VeKa levert de 86 x 9,50 meter grote bunkertanker Felicia aan Scheepvaartbedrijf Felicia BV uit Zwijndrecht. De afbouw van het Tsjechische casco besteedde VeKa uit aan Trico. VeKa leverde en installeerde het leidingsysteem op de Trico-afbouwlocatie en het nieuwe Trico Piping realiseerde het overige leidingwerk. Ondanks de ingetogen afmetingen is de uitvoering van de Felicia royaal, met onder andere een Heatmaster-ketel, Emba-blendsysteem en Van Wijk-bunkermast.
Trico BV werkt. Als tweede schip, na de Duricha, verlaat deze tanker nu de Sluisjesdijk. De Virage (eveneens een tanker) heeft voor de laatste hand nog veertien dagen nodig vooraleer deze aan de laadpier ligt. De Felicia kende VeKa als hoofdaannemer, die de afbouw voor het eerst in samenwerking met Trico realiseerde.
Volgens Danny Werkman van Felicia BV “vragen klanten dienstverlening met de grootst mogelijke flexibiliteit. Dat is alleen mogelijk met medewerkers die meedenken, en die hebben we! Mijn broer Rino is volop projectleider voor de nieuwbouw. Hij heeft er feeling voor, doet het graag en is zuinig, wat in ‘nul’ bijwerk resulteert.”
“Goede afspraken met VeKa leiden tot een mooi product en zorgen dat iedereen tevreden is. Dat is één van de redenen waarom wij met VeKa graag zaken doen. Met business, materiaal en faciliteiten moet je voor- en achteruit kunnen.”
FTS Hofftrans
In de Felicia participeren Sander van der Starre en zijn levenspartner Martine. Kapitein Sander en ‘deksman’ Martine gaan er samen voor! Sander, een zuivere Texelaar, weet sinds 2002 wat een tanker is. Hij stapte als deksjongen aan boord, begreep waar het langs ging, haalde zijn papieren en kreeg een aanbod van Werkman tot participatie, waarmee zijn sluimerende ambitie voor het ondernemerschap werkelijkheid werd.
“Wij zijn hartstikke trots op deze tip-top uitgevoerde bunkertanker en de familie op Texel zijn dat al niet minder”, zeggen Sander en Martine. “Felicia houdt een gelukwens in.
Doelen realiseren en marktomstandigheden volgen is dagelijkse kost voor Dari BV, dat de laatste jaren het economisch tij optimaal heeft gebruikt. Nu er economisch sprake is van stil water, is de oplevering van drie tankers, en twee andere in samenwerking met Swintrans, gedurende een onvoorziene periode van vier weken, een ongewone inspanning alsook een aanslag op het familieleven. Niettemin gaat het lukken met de unieke Nederlandse afbouwfaciliteit en Rabo Shipping als financier.
De Felicia gaat varen voor FTS Hofftrans en is verchartert aan OW Rotterdam.
Uitrusting
Tot de uitrusting behoort een blendsysteem van Emba uit Dordrecht, waarmee de viscositeit van bunkerolie aan de vraag kan worden aangepast. Hiervoor heeft de tanker een aantal kleine tanks in combinatie met een separate leiding en pompsysteem, waarmee de mengverhoudingen worden gerealiseerd.
Emba is importeur en distributeur van Dresser Wayne Pignone brandstof-verdeelsystemen. De Dordtse firma is volledig gespecialiseerd in liquid handling, een balans tussen producten, diensten, kosten, kwaliteit en efficiency.
Heatmaster, die kwalitatief hoogwaardige thermische vloeistof-verhitters, heetwater- en stoomketels voor de industrie en de maritieme sector levert, is eveneens aan boord en houdt de lading op temperatuur. Electric Marine Support (EMS) uit Zwijndrecht installeerde het elektrisch systeem, de overdruk en airco.
Ronald Hamstra van EMS: “Trico werkt met structuur. Onze bedrijfscultuur komt overeen, dat werkt.”
Van Wijk is er met een bunkergiek, inwendig voorzien van een persleiding en op de giek een aluminium trap. EPS leverde Bornemann-ladingpompen en De Ruyter Dieseltechniek generatoren. Een Caterpillar C32 met 800 kW is er als voortstuwing. Hoogendoorn Interieurbouw realiseerde het comfort voor de crew. De stuurhut komt van Kampers Puttershoek.
Felicia is klein, echter groot in de bunkering!
(Johan de Witte)