Netherlands Maritime Technology is blij met de erkenning van de maritieme maakindustrie in de tekst van het voorontwerp voor de nieuwe Nota Ruimte van het Rijk, maar er is ook reden tot zorg. Meer woningbouw kan conflicteren met de industriële activiteiten.
Er is altijd een spanningsveld tussen industriële activiteiten en woongebieden. Wonen aan het water is bijvoorbeeld heel aantrekkelijk maar met name de maritieme maakindustrie heeft vestigingen aan het water nodig. Momenteel is het nog aan de gemeenten om te beslissen hoe de ruimte wordt ingedeeld, maar de Nota Ruimte is in de maak waarbij het Rijk de regie terugneemt voor de ruimtelijke indeling.
De onlangs gepubliceerde tekst voor het voorontwerp noemt nadrukkelijk het belang van de maritieme maakindustrie. Speciale aandacht is er voor de bescherming van bestaande water- en kadegebonden bedrijventerreinen. Netherlands Maritime Technology (NMT), de brancheorganisatie voor scheepsbouwers en maritieme toeleveranciers, is gelukkig met die erkenning van het belang van dee sector. Maar er is ook reden tot zorg over de praktische uitwerking van de plannen.
Bedreiging
“Oprukkende woningbouw en functiemenging vormen een belangrijke bedreiging voor het verdienvermogen van Nederland”, aldus NMT in een reactie op de tekst. Bij ‘functiemenging’ komen wonen en werken dichterbij elkaar. De oprukkende woningbouw en het zogeheten ‘creatief omgaan met ruimte’ vormen een bedreigende combinatie voor de maritieme maakindustrie, waarvan immers veel bedrijven vallen in milieucategorie 3 of hoger, wat inhoudt dat er een minimale afstand moet zijn tussen de industriële activiteiten en woningbouw.
Erik Peters, sectormanager bij NMT, zegt: “De komende anderhalf jaar zal duidelijk worden wat de gevolgen zijn als het Rijk de regie terugneemt over de ruimtelijke ordening. Het lijkt nu alsof we voetbal spelen maar niet duidelijk is waar het speelveld zich bevindt.”
Spagaat
“We zitten in zekere zin in een spagaat”, aldus Peters. “Want het is juist heel goed als het personeel van de bedrijven dichter bij het werk komt wonen, maar de meeste bedrijven in de maritieme maakindustrie hebben een milieucategorie 3 of hoger, waardoor woningbouw in de directe omgeving niet mogelijk is.”
Hij haalt aan hoe “ten tijde van de industriële revolutie begin twintigste eeuw” in Rotterdam rondom werven hele woonwijken voor de arbeiders van de werven werden opgetrokken. “Wat we nu nodig hebben om uit die spagaat te komen, is maatschappelijke innovatie.”
Alert zijn
Zo lang het Rijk de regie nog niet heeft, bepalen gemeenten zelf wat het beleid is voor het vestigingsbeleid en de woningbouw en kunnen er lokaal situaties ontstaan die straks als er een landelijk beleid is, niet meer kunnen worden teruggedraaid. Het is echter voor NMT onmogelijk in alle 300 gemeenten de vinger aan de pols te houden en daarom doet de brancheorganisatie een beroep op de leden om lokaal alert te zijn op gemeentelijke beslissing die zouden kunnen leiden tot conflicten tussen woningbouw en industriële activiteiten.
De komst van het nieuwe kabinet hoeft niet per se nadelig te zijn voor de maakindustrie, denkt Peters: “De industriepolitiek is bij het nieuwe kabinet duidelijk zichtbaar; er wordt zelfs ruimte voor gecreëerd. Maar hoe wordt omgegaan met de lokale plannen als die niet stroken met het beleid van het Rijk?”
“Daarom is het voor de bedrijven zelf belangrijk om alert te zijn op wat de lokale overheid van plan is. Als ondernemer kun je alle info ontvangen bij de gemeente. Als je als ondernemer signaleert dat plannen van de gemeente extra druk op je bedrijf uitoefenen, kun je contact met ons opnemen. Wij hebben de kanalen om de juiste mensen te bereiken.”
NMT zal haar invloed waar mogelijk aanwenden in de verdere ontwikkeling van de Nota Ruimte.