(Foto: Cees van Noort van www.worldshipsocietyrotterdam.nl)
Majestueus glijdt de supertanker Front Scilla onder donkere wolken behoedzaam door het Calandkanaal. Dat gaat langzaam want anders zou door de zuiging de aan de Ertskade afgemeerde Cecilia wel eens door haar trossen kunnen gaan. Er wordt daar met drie kranen volop gelost en de bulkcarrier van 170.565 ton draagvermogen raakt zo te zien al aardig leeg.
Het bijzondere aan de VLCC (Very Large Crude Carrier) Front Scilla (draagvermogen 302.561 ton) is dat zij tot haar strot toe is geladen en onderweg is naar zee om ‘uitgaand tijgebonden’ via de Eurogeul de reis op te gaan. Zij kwam eerst al, zoals de meeste ‘geulers’, geladen met ruwe olie naar de MOT in de 8ste Petroleumhaven maar gaat er nu met 285.000 ton stookolie weer uit. De bij Vopak in de 7de Pet geladen partij heeft een dagwaarde van 122,5 miljoen dollar.
Deze mammoettanker is 333 meter lang, 60 meter breed en de diepgang bedraagt 20m70 ofwel 68 voet. Het grootste deel zit onzichtbaar onderwater, bijna net zo diep als de Bijenkorf op de Coolsingel hoog is. Met die diepgang kan zij niet door het Suezkanaal en zal via Kaap de Goede Hoop om de Oost gaan met bestemming Singapore. Voordeel hierbij is wel dat het gebied met kapers wordt omzeild.
Door het grote aanbod van Russische stookolie is de prijs hier doorgaans lager dan in het Verre Oosten. Vanwege de diepgangsbeperkingen in de Grote Belt wordt de stookolie eerst met kleinschaliger tankers aangevoerd vanuit havens aan de Finse Golf. Na aftrek van de transportkosten kan bij een netto winstmarge van 10 dollar per ton in vijf weken 2,85 miljoen dollar verdiend worden. Ook bestaat de kans dat de lading tijdens de reis wordt doorverkocht naar China waardoor de winstmarge nog hoger uit kan vallen.
Deze rubriek wordt verzorgd door leden van de Rotterdam Branch, een afdeling van de World Ship Society. Deze in Engeland gevestigde, wereldwijd actieve vereniging van maritiem geïnteresseerden voelen zich, op welke manier dan ook, betrokken bij haven en scheepvaart. De Rotterdam Branch is met 250 leden de grootste ter wereld en stelt zich ten doel haar leden regelmatig bij elkaar te brengen, te stimuleren in hun gemeenschappelijke belangstelling en kennis van hun interessegebied te vergroten. Hoe? Zie www.worldshipsocietyrotterdam.nl