De ILT roept eigenaren van binnenvaarttankers op om de afsluiters (vapour lock valves) van hun schip te controleren. “Na een signaal is gebleken dat bepaalde importeurs momenteel goedkope, in China gefabriceerde kleppen en monsternameapparatuur op de markt brengen die niet beschikken over de geldige typegoedkeuringen van één van de erkende klassenbureaus.”
In overleg met de klassenbureaus heeft de Inspectie Leefomgeving & Transport verschillende afsluiters beoordeeld die in de binnenvaart worden toegepast. De gezamenlijke conclusie luidde dat voor de vapour lock valves een formele typegoedkeuring verplicht is vóórdat deze afsluiters aan boord van ADN-tankschepen mogen worden geplaatst.
Misleiding
Het ADN bepaalt de internationale regels voor het veilig vervoeren van gevaarlijke stoffen over binnenwateren. Volgens artikel 9.3.x.8.1 moeten tankers onder toezicht van een erkend klassenbureau voldoen aan de hoogste eisen voor wat betreft de bouw en veiligheid. ILT stelt: “Dat geldt dus ook voor de afsluiters op binnenvaarttankers. De hoge veiligheidsstandaarden moeten in stand worden gehouden en niet goedgekeurde afsluiters mogen dan ook niet worden geïnstalleerd in binnenvaarttankers.”
De inspectie heeft aanwijzingen dat de goedkope, in China gefabriceerde kleppen al in een aantal schepen zijn ingebouwd. “Dit leidt tot misleiding en ondermijnt de veiligheidscultuur binnen het vervoer van gevaarlijke stoffen.”
Als een tankvaartondernemer of kapitein twijfelt aan de herkomst van een afsluiter zonder typegoedkeuring adviseert de ILT om contact te zoeken met een van de klassenbureaus. Bedrijven als Bureau Veritas, DNV en Lloyds kunnen de afsluiter dan beoordelen.