Dromen achter het stuur op weg naar het mps Alina over een lange en slanke uitzonderlijk mooie persoonlijkheid in associatie met haar naam, worden bewaarheid wanneer we door de twee etages hoge glaspui van mps Alina aan boord komen. Haar interieur mist het vergelijk met elk voorgaand Scylla-concept. Sprakeloos kijken we rond op dit schip waar in totaal drie jaar aan is gewerkt.
Er is veel durf en vernieuwing in verwerkt, hier heeft alles functie waarover is nagedacht om er een uniek 4-sterrenschip van te maken. Het restaurant is verdeeld over twee verdiepingen en verbonden door een ruimtescheppend atrium. Een natuurstenen trap gevat in rvs verbindt de dekken en wentelt zich chique om een kunstzinnige accessoire in de ‘spot’ van een strakke kroonluchter. Dit concept heet anders! Modern met een touch klassiek is de herkenbaarheid van Scylla AG.
(foto’s Johan de Witte)
Vahali Shipyards bouwde het casco in opdracht van Scylla op zijn werflocatie in Belgrado. Reeds in 2007 werden de eerste lijnen voor dit 135 x 11,45 meter grote schip op tekening gezet. Vahali Scheepswerf Gendt plaatste de onderwater-equipement waarna het voor
inbouw van interieur en machinekamers, zoals bij Scylla gebruikelijk, werd afgemeerd bij Scheepstimmerbedrijf Da-Capo in Hardinxveld.
Dolderman stuurde Janssen en Dekkers voor de inbouw die hun karwei – eveneens traditioneel – ruim vóór de deadline konden afronden. Na de proefvaarten, waarvan de laatste met gasten en alle medewerkers, wordt het schip ingezet door Phoenix Reisen in Bonn.
Hydraulisch beweegbaar platform
Robert Reitsma van Scylla AG kan enige ervaring in het passagiersschepen afbouwen niet ontzegd worden. Sinds de nieuwbouwstart van zijn vader André – die het overigens nog veel te leuk vindt om over Roberts schouder mee te kijken – is dit nr. 19. Een volgende, de Treasure, ligt reeds langszij Da-Capo.
Robert heeft even tijd en we vragen hem of het weer gelukt is om verandering te realiseren in overeenstemming met wetgeving en klasse: “We hebben dit met Lloyds afgebouwd. Veranderen is een match waar binnen de marge van veiligheid en functie beide partijen hun winst moeten pakken. Het motto in deze branche is vooroplopen met een modern aantrekkelijk schip afgestemd op de gasten. Dat vraagt om voortdurende aanpassing en, zoals nu bij deze Alina, het roer om voor een totaal andere indeling. De markt vraagt om schaalvergroting; daar moet je op inspelen. We hebben nu met honderd 2-persoonscabines, vier 3-persoonscabines en vier suites, voor 220 gasten accommodatie en voor 45 bemanningsleden.”
“Evenals bij de Vista Prima hebben we het trillings- en geluidsniveau in de kern aangepakt middels een flexibele bootconstructie tussen de fundatieframes, waarop de gehele voortstuwingstrein is opgesteld. We hebben samen met Kampers een mogelijkheid gecreëerd om afhankelijk van de kadehoogte zowel van het maindeck als van het upperdeck te kunnen in- en uitschepen. Hiervoor is er bij de glazen entree een hydraulisch beweegbaar platform geïnstalleerd waarbij gasten op niveau aan en van boord kunnen gaan.”
Rond
Zijn mobiel zet een punt achter ons interview en we kijken nog eens even rond. Waar op het vorige schip alle accessoires in koper waren uitgevoerd, voert hier rvs de boventoon. Ook het meubilair is aangepast in deze kleur, waarmee Cathy Schröder en Martha Reitsma een modern en cool interieur hebben gecreëerd.
De basisvormgeving hier aan boord is rond. Vanzelfsprekend nodigen de kamers evenals andere vertrekken, zoals de bar met maar liefst tachtig plaatsen, de Lidobar op het achterdek, spa en fitness, beautysalon en – last but not least – het zonnedek uit tot vakantie! Bijzonder voor Da-Capo is dat er in het interieur nauwelijks hout is verwerkt. Vrijwel alles bestaat uit kunststof. De kwaliteit van de uitstekende, ervaren timmerlieden in combinatie met de geavanceerde houtbewerkingsequipement is in woorden nauwelijks te vatten. Je gelooft het pas als je het ziet!
Als gast dring je meestal niet door tot achter de keuken in het voorschip. Niettemin is het de moeite waard om er eens te kijken. We vinden er bouwkunst op de vierkante meter gerealiseerd door het duo Janssens & Dekkers van Dolderman.
Generatoren inbouwen, elektrisch equipment, koeling, accu’s, bekabeling en op de onderste etage een enorme Veth Compact-Jet 1200V die zich veilig achter het aanvaringsschot bevindt, met serviceruimte en de precisie van een horloge, vraagt enig specialisme. Geheel omlijst door Blom aluminium vloeren liggen werk en hobby hier naadloos naast elkaar.
Shipyard Vahali Belgrade
Dobro došli is het welkom van Servië, waar Shipyard Vahali met behulp van zo’n 160 medewerkers de casco’s voor Scylla realiseert. “Een goed half uurtje van het vliegveld en we zijn op de werf die langs de rivier Sava ligt”, vertelt Vahali’s bedrijfsleider Wim Vreeke (al zo’n 40 jaar werkzaam in de scheepsbouw). “Tijdens de bouw gaan Robert Reitsma en ik er nogal eens een keertje kijken. Wanneer we met nieuwe bouwtekeningen of een ander concept komen, wordt er geluisterd. Mensen zijn gemotiveerd om aan het werk te blijven en goede kwaliteit te maken.”
“Kijk, het gaat om de klik die er is tussen de werf en Robert Reitsma. Een schip is niet alleen maar lengte x breedte. Model, functie en nieuw design binnen het raam van wetgeving en Bureau Veritas blijven een uitdaging. De passagiers krijgen de ruimte; voor de techniek en installatie blijft het knokken om een plaats.”
(Johan de Witte)