder water, daarover beschikt Van Grevenstein’s Scheepswerf. Altijd wordt er aan materiaal gewerkt van vaste klanten, zoals VT, Mammoet, Gulf, en natuurlijk van particulieren. Van Grevenstein’s Scheepwerf is sterk in reparatie, staat altijd klaar, zegt nergens ‘nee’ op.
Frans van Grevenstein zette eind 2009, na zes jaar adjunct te zijn geweest, zijn handtekening, waarmee hij geheel volgens familietraditie de werf van zijn vader overnam. “Natuurlijk doet hij nog leuke dingen op de werf”, zegt Frans. “Mijn vader is content dat de werf en naam blijven.”
Zelf kwam hij van de hts bij Boskalis terecht; hij werkte zich door een deel van wereld en leerde aan de stuurknuppel van een hopper in de bush van Nigeria improviseren. Van Grevenstein’s Scheepwerf werd door zijn overgrootvader in 1926 gesticht in IJsselmonde. De nieuwe Van Brienenoordbrug was er debet aan dat in 1961 een 10-tal scheepswerven op het gelijknamige eiland werden onteigend en moesten verhuizen. Zodoende kwam Van Grevenstein’s Scheespwerf in Krimpen aan de Lek terecht.
(Johan de Witte)