Degenen die het afgelopen half jaar dachten dat Holland Shipyards in Hardinxveld-Giessendam complete schepen aan het bouwen was, hadden bijna gelijk. Het casco was in een groot aantal secties van circa zestien meter getransporteerd vanuit China naar Nederland. Bij Holland Shipyards zijn de secties op de helling in elkaar gezet en werd het stelwerk gedaan.
Bij Holland Shipyards zijn de Chinese secties op de helling in elkaar gezet. (foto’s Holland Shipyards)
Het resultaat is dat Nederlandse handen zorgden dat van het Chinese staal zeer strakke casco’s zijn gebouwd. Het ging om twee dubbelschroefsschepen van 135 x 11,45 meter: de Duc in Altum van familie Nuij en de Vita-Nova van familie Hovestadt. De Duc in Altum is vervolgens afgebouwd bij scheepswerf Gelria en de Vita Nova bij Holland Shipyards.
Vijf maanden
Op dit moment zijn in China bijna de secties gereed voor een derde schip dat op dezelfde manier in ons land gebouwd gaat worden: de Poolster van 110 meter. Projectleider bij de bouw van de Vita-Nova (nieuw leven) namens Holland Shipyards was Jules Custers. Hij vertelt over de opvallende bouwmethode: “Voor ons vormen de schepen een pilotproject en na de afbouw van de Poolster gaan we de balans opmaken en bekijken we of het systeem rendabel genoeg is. We besparen flink op de transportkosten, maar in Nederland liggen de werfkosten hoger”, aldus Custers.
“De complete bouw duurde circa vijf maanden; dus slechts anderhalve maand langer dan gebruikelijk. We hebben dat kunnen realiseren door al tijdens het stellen en lassen van de secties op de helling te starten met de inbouw. Toen het achterschip het water ingleed, was de machinekamer al bijna gereed en stonden de twee Mitsubishi’s van 1278 pk elk bij 1600 toeren al in de machinekamer.”
“Het Chinese staal is door Nederlandse handen recht gemaakt, met als resultaat een strakke Vita-Nova en een zeer tevreden familie Hovestadt. Ze wisten heel goed wat ze wilden en wij hebben hun wensen kunnen realiseren.”
Langere woning
De eigenaren van de Vita-Nova zijn Dik Hovestadt en zijn zoon Floor. Jules Custers vervolgt zijn verhaal: “Omdat er twee gezinnen met de Vita-Nova gaan varen, hebben we de woning ten opzichte van de Duc in Altum wat ruimer gemaakt. We hebben het ruimschot, compleet met de herft, 2,10 meter naar voren gebracht, waardoor de woning twee meter langer is. Dankzij een tussenschot beschikken beide gezinnen nu over een volwaardige woning met allebei een eigen deur naar de stuurhut. De in China gebouwde secties waren van zowel de Duc in Altum en de Vita-Nova exact hetzelfde en zijn op onze werf aangepast.”
Holland Shipyards
De schepen zijn ontworpen door de Werkendamse zusterbedrijven Concordia Shipyards en Instalho Scheepsbouw. Deze bedrijven begonnen exact twee jaar geleden met Holland Shipyards op het terrein van de vroegere werf K. Damen. Het bedrijf houdt zich bezig met binnenvaartschepen, coasters en varend materieel in ruime zin.
In totaal beschikt de werf aan de Rivierdijk over een totaal terreinoppervlakte van 24.870 m2, waarvan 4.570 m2 bebouwd is. De totale kadelengte is 145 meter en de pier is 100 meter lang. Jules Custers zegt tot besluit: “Op dit moment wordt koppelverband Sjouwer (190 x 11,45 meter) afgebouwd. Als een verbreding van de werkzaamheden bouwen we in opdracht van Wagenborg twee accommodatieschepen van 300 personen elk voor huisvesting in de offshore in Kazachstan. Een van de accommodatieschepen bestaat uit de ombouw van een passagiersschip, de andere wordt op onze werf nieuw gebouwd.”
(Jan Hoek)