De 135 x 14,20 meter grote Petran is een nieuwe ‘gateway’ tussen Rotterdam en Karlsruhe, gemanaged door Vof Scheepvaartonderneming Petran. Rhinecontainer zorgt voor de lading.
De Petran meldt zich. Een naam die ons kunstwerk nog niet passeerde, denkt de sluismeester. De harde schijf van zijn pc raakt verhit van nieuwe data. Nieuwbouw en naamwisseling van zee- en binnenvaartschepen zet de teller in 2009 op zo’n kleine 600 registraties in het Rotterdamse Kadaster.
Inburgeringscursus
Toen de zeevasten nog maar amper uit het gangboord waren geslepen, werden onder regie van Ab de Leeuw van Scheepswerf ’t Ambacht de schoonheidsfoutjes weggepoetst. De ‘Bosman survey conserverings group’ kwam zelf in actie met grit en verf voor de cosmetica waarna een bordeauxrood/witte Petran zich als ‘gelikt’ casco bij Dolderman Motoren meldde om de status van volwassenheid te verkrijgen.
De Petran vaart voor Rhinecontainer.
De inburgeringscursus van een Chinees gaat veelal gepaard met onder andere aanpassingen van dekwaterafvoer, hier en daar een handvat of een opstap alsook design die de maritieme Nederlandse sjiek en veiligheid bevorderen. Bovendien heeft de Vof Petran niets met roest en moest er eerst gepoetst worden voor het glad werd, en dat is ‘schitterend’ gelukt. Het casco is van het type Oxford en is geleverd door Rensen Shipbuilding.
Diepgang
We treffen de gebroeders Antoon en Roland Bosman verborgen in de Dolderman-werkplaatst achter – hoe kan het anders – diverse Cat’s. Eenmaal de werkvloer verruild voor een tafel en koffie steken we van wal. Met vier andere ondernemers, waaronder Dagevos Shipping Wemeldinge en Antoon Bosman van MCS Vigila met als bijnaam ‘de Knacker’ (om misverstanden te voorkomen met zijn neef hierboven), zijn ze eigenaar van de Petran. (genoemd naar de doopvrouw Petronella en haar echtgenoot Antoon).
Roland Bosman maakt zich als projectleider sterk voor de realisatie van de Petran en kan hierbij zijn neef ‘de Knacker’ eveneens tot zijn team rekenen. "Van varen en afbouwen leer je beide disciplines waarderen", zegt de autodidactisch techneut als we hem vragen waar hij voor kiest. "Zowel het een als het ander heeft zijn ‘diepgang’. Je moet de ‘ijk’ goed zichtbaar houden, verantwoording delen en in wij-vorm denken. We weten dat deze opstelling hier bij Dolderman, evenals met Rien Boll van Timmerbedrijf Verveer, prima werkt."
Waar wil je dit of dat, waar zou jij het plaatsen? Equipement komt dan op een plek waarvan je later zegt: dat was er voor gemaakt! Zo’n aanpak vraagt eigenschappen als ervaring, samenwerking en kijk op de zaak. Doldermans projectleider Jeffrey Janmaat (al tien jaar) heeft het! Dick Alblas staat vierkant achter hem. Met hun collega’s hebben ze de gang erin en leveren ze spreekwoordelijke kwaliteit.
Vakantiewerk
Overigens vinden we de vakkennis en samenwerking van Dolderman eveneens terug aan boord. Elk schip is een bedrijf! Degenen die als kapitein deze nieuwe MCS dag en nacht laten functioneren zijn Ben van de Elshout (routinier in het containermetier), de nog maar 23-jarige Robert Jan Brummelkamp (maar wel met alle papieren), Egbert Bruinslot en Rob Sterrenburg.
Vooralsnog mag de moeilijkheid hiervan niet worden overdreven als de uitvoering en equipement onder andere bestaan uit twee 3512-Caterpillar’s, twee Verhaar-installaties die het voorschip besturen, Rullens Elektrotechniek de functie garandeert, Van der Velden stuurt en Radio Holland de apparatuur richting geeft.
Door Timmerbedrijf Verveer voorzien van comfort en Keuken-line keuken, in combinatie met de inspirerende medewerking en woninginrichting van Nellie en Sija Bosman, is varen op de Petran een werkvakantie of vakantiewerk.
(Johan de Witte)