De Nederlandse Maritieme Autoriteit (NLMA) levert volgens de eerste evaluatie een duidelijke meerwaarde voor de maritieme sector. Dat schrijft minister Robert Tieman (Infrastructuur en Waterstaat) in een brief aan de Tweede Kamer. Voor de binnenvaart zijn vooral de ontwikkelingen rond digitalisering en onbemand varen van belang.
De NLMA werd in 2024 opgericht als samenwerkingsverband binnen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Doel is het verbeteren van de kwaliteit van het Nederlandse scheepsregister en het aantrekkelijker maken van varen onder Nederlandse vlag.
Uit de evaluatie blijkt dat binnen een jaar resultaat is geboekt. Zo zijn de doorlooptijden voor vergunningen en certificaten teruggebracht tot gemiddeld drie werkdagen. Ook is een innovatieloket opgezet dat complexe aanvragen, bijvoorbeeld rond nieuwe scheepsontwerpen, sneller kan afhandelen.
Onbemand varen
De NLMA werkt samen met de sector aan regels die commercieel onbemand varen mogelijk moeten maken. Daarbij gaat het om technische eisen aan schepen, eisen voor personeel aan de wal en de inrichting van walcentrales die de besturing op afstand verzorgen. Volgens de minister wil Nederland hiermee internationaal vooroplopen, zodat innovatieve scheepsontwerpen sneller onder Nederlandse vlag kunnen worden gebracht.
De NLMA ondersteunt ook de uitvoering van de sectoragenda Maritieme Maakindustrie, waaronder projecten rond nucleaire schepen, het Maritiem Masterplan en Smart Maritime. Voorbeelden zijn het begeleiden van de verbouwing van een schip dat van een buitenlandse vlag naar de Nederlandse vlag is overgegaan en afspraken met rederijen over innovatieve nieuwbouwprogramma’s. De NLMA speelt daarbij een rol als aanspreekpunt en als loket voor innovatie.
21ste op de ranglijst
De evaluatie laat zien dat 80 procent van de sector de NLMA als (zeer) waardevol ervaart. Vooral de verbindende rol en het goede contact met de sector worden genoemd. Wel wordt aangegeven dat de NLMA meer een voortrekkersrol kan nemen en meer beslissingsbevoegdheid zou mogen krijgen.
Nederland staat wereldwijd op de 21e plaats qua aantal schepen onder haar vlag en op de 29e plaats qua tonnage. Het marktaandeel is onder druk komen te staan door de sterke groei van de wereldvloot, vooral in het containervaartsegment. Met de Nederlandse vlag varen vooral gespecialiseerde schepen en shortsea-schepen.