Het Amsterdamse college van B en W heeft met Larendael Participaties, de ontwikkel- en investeringsmaatschappij van ondernemer Wim Beelen, een koopovereenkomst gesloten voor het ADM-terrein. Hierdoor komen op termijn ook de kegelligplaatsen voor de binnenvaart terug.
Amsterdam koopt de 43 hectare voor 165 miljoen euro. Wim Beelen werd vier jaar geleden eigenaar voor 86 miljoen euro. Het terrein biedt ruimte in het Westelijk Havengebied waar bedrijven die momenteel elders in het havengebied zijn gevestigd naartoe kunnen. Door het verhuizen van deze bedrijven ontstaat er ruimte voor woningbouw in de stad.
Probleem opgelost
Wethouder Hester van Buren (Lucht- en Zeehaven): “Ik ben ontzettend blij dat het ons is gelukt om tot een overeenkomst te komen om dit enorme stuk grond in de haven aan te kopen. Nu het terrein weer onderdeel is van de gemeente Amsterdam, kunnen we het gebruiken om de ingewikkelde puzzel in het havengebied verder te leggen en kunnen we op andere plekken de nieuwe huizen bouwen die hard nodig zijn.”
Wim Beelen: “Iedereen is terug bij zijn vertrekpunt. De gemeente heeft de grond terug. We hebben vier jaar lang keihard gewerkt, soms lijnrecht tegenover elkaar, maar de uitkomst is voor iedereen positief.”
Het is nu een gesaneerd terrein met nieuwe kades en 20 hectare nieuwe grond op de plek waar eerst water was. “Larendael Participaties heeft het recht minimaal 1,5 hectare te huren van het Amsterdamse Havenbedrijf, zodat Beelen een scheepswerf met een dok voor jachten kan realiseren”, aldus een woordvoerder van de gemeente. Bij de koop is ook overeengekomen dat alle lopende juridische geschillen tussen Larendael Participaties enerzijds en de gemeente en het Havenbedrijf anderzijds worden beëindigd.
Schoon schip
Amsterdam is van mening dat het ADM-terrein onder meer ruimte kan bieden voor de realisatie van een nieuwe scheepswerf. “Ter vervanging van de bestaande scheepsdokken van Damen in Amsterdam-Noord.” Op de achtergelaten locaties van die bedrijven kunnen nieuwe woongebieden worden gerealiseerd, zoals de toekomstige wijk Haven-Stad. Het gaat om duizenden nieuwe woningen.
Directeur Tjeerd Schulting van Damen Shiprepair Amsterdam & Niron Staal reageert op de aankoop door Amsterdam: “De aanschaf van het ADM-terrein door de gemeente Amsterdam biedt een mogelijk perspectief voor een toekomstige oplossing voor onze vijf Amsterdamse dokken, ligplaatsen en hallen. Zoals bekend wordt er in opdracht van het Rijk, de provincie en de gemeente een scenariostudie uitgevoerd waarbij het ADM-terrein ongetwijfeld zal worden meegenomen. De resultaten van deze scenariostudie wachten wij af.”
Kegelligplaatsen
Andries de Weerd, namens Koninklijke Binnenvaart Nederland regiocoördinator IJsselmeer en Noord-Holland, is verrast over de ontwikkeling rond het ADM-terrein. “Op 16 oktober praten we weer met Amsterdam. Dan komt de eventuele terugkeer van de kegelligplaatsen aan de Stromboliweg bij het ADM-terrein ook aan de orde.”
Over de ligplaatsen was de afgelopen jaren veel te doen. Inmiddels zijn alle palen verwijderd en is de doorvaart op het water smaller geworden. Het is dus maar de vraag of er evenveel ligplaatsen als in het verleden kunnen terugkomen.
Havenbedrijf Amsterdam meldt op vragen van deze krant en na overleg met de havenmeester dat het streven is om bij het ADM-terrein weer kegelligplaatsen te realiseren. De termijn en de wijze waarop dit gebeurt, zijn nog niet bekend omdat het nieuws van de overname nog vers is. Wel is duidelijk dat de inrichting voor de schepen zal veranderen en dat er nieuwe palen moeten worden geplaatst. Ook is de procedure in gang gezet om de autowachtsteiger weer in gebruik te nemen.
Door Evert Bruinekool