Verkoopbemiddeling: scheepsmakelaardij Roelofs & De Bot, levering casco: Combi International en complete afbouw: machinefabriek Bayens. Een prima trio dat ook de vorige Cunera afleverde. Eigenaars zijn Peter de Bot en zijn partner Lucia. De vorige Cunera (110 x 11,45 meter) kwam pas in juli 2008 in de vaart, maar toen Peter de Bot de mogelijkheid kreeg tot schaalvergroting, besloot hij de nieuwe Cunera van het type Combi Twin met als afmetingen 135 x 11,45 meter te bestellen.
Het multifunctionele , 4200 ton metende motorvrachtschip is van luiken voorzien.
Met het multifunctionele, 4200 ton metende en van luiken voorziene motorvrachtschip gaat De Bot voornamelijk kolen, granen en containers vervoeren. Twee Mitsubishi-motoren van 1270 pk elk bij 1600 toeren moeten de Cunera, een naam met een legende, op de plaats van bestemming brengen.
Eenvoud en functionaliteit
De uit Nijmegen afkomstige Peter de Bot is duidelijk een man van het water. Hij verdient zijn brood op de internationale binnenwateren en met partner Lucia wilde hij per se een woning aan het water. Die vond hij in Geertruidenberg aan rivier de Donge, op een steenworp afstand van de afbouwkade van Bayens.
De woning valt onder het plan Dongeburgh, waarin aan beide zijden van de Donge (Geertruidenberg en Raamsdonksveer) bijna duizend woningen zijn/worden gebouwd. Voor dit prestigieuze bouwproject moesten bedrijven als machinefabriek Asto, scheepswerf de Donge en Altena Marine plaatsmaken voor woningbouw. Zij vonden alle drie een nieuwe stek op het aan het water gerelateerde industrieterrein de Pontonnier in Raamsdonksveer, waar ook Amer Shipping en Combi International zijn gevestigd.
Dat laatste bedrijf leverde het Chinese casco van de Cunera. Peter de Bot was nauw betrokken bij de afbouw, die voor een groot deel onder zijn regie werd uitgevoerd. Veel wil hij niet vertellen over zijn schip. Hij zegt daarover: “De voordelen van het type Combi Twin zijn inmiddels wel bekend. We hebben bewust gekozen voor eenvoud en functionaliteit.”
Twee Mitsubishi-motoren van 1270 pk elk moeten de Cunera op de plaats van bestemming brengen.
“Aardig detail is dat de keuken, evenals op mijn vorige twee schepen, is geleverd door Van Wanrooij uit Tiel. Het bedrijf beschikt over een showroom van maar liefst 2.500 m2 waar circa tachtig keukenopstellingen staan. Ze leveren aan zowel particulieren als bedrijven, maar hebben in hun bestaan nog maar drie keukens aan de binnenvaart geleverd; dat waren de keukens voor drie Cunera’s. Dat wij steeds terugkomen bij dat bedrijf zegt genoeg over de geleverde kwaliteit.”
De twee schroeven staan bij Type Combi Twin verder uit elkaar dan gebruikelijk en dat geeft een beter rendement op de voorstuwing en is bovendien gemakkelijker bij het manoeuvreren. Volgens gegevens van Combi International gebruikt een schip van 110 meter lengte en 2700 ton laadvermogen evenveel gasolie als de Cunera van 135 meter en ruim 4200 ton.
Bedevaart
Bijzonder content is Peter de Bot met de naam Cunera. Hij nam de naam over van vader George uit Tolkamer, die als eerste de naam Cunera op zijn schip zette. Eerder schreven we al uitgebreid over de legende in De Binnenvaartkrant. Het verhaal werd ook geplaatst in Volaan Vooruit (jaargang 48/09), het blad van de landelijke stichting KSCC. Op speciaal verzoek van Peter en Lucia de Bot een korte samenvatting van de legende:
(foto’s Jan Hoek)
Cunera is een Engelse prinses, die rond 337 samen met de heilige Ursula en nog 11.000 maagden op bedevaart naar Rome gaat. Op de terugweg worden de meisjes bij Keulen op brute wijze door de Hunnen gedood. Alleen Cunera overleeft het drama; zij wordt gered door koning Radboud, die haar meeneemt naar zijn kasteel in Rhenen. Ze valt op door haar zorg voor de bevolking en deelt brood uit aan de armen. De echtgenote van Radboud, koningin Aldegonde, vindt dat maar niets en beschuldigt Cunera ten onrechte van diefstal.
Radboud wil niet naar haar luisteren en de konigin smeedt vervolgens een boosaardig plan. Als de koning en zijn mannen een keer op jacht zijn, wurgt Aldegonde met hulp van haar dienstmeid Cunera met haar eigen halsdoek. Als Radboud ’s avonds thuiskomt, weigeren de paarden de stal in te gaan. Daar vindt de koning het lichaam en hij laat het herbegraven.
Drie eeuwen na haar dood reist bisschop Willibrord langs Rhenen, krijgt hij van inwoners van Rhenen te horen dat er bij Cunera’s graf allerlei wonderen gebeuren en ze vragen de bisschop haar heilig te verklaren. Als hij op de terugweg weer langs Rhenen komt, laat hij het lichaam opgraven en blijken zowel Cunera als de worgdoek nog geheel intact. De heiligverklaring vindt plaats op 12 juni. Het moordwapen wordt een heilig relikwie en Rhenen ontwikkelt zich tot druk bezochte bedevaartsplaats. Van de aflaten wordt rond 1500 de Cunerakerk gebouwd.
De financiering van motorvrachtschip Cunera heeft Peter de Bot op een andere manier moeten regelen. Wel houdt ook hij met zijn 4200 ton metende schip de legende van Cunera levend.
(Jan Hoek)