De Scheurhaven op de kop van de Landtong Rozenburg is volledig heringericht en verdiept. De haven biedt nu meer ruimte en betere voorzieningen voor havensleepdiensten en andere maritieme dienstverleners.
Waterbouwer Hakkers legde tien nieuwe pontons aan, waarvan twee volledig uit HDPE-kunststof en drie in een hybride uitvoering van staal en kunststof. De ligplaatsen voor de havensleepdiensten zijn vervangen en voorzien van moderne walstroomvoorzieningen. Ook de verlichting is vernieuwd en bestaat nu uit energiezuinige ledarmaturen.
De drinkwatersteiger voor Evides en Hatenboer is vernieuwd, zodat deze bedrijven vanaf een vaste plek drinkwater kunnen leveren aan binnenvaart en zeevaart. Andere pontons zijn verplaatst, zodat alle maritieme dienstverleners weer een passende ligplaats hebben. Achter in de haven liggen straks de schepen van de KRVE, Boluda, Smit Duikbedrijf, HEBO, de drinkwaterboten van Hatenboer en Evides en een meetvaartuig van Havenbedrijf Rotterdam.
Damwand van 300 meter
Voor de schepen van de sleepdiensten is een 300 meter lange damwand geplaatst, waardoor extra diepgang tot negen meter beschikbaar komt. Ook is er gebaggerd om de Scheurhaven optimaal toegankelijk te maken. De structurele verdieping is nodig omdat havensleepboten groter en dieper worden. Zo kunnen de diensten veiliger en efficiënter werken.
Het project is uitgevoerd door Hakkers (civiele werken) en Klaver (walstroomvoorzieningen), in samenwerking met Witteveen+Bos en Damen Shipyards voor het ontwerp van de pontons. Tijdens de bouw gebruiken de aannemers CO₂-arm staal en elektrisch materieel, waaronder een volledig elektrisch werkschip, een kraan, boorstelling en trilblok.
“Door deze herinrichting is de Scheurhaven klaar voor de toekomst”, zegt Jannet Bredius, projectmanager namens Havenbedrijf Rotterdam. “De huidige gebruikers krijgen meer ruimte en betere voorzieningen, zodat zij veiliger en efficiënter kunnen werken.”
Bijzonder zijn de nieuwe pontons van kunststof: twee volledig uit HDPE en drie hybride pontons met een kunststof onderzijde en stalen bovenzijde. Deze innovatie voorkomt roest en maakt onderhoud eenvoudiger. De pontons zijn volledig recyclebaar en dragen bij aan een lagere CO₂-uitstoot. Op de HDPE-onderdelen ontstaat snel begroeiing, wat een rijkere biodiversiteit in het onderwatermilieu stimuleert.













