- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwTeamCo Shipyard bouwt toekomstbestendige bunkertanker Elemento voor 3R Shipping

TeamCo Shipyard bouwt toekomstbestendige bunkertanker Elemento voor 3R Shipping

- Advertentie -

Delen

De proefvaart van de circa 9.000 ton metende Elemento (135 x 17,50 meter) op 1 oktober is perfect verlopen. Eigenaren van deze tanker zijn Rook en zoon Rick Ruijtenberg en Robert Boere, die zich hebben verenigd in 3R Shipping. Het is een toekomstbestendig bunkerschip geworden.

‘Afbouwer’ TeamCo Shipyard heeft de tanker in Heusden namelijk methanol-ready gemaakt. De Elemento gaat varen onder de vlag van R.T. Lloyd, een tankerrederij waar ook de drie R’s nauw bij betrokken zijn. Dat geldt ook voor Ruijven, waar de familie Ruijtenberg het roer stevig in handen heeft, maar zich met dat bedrijf richt op droge lading.

De Elemento is de negende tanker van de vloot. Afgelopen vrijdag (4 oktober) vond in Werkendam, voor het voormalige hoofdkantoor van VEKA, de doopplechtigheid plaats. Geen toevallig gekozen afmeerlocatie in de Biesboschhaven-Zuid, want vanaf 1 januari 2025 is dat kantoor het nieuwe onderkomen van Ruijven, R.T. Lloyd en 3R Shipping. De Elemento gaat varen voor bevrachtingskantoor Anaco.

Goed en degelijk

Sinds TeamCo zo’n negentien jaar geleden startte met de afbouw van alle typen binnenvaartschepen, verlieten meer dan 120 nieuwbouwschepen de afbouwkade in Heusden. De Elemento is de 24e bunkertanker. Een rijke ervaring die zorgt voor tevreden opdrachtgevers.

Robert Boere is dan ook duidelijk over de afbouw: “We kijken meer dan tevre­den terug op een prima verlopen afbouwperiode. De deadline, die we een half jaar geleden hadden afgesproken, is volledig nagekomen. Er is technisch goed en degelijk afgebouwd. Het was met salesmanager Wout van Wijnen en projectleider Han Kamphuis van TeamCo dan ook bijzonder prettig samenwerken.”

De Elemento kan een grote diversiteit aan producten vervoeren in de twaalf stalen tanks met topcoating. Ze zijn 759 kuub per stuk en voorzien van een verwarmingssysteem. De twaalf Marflex-pompen zorgen met een capaciteit van 200 kuub per uur voor een meer dan reële laad-/lostijd.

De bunkergiek heeft een lengte van 29,50 meter. De voorstuwing van de Elemento wordt verzorgd door twee Caterpillars, type 3512 van 1.520 pk elk. Het door Kampers geleverde stuurhuis heeft een ingang binnendoor.

Groene methanol

De Elemento is in veel opzichten een kopie van de eerder door TeamCo voor het Antwerpse bedrijf Michand gebouwde bunkertanker Beethoven. Het grootste verschil is dat de Beet­hoven gebouwd is voor het transport van stookolie en de Elemento in de toekomst ook methanol kan vervoeren, ofwel door TeamCo Shipyard methanol-ready gemaakt.

Omdat de omgevingstemperatuur waarbij methanol begint te verdampen, het zogenoemde vlampunt, lager is dan die van dieselolie, gelden andere voorschriften. Daarvoor is de bunkergiek bijvoorbeeld voorzien van een dampretourleiding.

Bunkertanker Elemento. (foto Maritime Filming Group)

Robert Boere zegt daarover: “Het kan weliswaar nog wel jaren duren voordat we methanol kunnen vervoeren, maar we willen voorbereid zijn op de toekomst en daarmee onze transport­mogelijkheden vergroten.”

Dat het inderdaad nog wel even kan duren, komt door de normering van de brandstof en de nu nog beperkte beschikbaarheid van groene methanol. Vanuit de Europese Commissie is gevraagd om een norm te ontwikkelen voor het bunkeren van methanol voor de Europese binnenwateren. Het Nederlands Normalisatie Instituut heeft dat op zich genomen. Het heeft een Nederlandse commissie met deelnemers uit de binnenvaartsector gevormd.

Bij het ontwikkelen van een Europese norm van het bunkeren van methanol gaat het naast de technische eisen ook om de operationele kant van het proces. De verwachting is dat de norm eind van dit jaar klaar is. Het gebruik van groene methanol als groene brandstof kan flink meehelpen bij de transitie naar een CO2-vrije scheepvaart.

Toekomst TeamCo

Working together on your future ship’ staat te lezen op de website van TeamCo Shipyard. De afbouw van bunkerschip Elemento is daar een van de vele spraakmakende voorbeelden van. Ook in het negentiende jaar is TeamCo Shipyard onverminderd doorgegaan met de bouw van kwalitatief hoogstaande innovatieve schepen.

De toekomst ziet er, gezien de goed gevulde orderportefeuille, gunstig uit. Daarin zitten onder andere de afbouw van drie gastankers van 110 x 11,45 meter, drie passagiersschepen van 135 x 11,45 meter, een LNG-tanker (LNG-lading) van 135 x 22,50 meter en een bunkertanker van 135 x 17,50 meter.

Ook op andere vlakken denken de directieleden Gerrie van Tiem en Marcel Zweers goed na over de toekomst. Zo zijn de in de scheepvaartbranche zeer ervaren Leon den Haan, Patrick Janssen en Wout van Wijnen als mede-eigenaren toegevoegd aan het managementteam.

Door Jan Hoek

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -