Op 14 mei had Port of Antwerp-Bruges een wereldprimeur: de op methanol varende Methatug. Eerder Eind vorig jaar werd al de Hydrotug 1 in gebruik genomen, de eerste sleepboot op waterstof.
De sleepboot maakt deel uit van een vergroeningsprogramma voor de eigen vloot. Voor Port of Antwerp-Bruges is het een belangrijke stap in de overgang naar de klimaatneutrale haven die het in 2050 wil zijn.
De sleper is gefinancierd door het Europese onderzoeksprogramma Horizon 2020 en is onderdeel van het FASTWATER-project, dat de haalbaarheid van methanol als duurzame brandstof voor de scheepvaart wil aantonen.
Dual fuel-motor
Methanol wordt gezien als een van de brandstoffen van de toekomst. Het zorgt voor een lagere uitstoot. Op 14 mei werd de Methatug in de Antwerpse haven ingehuldigd.
“Methanol kan worden geproduceerd uit hernieuwbare bronnen, is een schone brandstof en is toepasbaar op zowel nieuwbouwschepen als retrofits omdat het vloeibaar is onder omgevingsomstandigheden”, aldus Port of Antwerp-Bruges.
Voor de Methatug werd de motor van een bestaande sleepboot omgebouwd tot een dual fuel-motor, wat betekent dat deze draait op een mengsel van methanol en traditionele brandstof. De bijna 30 meter lange sleepboot heeft een trekkracht van 50 ton en kan 12.000 liter methanol opslaan, voldoende voor twee weken sleepwerk.
Specificaties Methatug
Afmetingen: 29,50 meter lang en 11 meter breed
Gewicht: 584 ton
Voortstuwing: twee ABC 8DZC dual fuel medium speed-motoren
Trekkracht: 50 ton
Bunkercapaciteit: 12.000 liter vloeibare methanol
FASTWATER-project
In het FASTWATER-project worden ombouwen naar methanolaandrijving uitgevoerd van een loodsenboot in Zweden, een riviercruiseschip in Duitsland en een kustwachtschip in Griekenland. Bij de Methatug zijn naast Port of Antwerp-Bruges diverse andere partners uit het FASTWATER-consortium betrokken: het Zweedse scheepsontwerpbureau ScandiNAOS, de Belgische motorenfabrikant Anglo Belgian Corporation, het Duitse bedrijf Heinzmann (verantwoordelijk voor de methanolinjectoren), de Universiteit Gent ( emissiemonitoringsprogramma) en het Canadese Methanex (dat de methanol voor de testvaarten leverde).
De Wit Bunkering zal de Methatug voortaan van methanol voorzien. Bunkeren gebeurt via truck-to-ship-bunkering bij het Nautisch Operationele Cluster (NOC) van Port of Antwerp-Bruges.
Haalbaarheid aantonen
“Samen met onze partners pionieren we met innovatieve technologieën voor de transitie naar alternatieve en hernieuwbare energiebronnen”, aldus Jacques Vandermeiren, de CEO van Port of Antwerp-Bruges. “De Methatug is een volgende en cruciale stap in onze inspanningen om onze eigen vloot groener te maken en tegen 2050 klimaatneutraal te zijn. Dankzij projecten als deze effenen we het pad en hopen we een voorbeeld en inspiratiebron te zijn voor andere havens.”
Annick De Ridder, havenschepen van de Stad Antwerpen en bestuursvoorzitter van Port of Antwerp-Bruges, zegt: “Onze haven is dé economische motor van Vlaanderen en als wereldhaven scoort zij menig wereldprimeur. Net zoals met de Hydrotug, ‘s werelds eerste sleepboot op waterstof, bevestigen we met deze Methatug, ’s werelds eerste sleepboot op methanol, onze pioniersrol op het gebied van de energietransitie.”
“Methanol heeft alles om de brandstof van de toekomst te worden en een baanbrekende rol te spelen in de vergroening van de scheepvaart”, vindt Prof. Sebastian Verhelst. Hij is projectcoördinator voor FASTWATER. “Dankzij de expertise en de inspanningen van de verschillende partners uit het consortium, kunnen we nu met de Methatug belangrijke stappen zetten om de haalbaarheid hiervan aan te tonen.”