- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMustang laat zich niet beteugelen

Mustang laat zich niet beteugelen

- Advertentie -

Delen

Indrukwekkend stoer poseert het sleep- en werkschip met zijn gele romp en flying bridge, 100 m2 werkdek, Heila-kraan en Kraaijeveld-towing winch aan de werfsteiger. Over een paar uur ligt de Mustang op koers naar de thuishaven Zierikzee, waar het vaartuig aan de Engelse kade op 3 april werd gedoopt door Janny Bouwman.

De bedieningsstand biedt van plafond tot aan de vloer uitzicht op de Heila-kraan en het werkdek. (foto Johan de Witte)Scheepswerf Gebroeders Kooiman bouwde het schip voor G. Bouwman Towing & Shipping in Zierikzee. De visitekaart van het schip vermeldt een nominale paaltrek van 82 ton!
“Het mooiste moment van zo’n inbouw is wanneer voor het eerst de motoren worden gestart. Zelfs de timmerman en loodgieter zie je dan om een hoekje de machinekamer in kijken hoe de zaak tot leven komt”, zegt Gerrit Bouwman. Waarom die gele romp? “Zo’n gele is tussen al het maritieme blauw en zwart op afstand herkenbaar, en het is weer eens wat anders.”

Wereldwijd inzetbaar
Bouwman werkte vanuit zijn vaders maritieme achtergrond tot 1997 samen met vier broers, waarna hij, eveneens in de sleepbotenwereld, een eigen koers nam. Hij voer met verschillende sleep- en werkschepen, ging onderweg naar de zeevaartschool, haalde zijn ‘no limit’ vaarbevoegdheid en toen hij in 2007 met de Brandaris bij Kooiman repareerde, kwam het gesprek op nieuwbouw. Kooiman had het concept van de Mustang reeds klaar liggen en kon direct aan specifieke uitvoeringswensen voldoen. Zodra de bank fiat gaf was het een deal.
Zoon Willem, opgegroeid op coasters, sleepboten en de zeevaartschool werd partner. Inmiddels zit de gang er in bij vader en zoon Bouwman. Willem verdeelt zijn trots tussen gezin en Mustang, hij woont onder de dikke toren van Zierikzee, is vader van zoon Willem en nog maar net van dochter Froukje. “We zijn wereldwijd inzetbaar voor sleeptransporten, het verlenen van assistentie bij bagger- en offshore-werk, zoals oliewinning en windmolenbouw”, aldus Willem. (foto johan de Witte)

Temperament
De 30,80 x 11,00 x 4,10 meter grote Mustang laat zich niet beteugelen. Een ‘klappie’ vooruit en hij showt zijn temperament met een spoor van schuim. Dat komt onder andere door twee via Koedood geleverde Mitsubishi motoren (S-12UMPTK) van elk 3040 pk bij 1150 toeren, versterkt door ZF Masson-koppelingen en Van Voorden schroeven (diameter 2,80 meter).
Tijdens de paaltrek, die in theorie op 72 ton stond en waarvan men hoopte de 75 ton te halen, was de spanning op de brug te snijden. “Echter bij 1000 toeren”, zegt Willem Bouwman, “trokken we al over de 70 ton. Op vol vermogen 82 ton! In overspeed – wat de motoren één uur per etmaal mogen draaien – kwam er zelfs 87,4 op de klok.”
Feest op de brug! Voor de Mustang en Kooiman een spraakmakende visitekaart. Indruk maken ook de vijf Koedood Mitsubishi’s, waarvan drie stuks voor energie. De luidruchtigheid van het stel Japanners is vakkundig de kop ingedrukt door isoleerders en Kooimans timmerafdeling, die de pantry en bemanningsverblijven een degelijke, luxe stilte hebben gegeven.

Verbeteren

De stuurhut en de lessenaar zijn geheel uitgevoerd in fraai teakhout en bevatten datgene wat Radio Holland onder een volledig nautisch equipement verstaat. De bedieningsstand voor de Heila-kraan (200 tm), Kraaijeveld-lier en towing pins achterin het stuurhuis heeft uitzicht van plafond tot aan de vloer, waarbij het werkdek niets verschuilt, maar overduidelijk maakt dat Keruma het werkschip als een jacht geschilderd heeft. De ‘overall’ roestvaststalen onderdelen versterken dit.
De stuurhut en de lessenaar zijn geheel uitgevoerd in teakhout. (foto Johan de Witte)Projectleider Chiel Verhoeff: “We zijn content met de prestaties van de boot. In uitvoering proberen we als Kooiman-team een nieuw schip altijd te verbeteren, echter niet zonder voortdurend aanbod van nieuwe technieken, samen met praktijk ervaring en ideeën van de eigenaar.”
De Mustang heeft vier roeren en een 240 kW kopschroef, voor manoeuvres en werkzaamheden. Op de sleeptrommel zit 1000 meter 58 millimeter dikke sleepdraad. Een tweede bevat 700 meter van 40 millimeter. Towing pins dwingen de sleepdraad over het hek, waar een rol van 6500 millimeter in is geconstrueerd.
Er is 220 kuub bunkercapaciteit; slechts 18 kuub drinkwater, waarvoor een watermaker is geïnstalleerd. Elektro Technisch Bureau Mous heeft alle functies van de Mustang onder screens en dashboards gebracht.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -