Zeeland Maritime Services (ZMS) heeft een order in de wacht gesleept voor de bouw van drie hybride bunkerschepen die op de Moldau in en om Praag ingezet gaan worden.
De scheepsbouwer uit Wemeldinge won de tender voor de drie diesel-elektrisch aangedreven bunkertankers. Het Tsjechische ministerie van Infrastructuur en Waterstaat mengt zich volgens ZMS tot op detailniveau in het ontwerp van de schepen. “Want met 0,0 emissie als limiet zet de opdrachtgever alle mededingers voor het blok. ZMS laat zich in de regel niet afschrikken door extreme ontwerp-eisen. Met succes is een aantal partners gevonden met wie de werf in staat is om aan de strengst mogelijke normering te voldoen.”
Ondertekening
Dat resulteerde erin dat op dinsdag 23 april de contracten konden worden ondertekend in Praag. Directeur Lubomír Fojtů van het directoraat Waterwegen van Tsjechië en ZMS-directeur Cees Nobel zetten die dag hun handtekening.
Onmiddellijk na de formele bevestiging van de order is het startsein gegeven voor de bouw van het eerste schip. Dat komt over anderhalf jaar in de vaart onder de naam Praha (Praag). Dit schip gaat dienstdoen als varende bunkercentrale voor rondvaartboten en motorjachten. Naast brandstoftanks voor commerciële exploitatie is aan boord ruimte voor een winkel. Het ontwerp is ‘summa cum laude’ goedgekeurd door het directoraat Waterwegen.
Powermanagementsysteem
De complexiteit van de bunkerschepen gaat verder dan de hybride uitrusting, aldus ZMS. “Elektrisch scheepsinstallateur Werkina draagt de verantwoording over de volledig emissieloze voortstuwing. Die moet het schip in staat stellen om meerdere uren in de bebouwde omgeving van de stad te varen zonder enige uitstoot te genereren.”
De oplossing zit in de engineering van Werkina’s eigen powermanagementsysteem W-PROP. Dit komt neer op de plaatsing van een krachtig accupakket in combinatie met L-drives van Veth Propulsion die op efficiënte generatoren draaien.
“Dit ingenieuze systeem maakt de aandrijving niet alleen emissievrij, maar als toegift ook fluisterstil”, stelt ZMS. En: “Veth en Werkina hebben als partners in business inmiddels ruimschoots ervaring opgedaan met hybride aandrijving voor de binnenvaart.”