In het ruim van de grote jongens op de Sainty 8 maakte de Iven I/Iven II na honderd zeedagen onopvallend zijn opwachting in Rotterdam om zich daarna op eigen kiel voor installatie bij Instalho Werkendam te vervoegen. De casco’s zijn gebouwd via Concordia Shipyards en georganiseerd door makelaar Mark Roodhart en Willem de Waard, in opdracht van de V.O.F. Iven.
Sophia Kinderziekenhuis
In vol ornaat ligt de Iven I/Iven II 26 september bij Instalho voor de wal. De nazomer zet het 160 meter lange en 9,50 meter brede koppelverband in het zonnetje. Open dag is het vandaag, het moment waarin ‘het werk’ van rust geniet en een dag vrijaf heeft.
Met een inventieve indeling is een warme sfeer gecreëerd. (foto’s Johan de Witte)
Bij het voorschip staat de scheepsbar van Catering De Waterman op de kade. Het Sophia Kinderziekenhuis ligt met spandoek en giftenbus eveneens ‘langszij’. Wanneer de aandacht van de genodigden zich richt op de fles champagne, dopen Margo Mourik-Anker en Wanda van Hooydonk hun koppelverband Iven, een naam die voor de familie Mourik blijft. Na de feestelijke open dag werd in de bus voor het Sophia Kinderziekenhuis 10.000 euro gevonden.
Bungalows
De V.O.F. Iven wordt vertegenwoordigd door Rinus en Margo Mourik en hun zoons Ad en Corstiaan. Samen bemannen zij de Iven I en Iven II en samen zijn ze uit en thuis in zaken. Hoogendoorn Maritieme Betimmeringen & Interieurbouw heeft voor de families aan boord voor fraai en privé comfort gezorgd met een dubbele woning op het achterschip en wat kleinere ‘bungalows’ op beide voorschepen.
Na school en opgeleid aan boord koos de jeugd nadien de Rotterdamse haven als werkterrein met kraanpontons et cetera. Als Rinus van Mourik in 2008 besluit zijn legendarische en als een speer lopende beunschip Variatie uit Ouderkerk aan den IJssel (een gewezen Van Ommeren) in te wisselen voor dit nieuwe koppelverband, melden Ad en Corstiaan zich als partners. Samen sterk!
De Iven I/Iven II is lang en slank, vist niet in de vijver van de grote jongens, maar heeft niettemin 20 TEU ruimlengte. Het koppelverband draagt op 2,93 meter 3200 ton en vaart voor Transito Bevrachting uit Werkendam.
Rinus Mourik, die toch al een paar kilometers gevaren heeft, vond de proefvaart met een stuurhut vol betweters het spannendste deel van het project, ofschoon het na een reisje Utrecht-Rotterdam alweer routine werd. Ook de feilloos werkende equipement overtuigde tijdens die reis.
De Iven II maakt zich met twee Van Wijk-boegschroeven in havens onafhankelijk. Een derde Van Wijk staat in het voorschip. Aluminium trappen en de autokraan dragen eveneens het Van Wijk-label.
“Toen we onze uitrusting op papier gezet hadden,dachten we: ‘Dat past niet in ons koppelverband’”, aldus Ad Mourik. Desondanks laat de 1275 pk sterke Mitsubishi-motor zich rondom benaderen, evenals de John Deere-aggregaten en overige installaties waarmee de Iven I en II een eigentijds koppelverband is met een Instalho-kenmerk. Oechies Elektrotechniek was verantwoordelijk voor het aansluiten van Alphatron apparatuur.
Inventieve indeling
We mogen van de dames Mourik en Hooydonk even in hun verrassend grote en smaakvolle dubbele woning kijken. Er is met een inventieve indeling, schitterende badkamers en vernieuwend materiaal – gecombineerd met een uitgebreide collectie vloeren, gordijnen, zonwering, matrassen en bedtextiel van Interieurverzorger De Weerd uit Ouderkerk aan den IJssel – een warme sfeer gecreëerd.
Het complete huishoudpakket inclusief witgoed draagt het naamkaartje van Vink Witgoed (eveneens uit Ouderkerk). Via hoogglansdeuren en nog een blik in een ietwat moderner woning van Wanda, staan we weer aan dek. Daar vraagt de mast van Beerens boven het achterdek de aandacht. De stuurhut staat vol met belangstellenden en tientallen vlaggen, nauwelijks door wind beroerd, accentueren deze mooie open dag van de Iven I/Iven II. Goede en behouden vaart, familie Mourik.
(Johan de Witte)