- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsILT: nog steeds veel mis met sjorren van containers

ILT: nog steeds veel mis met sjorren van containers

- Advertentie -

Delen

Er gaat te veel mis met het sjorren van containers. Dat stelt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Dat komt nu naar buiten met cijfers van controles in 2023. In dat jaar was de lading in twee derde van de gecontroleerde schepen niet goed vastgezet.

De ILT maakt bij de controle van de containerschepen gebruik van drones. Onder die drones hangen kleine camera’s die vanuit de lucht voorbijvarende zeecontainerschepen fotograferen. Samen met de Kustwacht zoomde de Inspectie in 2023 in op 63 schepen om te zien of zij hun containerlading op de juiste wijze hadden gesjord. Bij twee derde van de inspecties toonde de inspectie aan dat er daadwerkelijk sprake was van een overtreding.

MSC Zoe

“Zelfs na de ramp met de MSC Zoe zijn sjorringen dus nog vaak ontoereikend”, constateert de ILT. Bij controles in 2023 besteedden de inspecteurs daarom meer aandacht aan het gebruik van computersoftware voor sjorren. Daarnaast is voor 2024 een uitgebreider inspectie- en rapportagesysteem ontwikkeld om een gedetailleerder beeld te kunnen krijgen van de mogelijke oorzaken van verkeerd sjorren.

Aan boord van schepen is een zogeheten Cargo Securing Manual (CSM) aanwezig. In dit CSM staat informatie over het gebruik van sjormaterialen aan boord, zoals voorbeelden van relevante sjorconfiguraties.

Een conclusie na de inspecties is dat de CSM’s vaak niet genoeg informatie bevatten. ILT: “De CSM’s zijn ontoereikend om vast te stellen welke sjorconfiguraties moeten worden toegepast in verschillende situaties. Daarnaast wordt regelmatig onjuiste software (sjormodules in de ladingcomputer) gebruikt om te bepalen welke sjorringen moeten worden aangebracht. Hierdoor worden dan ook te weinig sjorringen aangebracht bij het vastzetten van de containers op het schip.”

Weinig verbetering

Al jaren is bekend dat de lading van zeecontainerschepen niet altijd goed wordt vastgezet. Er lijkt weinig verbeterd.

In 2009 en 2020 bracht de ILT rapporten uit over de staat van sjorringen op zeeschepen. Het eerste rapport volgde op de thema-actie sjorringen die tussen 2005 en 2009 plaatsvond. Dat rapport diende als nulmeting om de algemene staat van sjorringen in beeld te brengen, er zijn toen 57 schepen bekeken.

Het 2e rapport, uit 2020, beschreef de bevindingen van inspecties op 69 schepen in 2019. Die inspecties werden uitgevoerd naar aanleiding van de verhoogde aandacht voor sjorringsproblematiek in dat jaar: begin 2019 verloor het containerschip de MSC Zoe een groot aantal containers op de Waddenzee.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -