In de havens van North Sea Port viel de overslag in en uit binnenvaartschepen vorig jaar 4,4 procent hoger uit dan in 2023. Met een totaal van 64,2 miljoen ton werd het verlies van 2023 bijna goedgemaakt.
De overslag van vloeibare bulk via de binnenvaart groeide in Gent, Vlissingen en Terneuzen met 7 procent tot 34,5 miljoen ton. Vooral olie(producten) en chemische basisproducten deden het beduidend beter. Droge bulk nam toe met 5 procent, tot 23,3 miljoen ton. Dat was te danken aan extra overslag van veevoeders, zand en grind en ruwe mineralen.
Containers daalden daarentegen fors: met 15 procent naar 2,2 miljoen ton. In TEU’s was de daling nog groter: 17 procent, naar 240.000 TEU. Ook breakbulk nam af: met 3 procent. De overslag in dit segment bedroeg 4 miljoen ton.
“De overslag via de binnenvaart blijft het met bijna een handvol procenten groei weer eens erg goed doen”, telt North Sea Port zijn zegeningen. “De ideale locatie op het kruispunt van de West-Europese binnenwateren, onze goede haveninfrastructuur en de modal shift-projecten om meer goederen via de binnenwateren te transporteren, bevorderen dit duurzame transport. En, niet te vergeten, de eigenheid van de soort producten – namelijk bulkgoederen – leent zich perfect voor de binnenvaart.”
Opbeurend
De overslag bij de zeevaart steeg minder. In 2024 boekten de bedrijven in North Sea Port 66,3 miljoen ton. Dat was 0,4 miljoen ton ofwel 0,7 procent meer dan in 2023. Desondanks stelt North Sea Port dat deze lichte stijging continuïteit en houvast biedt voor 2025. “Een jaar waarin bedrijven blijvend toekomst zien in North Sea Port en fors investeren, met een verwachte gronduitgifte van meer dan 30 hectare.”
De toename van de overslag noemt het Vlaams-Nederlandse havenbedrijf “opbeurend, zeker gezien de huidige economische en geopolitieke ontwikkelingen”. De lichte stijging was te danken aan de positie van North Sea Port als bulkhaven: de overslag van droge bulkgoederen en breakbulk (stukgoed) nam toe. “North Sea Port is en blijft een bulkhaven. Maar liefst driekwart van de overslag wordt nog steeds ingenomen door droge en vloeibare bulkgoederen.”
“De diversificatie van de activiteiten in onze haven biedt in onzekere tijden vaak een tegengewicht. Omgekeerd, de overslag van vloeibare bulk nam af (bij de zeevaart, red.). De daling van specifieke producten gelinkt aan de industrie (in een zeer uitdagend speelveld) speelt ons als haven hierbij parten.”
Uitdagingen
De overslag van en naar Groot-Brittannië nam vorig jaar ruim een kwart toe. Met 6 miljoen ton is dat land de nieuwe koploper. De gevolgen van de Brexit lijken daarmee van de baan.
De Verenigde Staten kenden voor het tweede jaar op rij een daling en zakten van de eerste naar de tweede plaats, met een totaal van 5,1 miljoen ton. Dat volume kan dit jaar weleens verder krimpen, met de verwachte handelsbelemmeringen uit de koker van de net aangetreden president Trump.
Er zijn nog meer uitdagingen voor de komende jaren, weet North Sea Port. Op geopolitiek vlak zijn er de oorlog van Rusland tegen Oekraïne en de onrust in het Midden-Oosten. “Daarnaast kent de energietransitie een vertraging en blijven een gelijk en competitief speelveld binnen Europa en een Europese Industrial Deal broodnodig.”
Aan de andere kant verwacht North Sea Port de komende jaren heel wat investeringen van bedrijven. Het gaat om de sectoren energie, offshore, logistiek en circulariteit. North Sea Port rekent voor 2025 op de uitgifte van meer dan 30 hectare grond, net zoveel als in 2024.