- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwVolharding Bevrachting breidt vloot uit met bij ZMS afgebouwde Volharding 17

Volharding Bevrachting breidt vloot uit met bij ZMS afgebouwde Volharding 17

- Advertentie -

Delen

“Jarenlange expertise, hoog serviceniveau, no-nonsense mentaliteit en passie voor het vak.” Deze tekst is te vinden op de website van de Volharding Group. De zin had evengoed op de website van Zeeland Maritime Services (ZMS) kunnen staan. Dat bleek onlangs met de afbouw van de Volharding 17 op de werf in Wemeldinge en de eerder dit jaar bij ZMS afgebouwde Volharding 3, beide als uitbreiding van de vloot van Volharding Bevrachting.

Een derde uitbreiding van de Volharding-vloot is nu in afbouw bij ZMS. Het zijn stuk voor stuk schepen die ingezet worden voor het transport van vegoils (voedsel en voer). De 2.120 ton metende Volharding 17 is 86 x 11,45 meter en wordt voort­gestuwd door een Caterpillar C32 van 1.014 pk.

Evenals op eerdere nieuwbouwschepen van de Volharding-vloot is ook deze tanker voorzien van de Seafar-technologie, waarmee het schip in de toekomst op afstand bestuurd kan worden. Ook op het gebied van duurzaamheid denkt het scheepvaart­bedrijf mee. Zo gebruikt de vorig jaar op de eigen Volharding Shipyard Werkendam afgebouwde Volharding 1 HVO100 als brandstof.

46 schepen

De in Dordrecht gevestigde Volharding Group is ontstaan uit de samengevoegde expertise en jarenlange ervaring van Scheepvaartbedrijf Dari en CWL. In juli 2022 nam de Volharding Group de scheepvaart­divisie van Koole Terminals over, inclusief het personeel. Onder de vlag van de scheepvaartgroep varen op dit moment 43 binnenvaartschepen en drie zeeschepen.

Op zowel de eigen werf in Werkendam als bij ZMS wordt aan de verdere uitbreiding van de vloot gewerkt. Met Volharding Bevrachting wordt een breed scala aan producten van vegoils, minerale oliën, Clean Petroleum Producten (CPP), biobrandstoffen en sinds enige tijd ook Dark Petroleum Producten (DPP) vervoerd.

Op het gebied van het vervoer van eetbare oliën en alle afgeleide producten hiervan, doet Volharding Bevrachting dit voor zowel de voedsel- als voer­industrie. De Volharding 17 beschikt voor het transport van de eetbare oliën en vetten over zes rvs tanks van 380 kuub elk. Hiermee is het mogelijk de lading van tweemaal 1.000 ton makkelijk te scheiden.

Ervaring

Het Klaaswaalse metaalafwerkingsbedrijf Inox Surface Treatment stond garant voor de oppervlakte­behandeling door het beitsen en passiveren van zowel de tanks als het leidingsysteem. De twee Bornemann-ladingpompen hebben een capaciteit van 300 kuub per uur elk. Heatmaster leverde de installatie voor het verwarmen van de lading en het tankreinigingswater. Het nautisch pakket is door Allround Ship Repair in het door Alubouw geleverde stuurhuis geïnstalleerd en in bedrijf gesteld.

“De samenwerking met de opdrachtgever is tijdens de afbouwperiode van het door ons geleverde Chinese casco van de vegoil-tanker zeer goed verlopen. Iedere week was Peter Schless, afbouw­begeleider van Volharding Bevrachting, op onze afbouwlocatie aan de Oostelijk Kanaalweg in Wemeldinge aanwezig en dat hebben wij als zeer prettig ervaren. Je merkt aan alles dat de klant een hoop ervaring heeft in zowel het bouwen als het exploiteren van binnenvaartschepen”, concludeert José Warbout van ZMS.

Het bedrijf leverde de Volharding 17 turnkey op. Een noviteit is dat de Zeeuwse werf sinds kort ook garant staat voor de levering en afwerking van het volledige interieur van de woning en het stuurhuis.

De Volharding 17. (foto Suzan Fotografie)

Vertrouwen

Van Volharding Bevrachting kreeg ZMS de opdracht voor de afbouw van drie tankers. Dat zegt iets over het vertrouwen van het scheepvaartbedrijf. Aan de bouw van drie dieselelektrisch aangedreven bunkertankers, een opdracht van het Tsjechische ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, wordt op dit moment nog gewerkt. In de orderportefeuille staan verder de afbouw van twee tankers en motor­beunschip Philipskercke 6.

Laatstgenoemde schip is een duidelijk bewijs dat de opdrachtgever tevreden is over de geleverde kwaliteit en werkwijze van de Zeeuwse werf. Aardig detail is dat het eerste nieuwbouwschip dat de in 2017 gestarte ZMS opleverde het beunschip Philipskercke II was. Op dit moment wordt gewerkt aan het vijfde schip dat ZMS afbouwt in opdracht van de familie Faasse uit Sint-Philipsland.

Johan Faasse zei eerder over de samenwerking: “Het is een kwestie van wederzijdse waardering en respect.” Dat heeft er zonder twijfel toe bijgedragen dat veel bij Zeeland Maritime Services afgebouwde beun- en drogeladingschepen en chemicaliën- én eetbare-oliëntankers te bewonderen zijn op de Europese binnenwateren en in het ARA-gebied.     

Door Jan Hoek

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -