Sinds het begin van de vorige eeuw is familie Heuvelman actief in de binnenvaart. De laatste decennia zijn de activiteiten uitgebreid met bevrachting en op- en overslag. De HTS Group (Heuvelman Transport Systems) beschikt over een eigen inlandterminal in Gorinchem en twee zeeterminals: in het Belgische Gent en in het Roemeense Galati.
De exploitatie van binnenvaartschepen is nog altijd een belangrijke pijler van de groep. Vorig jaar werd de 1.653 ton metende Marea verkocht, om plaats te maken voor de bij Koedood in H.I. Ambacht afgebouwde Marea van 5.167 ton. Een forse schaalvergroting van de vloot van familie Heuvelman; in plaats van 90 TEU (3 lagen) kan de nieuwe Marea 336 TEU (4 lagen) vervoeren. Dankzij de door Alubouw de Mooy geleverde stuurhutkolom is het zelfs mogelijk zes lagen containers te vervoeren.
Het Chinese casco is geleverd door Hendricks Scheepvaart uit Gorinchem. Eigenaar van het schip is vof Marea, onderdeel van de HTS Group. De Marea heeft een afmeting van 135 x 14,20 x 3,80 meter en wordt voortgestuwd door twee door Koedood geleverde Mitsubishi dieselmotoren van 1.200 pk elk bij 1678 toeren. Deze moeten ervoor zorgen dat de Marea tweemaal per week van Rotterdam naar Emmerich kan varen.
Vincent Heuvelman is bijzonder te spreken over de afbouwperiode bij Koedood. “Daar kan ik kort over zijn: die is perfect verlopen.” Arie Koedood zegt in een reactie: “Het gaat goed met ons bedrijf en het marktaandeel van Mitsubishi-motoren stijgt nog steeds. Op het Chinese ponton Sainty 8, dat op 7 maart arriveerde in de Waalhaven stonden 21 casco’s. Koedood Dieselservice levert voor acht van de schepen in totaal vijftien Mitsubishi motoren. We werken met ons hele team altijd hard aan een goede samenwerking met de scheepseigenaren en dan is zo’n opmerking van Vincent Heuvelman natuurlijk bijzonder prettig. Ongeveer een jaar geleden zijn we gestart met een eigen rvs-afdeling in een bedrijfspand vlakbij ons bedrijf aan het Frankepad. Daar zijn continu twee medewerkers bezig met het produceren van rvs. Het bedrijfspand is ingericht met de nodige apparatuur zoals een wals en een buigmachine. We produceren overigens ook rvs voor derden. Aan boord van de Marea hebben we over het hele schip onze rvs-producten verwerkt, zoals de handreling langs de den, beugels, luiken, de trap in de machinekamer en de machinekamerdeur.”
Super Mirror
Aan boord van de Marea is dus veel rvs gebruikt. Spraakmakend is de machinekameringang. In plaats van de veelgebruikte gegalvaniseerde plaat heeft familie Heuvelman gekozen voor plaat van het type Super Mirror 8. Ook de wand tussen de woning en de machinekamer is voorzien van Super Mirror 8. Daarmee is de Marea het eerste binnenschip met deze door Pinta Unisol geleverde hoogglans gepolijste en geperforeerde plaat. Pinta Unisol verwerkt deze plaat wel meer, maar tot nu toe alleen aan boord van luxe en exclusieve jachten. Aan boord van de Marea heeft het bedrijf uit Raamsdonksveer ook de woning en het uitlaatgassensysteem geïsoleerd. De familie Heuvelman heeft met succes veel aandacht besteed aan geluidsisolatie, zodat de Marea zonder meer een rustig schip genoemd mag worden. En mede dankzij het vele rvs ook een fraai schip. Daar is ook Marine Repair uit Werkendam voor verantwoordelijk, dat een belangrijke rol heeft gespeeld bij de totstandkoming van een verantwoord getij, de betekenis van het woord marea.
Vincent Heuvelman zegt over het twee jaar bestaande Marine Reapair: “Het bedrijf van Kees van Chastelet is flexibel en levert absoluut kwaliteit. Aan boord van de Marea hebben ze onder andere gezorgd voor de inbouw van de boegschroeven en de stuurhutkolom, het plaatsen van de brug en de lieren en werkzaamheden op gebied van klein ijzerwerk waaronder de loose deliveries van het casco.” De HTS Group te Gorinchem houdt zich bezig met de totale, intermodale, logistieke dienstverlening van zeecontainers. Met de afbouw van de Marea heeft de organisatie er beslist een varend visitekaartje bij. Met andere woorden: de Marea zorgt voor een gunstig getij.
(Jan Hoek)