De nieuwe Schipholbrug over de Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder blijft nog lange tijd gesloten. Schepen hoger dan 6,25 meter kunnen daardoor niet passeren. Rijkswaterstaat verwacht dat pas in 2026 weer bediening mogelijk is.
In april ging een van de tandwielkasten, die nodig zijn voor het openen en sluiten van de brug, kapot tijdens het testen van de nieuwe, verbrede brug. Uit onderzoek is gebleken dat de tandwielkasten niet bestand zijn tegen bepaalde omstandigheden, zoals een zware storm of langdurige stroomuitval. Daarom moeten ze opnieuw ontworpen, gemaakt en getest worden. Tot die tijd moeten schepen hoger dan 6,25 meter omvaren.
Extreme krachten
Het beweegbare deel van het brugdek (de vallen) van de verbrede Schipholbrug is qua grootte, gewicht en vorm uniek, aldus Rijkswaterstaat. Het openen en sluiten van de brug bij bepaalde omstandigheden, zoals zware storm of langdurige stroomuitval, zorgt voor extreme krachten. In de praktijk blijken de tandwielkasten hiertegen niet bestand.
Rijkswaterstaat heeft de aannemer nu opdracht gegeven om de tandwielkasten opnieuw te ontwerpen, te laten maken en te testen. Naar verwachting neemt dit proces een jaar in beslag. De Schipholbrug kan pas weer open als de nieuwe tandwielkasten geïnstalleerd en getest zijn.
Staande Mastroute
De Schipholbrug ligt op de Oostelijke Staande Mast Route (door Amsterdam). Deze route is door de stremming van de Schipholbrug nu niet beschikbaar voor hoge beroeps- en recreatievaart. De Westelijke Staande Mast Route (door Haarlem) is door een langdurig defect aan de Buitenhuizerbrug in Zijkanaal C op dit moment ook niet beschikbaar. Rijkswaterstaat verwacht dat de Buitenhuizerbrug vanaf half juli weer bediend kan worden.