(foto Piet van Dijk / www.worldshipsocietyrotterdam.nl)
“Een schip is als een vrouw.” Dat is een van oudsher bekende uitdrukking, die menig zeeman bekend in de oren klinkt. In de vorige eeuw waren de meeste schepen sierlijk gevormd en met liefde afgewerkt, waardoor de vergelijking met een vrouw beter opgaat. Tegenwoordig zijn die sierlijke vormen vaak ver te zoeken. Het moet efficiënt zijn en aandacht voor uiterlijk vertoon is er niet meer bij.
Toch hebben veel schepen nog wel iets vrouwelijks: hun naam. En wat is er dan vrouwelijker dan Eva? Achter de opvarende chemicaliëntanker LS Eva ligt aan de ertskade de bulkcarrier Eva N, van elkaar gescheiden door de splitsingsdam tussen de Nieuwe Waterweg en het Calandkanaal.
Qua lading en grootte geheel uiteenlopende schepen maar met een nagenoeg identieke naam. De Eva N is nog niet aan de beurt om te lossen omdat de kranen nog op de Hebei Ambition staan, die links achter haar ligt.
De LS Eva behoort aan Lauranne Shipping uit Sas van Gent en vaart onder de vlag van Gibraltar. Gebouwd in 2006 met een draagvermogen van 4.726 ton. Zij is met een deellading smeerolie onderweg naar Valvoline in Dordrecht.
Daarna moet zij nog naar Koole in de 1e Petroleumhaven om de restpartij te lossen. De smeerolie komt van ExxonMobil in Port Jerome aan de Seine, halverwege Le Havre en Rouen.
De Eva N is met een draagvermogen van 218.283 ton aanzienlijk groter. De bulkcarrier is gebouwd in 1997 en eigendom van Neu Schiffahrt uit Hamburg. Het schip vaart onder Liberiaanse vlag en is een regelmatige gast in de Europoort.
De reis met ertspellets komt van Sept Iles in Quebec, het Franse deel van Canada. Het is voorbewerkt erts in de vorm van knikkers die zo’n 63 procent staal bevatten.