De door familie Peters-Sebregts bij Euromaritime Shipbuilding bestelde Leonardus is enige tijd geleden overgedragen aan Anton Peters. De bij De Waal Machinefabriek afgebouwde dubbelwandige type C-tanker is 110 x 11,45 meter en beschikt over acht gecoate stalen tanks die nagenoeg alle soorten chemicaliën kunnen vervoeren. Voordeel ten opzichte van de grotere schepen is dat deze tanker ook op een groot aantal kanalen kan varen. Dat voordeel werd bij de eerste reis direct uitgebuit.
(foto’s JolaRon Produkties)
De Waal leverde prima werk door de Leonardus in vier maanden tijd af te bouwen. Voor de snelheid ná de oplevering zorgt een Caterpillar van 1521 pk bij 1800 toeren.
Beproefd concept
Een groot deel van de afbouw lag in handen van Euromaritime en familie Peters. Een ander deel, waaronder de inrichting van de machinekamer inclusief pijpleidingen, stuurhut en de vloerplaten, werd verzorgd door De Waal. Het Werkendamse bedrijf stelde de afbouwkade ter beschikking en zorgde verder onder meer voor begeleiding.
Omdat eigenaar Anton Peters op de Duitse kanalen vertoeft, vertelt Rolf Maliepaard, directeur bij De Waal, over het project: “We hebben een uitstekende afbouwperiode achter de rug. Niet alleen door de snelheid van het afbouwen, maar ook door de samenwerking met Anton Peters en zijn echtgenote. Het is een hardwerkende familie die dagelijks aan boord waren. Ze komen uit de droge lading en dit is hun eerste tanker; ze hebben voor de toekomst meer vertrouwen in de tankvaart.”
Familie Peters heeft fors geïnvesteerd in verf met als resultaat dat de Leonardus er pico bello uitziet en ook voor De Waal een varend visitekaartje is geworden. Er arriveerde bij ons een mooi Chinees casco aan de afbouwkade. Alles is afgeperst en het was in één keer goed. Dat verbaasde ons niet, want dit door Euromaritime geleverde schip is gebouwd volgens een beproefd concept en heeft zich in de praktijk al op een positieve manier bewezen. Na de oplevering van de Leonardus volgen er nog meer schepen, want er is vanuit de markt gewoon veel vraag naar.”
Stuwa
Wie De Waal zegt, zegt Stuwa. Die naam is al een begrip in de binnenvaart, maar ook in de zeevaart heeft het Werkendamse bedrijf zijn klanten. Zoals IHC. Ook in het buitenland wordt de naam Stuwa steeds bekender en onlangs leverde De Waal de eerste schroefassen aan Vietnam.
Ook de Leonardus beschikt over oliegesmeerde schroefassen en schroefasremmen. In eigen bedrijf is een rem ontwikkeld die optimaal werkt, zonder dat daarbij de as krom of scheef getrokken wordt. De Waal leverde verder twee type R3-roersystemen met het dynamic profiel. De Leonardus beschikt over een 5-bladsschroef van 1.700 millimeter.
Rolf Maliepaard zegt over het roersysteem: “Het is kostenverlagend, brandstofbesparend en beter manoeuvreerbaar. Het is de bedoeling dat een bepaalde vorm van water zo lang mogelijk wordt vastgehouden. Bij een rond roer gaat het water in een cirkel rondtrekken; wij hebben een systeem ontworpen dat het water los laat en waarmee je een recht spoor krijgt. Het resultaat is maximale voortstuwing en maximale stuureigenschappen.”
Luisteren
De Waal was in nauwe samenwerking met SKB verantwoordelijk voor de machinekamerinrichting. Aan boord staan Caterpillar-generatorsets van 81 kVA en 108 kVA; twee in het voorschip en één in het achterschip.
Zorgvuldig luisteren naar de wensen van de klant heeft bij De Waal altijd voorop gestaan. Ruim zeventig jaar ervaring en voortdurende innovatie van het leveringsprogramma heeft de aan de Biesboschhaven Noord gevestigde machinefabriek tot een begrip gemaakt in de afbouwwereld van binnenvaartschepen. De Leonardus vaart er wel bij.
(Jan Hoek)