- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekCommunicerende vaten

Communicerende vaten [Steken onder water]

- Advertentie -

Delen

Enig gevoel voor opportunisme kun je de binnenvaartondernemers niet ontzeggen, dus de werven zullen het wel druk krijgen met schepen die doormidden gesneden worden. (“Maak er maar twee van 85,99 meter van!”)
Dat zal wel niet, maar op het gevaar af de NMa op een idee te brengen moet ik zeggen dat het vreemd aanvoelt dat de opgelegde solidariteit (vandaar oplegregeling) alleen voor grote schepen geldt. Het lijkt me een tikkeltje oneerlijk. Ik denk inderdaad dat je het dichtst bij het gewenste effect komt als zoveel mogelijk zo groot mogelijke schepen zo lang mogelijk uit de markt worden gehouden.
Daar moet je dus die kleinere – en laten we eerlijk zijn: oudere, meer afbetaalde, minder efficiënte – schepen buitensluiten. Die kunnen de tender volledig overstuur maken, omdat de eigenaren met een veel lagere dagvergoeding tevreden zijn dan die lui met die nieuwe bakbeesten (met minder effect voor de markt vanwege die eigenschappen).
Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat die eigenaren van schepen kleiner dan 86 meter er geen voordeel van zouden hebben als de oplegregeling slaagt. Je weet maar nooit of de EVO meeleest, dus we zullen het niet hebben over een hogere vrachtprijs (alleen voor grote schepen? Dat zou bizar zijn) als de markt van vraag en aanbod in evenwicht komt, maar alleen een verhoogde omloopsnelheid geldt net zo goed voor kleine schepen.
Ik heb er zelf geen verstand van, maar ik teken al meer dan twintig jaar uit monden van ingewijden op dat alle deelmarkten in de hele (droge lading) binnenvaart communicerende vaten zijn. Als er een schot staat tussen de markten van kleine en grote schepen, zou dat wel het definitieve einde betekenen voor de demonisering van de nieuwbouwers.
Innovatie en behoud van een gevarieerde vloot schreeuwen om geld. Dat red je niet met een tijdelijk plafond in de CCR-voorschriften. Daar is lef van investeerders voor nodig, of een wonder. Dat laatste zal wel niet, want we mogen van het Crisisberaad geen wonderen verwachten, en al zou dat lukken dan worden ze door de Franse overheid om zeep geholpen.
Dus maar hopen dat de eerste president van de EU een Nederlander is, en geen Fransman. Je kan van Balkenende zeggen wat je wilt (dat is één van zijn sterke punten), maar ik denk dat het bestuurlijk niveau in Brussel omhoog gaat als hij daarheen vertrekt. En in Den Haag ook.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -