“Onze vlag dekt uw lading”, gebruikt Somtrans als slogan. Met een vloot van dertig schepen (zeventien in eigendom van Somtrans) weet de firma uit Wijnegem, die beschikt over zo’n 100.000 ton ladingcapaciteit, waar ze over spreekt.
De Somtrans XV is voorzien van een 1800 pk sterke ABC. (foto’s Johan de Witte)
We zoeken aan de H&U-kade in Dintelmond walkapitein Ben Grootenboer voor info over de Somtrans XV, die sinds de open dag te Wijnegem alweer op koers ligt voor zijn vierde reis. Boven Dintelmond hebben de wolken de kleur van een vuile dweil als we aan dek van Bens onderkomen springen. Hoewel de herfst er een natte aangelegenheid van maakt, interviewen we hem terwijl hij met de autokraan wat leidingwerk aan boord takelt. Het karwei moet doorgaan!
Zijn huis annex jacht annex kantoor en soms werkschip is de gave, zelfomgebouwde kempenaar Potla. Dat betekent schavuit, voegt Grootenboer er schalks aan toe. Al zeventien jaar op de loonlijst van Somtrans en elf jaar als walkapitein weet hij wat er speelt in het bedrijf. Geen dag is hetzelfde: van naast je bed totdat je er weer in duikt. De vloot up-to-date houden samen met de collega’s aan boord is een uitdaging. Hij is personeelschef, veiligheidsadviseur en als er ergens een reparatie, aanpassing of nieuwbouw gerealiseerd wordt, ligt de Potla er – niet gehinderd door files – langszij.
Strakke eenvoud
De Somtrans XV is een type moneymaker: lichte constructie, groot draagvermogen, uiterst lage kruiplijn en met een 1800 pk ABC, die er als de brandweer vandoor gaat. Een Veth-Jet met een C18 Caterpillar als energie houdt het voorschip onder controle. Bij H&U afgebouwd wil zeggen dat het een functionele tanker is en tijdens de proefvaart zijn geschiktheid onmiddellijk bewees. Sinds H&U met de tanker Gemini in 2004 zijn eerste nieuwbouw aanpakte, hebben er zestien afbouwschepen de revue gepasseerd.
Het pijpleidingsysteem is van Anko Piping, met het kenmerk van snelle afronding, hoogwaardige kwaliteit in combinatie met betrouwbaarheid. Deze Anko-leidingstraat geeft het trunkdek een strakke eenvoud, zonder de verplichting van veel onderhoud.
EPS leverde vier Bornemann-pompen. Rullens Installatie realiseerde de tankmeting evenals het overige elektrische systeem. Amco uit Hendrik-Ido-Ambacht heeft startluchtcompressoren geleverd.
Somtrans was in deze afbouw zelf hoofdaannemer en maakte de bediening van het lens-ballastsysteem pneumatisch – als luxe de voor bemanning!
Forward Engineering
Forward Engineering uit Papendrecht leverde de straalbuis en de gehele schroefasleiding voor de Somtrans XV. Het bedrijf is veelzijdig en gespecialiseerd in het ontwerpen van schepen, in het tekenen, calculeren en adviseren. Eigen surveyors houden in binnen- en buitenland de vinger aan de pols bij nieuwbouw.
Forward Engineering bemiddeld in nieuwbouw, levert roeren, straalbuizen, schroeven, complete schroefasleidingen, stuurmachines en hydraulische installaties.
Aan de palen van de Volkerak stappen we tijdens een korte pauze voor aanvulling van de provisiekast van de Somtrans XV aan boord. De 110 x 11,40 meter grote moneymaker is alweer voor zijn vierde reis op koers naar Vlissingen. Wim Grootenboer – de broer van Ben en ook al veertien jaar Somtrans-medewerker – staat aan het roer in een verrassend luxe EBR-stuurhut die van Verveer uit Zwijndrecht een kersenhouten lessenaar heeft meegekregen.
Alphatron zorgde voor de navigatieapparatuur. Natuurlijk mogen we foto’s maken, mits we Grootenboer niet in focus nemen. Na de fotoshoot lijkt nummer XV een veelbelovende speler voor Somtrans. Zelfs de inspanningen van de bemanning om het bekende geel-rode signaal van de ‘club’ aan te brengen, is helemaal geslaagd.
(Johan de Witte)