Schandalig en kortzichtig dat de NMa de binnenvaart ertoe heeft gedwongen om van een reddingsoperatie een overlevingsstrategie te maken. Met de kartelwetgeving in de hand – die de arme consumenten moet beschermen tegen machtige bedrijven die de concurrentie uitschakelen – wordt zonder ook maar de geringste belangstelling voor wat er werkelijk aan de hand is, toegestaan dat verladers op een onsmakelijke manier profiteren van het feit dat de binnenvaart een verzameling is van een enorme hoeveelheid kleinere bedrijven. Waren het immers een paar grote rederijen geweest – zoals in de zeevaart – dan was het gewoon een bedrijfseconomische maatregel geweest, waar geen haan naar had gekraaid. Nu heeft de binnenvaart geen poot om op te staan, is er een reddingsplan nodig en wordt de binnenvaart tijdens die redding door de NMa onder water gehouden. Die mededingingswetgeving is er helemaal niet voor bedoeld om een stel machtige verladers tegen dumpprijzen vervoer te laten inkopen.
Maar ook wel weer begrijpelijk, want als de NMa toestaat dat de binnenvaart wordt beschermd tegen buitenproportionele marktwerking in crisistijd, dan staan talrijke andere sectoren in de rij om ook een uitzonderingspositie te claimen en dan moet de NMa uitleggen waarom de binnenvaart die bijzondere positie inneemt. Dat is gewoon teveel gevraagd. Dus behalve schandalig en kortzichtig is het ook gemakzuchtig.
Michel Gonlag