- Advertentie -
- Advertentie -
HomeGrote vertragingen in Rotterdamse haven door staking sjorders

Grote vertragingen in Rotterdamse haven door staking sjorders

- Advertentie -

Delen

De staking van de sjorders in de Rotterdamse haven zorgt voor forse vertragingen aan de zeezijde. De actie, die woensdag begon, gaat voor onbepaalde tijd door.

Vrijdagmiddag was er overleg tussen de vakbonden en de werkgevers. Daar is nog niets uitgekomen.

Volgens het Havenbedrijf treft de staking van de sjorders vooral de werkzaamheden aan zeezijde en gaan de activiteiten aan landzijde voorlopig gewoon door. “Er staat aan landzijde genoeg in stack dat z’n weg vindt naar het achterland.”

Er liggen vrijdagochtend 18 schepen te wachten voor de haven van Rotterdam, waaronder diverse formaten containerschepen, zoals deepsea-schepen van 24.000 teu. Dat meldt het Havenbedrijf Rotterdam.

“De problemen worden niet alleen veroorzaakt door de staking, maar ook door de storm van afgelopen weekend. Het is een vervelende samenloop van omstandigheden. Ook omdat schepen niet kunnen uitwijken naar Antwerpen, omdat daar de loodsen in staking zijn”, vertelt een woordvoerder. “Als het bij een staking van deze twee dagen blijft, kan de haven dat opvangen.”

Impact

“Als de sjorders staken, is de impact op het werk groot, niet alleen bij ons, maar in de hele Rotterdamse haven”, zegt Rob Bagchus, woordvoerder van Hutchison Ports ECT. Hoe groot de schade precies is, dat is volgens Bagchus in dit stadium nog moeilijk te zeggen. “We hebben afgelopen weekend een storm gehad, die achterstanden zijn we ook nog aan het wegwerken. Dit heeft impact op de hele keten en zorgt voor grote vertragingen aan zeezijde, maar zorgt zeker ook voor vertraging in het achterland. Natuurlijk is dat een vervelende boodschap naar onze klanten toe. We kunnen alleen maar hopen dat er snel goed resultaat komt en het werk aan zeezijde weer snel zal worden hervat.”

APM Terminals Maasvlakte II laat weten dat aan “landzijde alles gewoon doordraait en doorgang vindt via spoor, weg of de binnenvaart. Alleen aan zeezijde ligt alles stil door de staking”.

Doorgaan staken

De cao-onderhandelingen voor de sjorders zitten nog vast op een punt: de lonen. Vakbond FNV eist 7% loonsverhoging, terwijl werkgevers Matrans en International Lashing Service (ILS) dat teveel vinden en tussen de 4 en 6% voorstellen.

“Als er een goed loonbod komt, pakken we het werk vrijdagmiddag meteen weer op en zetten we onze handtekening. De cao onderhandelingen zitten namelijk alleen nog vast op de loonparagraaf”, stelt Niek Stam, bestuurder FNV havens. “Als er voor vrijdag geen reactie komt van de werkgevers of het loonbod te laag is, is de kans groot dat we doorstaken. De sjorders willen door knokken voor een goed loonbod. Morgenmiddag valt de beslissing.”

Vertraging

Nieuwsblad Transport vroeg werkgevers van de sjorders, Matrans en International Lashing Service om een reactie op de actie van de sjorders. Eerder liet Nees Maas van ILS tegenover NT weten dat de “looneisen onbetaalbaar zijn en de werkgelegenheid in gevaar brengen.”

Sjorders zijn verantwoordelijk voor het los- en vastmaken van containers en de overslag in de haven van Rotterdam. Al langer is er onrust onder sjorders over de salariseisen. Totaal hebben zo’n 650 sjorders het werk neergelegd.

Door: Ivonne Vermeulen

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -