Royal Bodewes heeft bij Damen Marine Components een bestelling geplaatst voor stuurmachines, besturingssystemen en straalbuizen voor vier schepen. Het gaat om drie coasters en een roroschip die de werf in Hoogezand de komende twee jaar bouwt.
Voor dat 87 meter lange roroschip levert DMC een stuurmachine met brugbediening. Het schip wordt momenteel gebouwd op de werf in Hoogezand. DMC verwacht dit project binnen twee maanden op te leveren voor de inbedrijfstelling van het schip later dit jaar.
Bij het andere contract gaat het om stuurmachines, brugbediening en straalbuizen voor drie Bodewes Eco Traders van 120 meter en 9.000 DWT.
Stuurmachine
Wat de vier contracten met elkaar gemeen hebben, is de stuurmachine; een elektrisch-hydraulisch aangedreven systeem dat de positie van het roer regelt. “We hebben onze stuurmachine ontworpen met een plug-and-play-filosofie”, zegt DMC’s salesmanager Marnix de Bruijn.
“Dit betekent dat we de systemen in onze eigen fabriek in Hardinxveld-Giessendam produceren en installeren op een skid. Daar kunnen we de fabrieksacceptatietest doen in aanwezigheid van een classificatieinspecteur voordat het systeem aan boord van het schip wordt geplaatst. Het enige wat Royal Bodewes hoeft te doen is de hydraulische en elektrische voeding aan te sluiten – dit bespaart veel tijd en energie aan boord.”
De Bruijn vervolgt: “We zijn trots op de samenwerking met Royal Bodewes op dit roro-schip en de drie coasters. We willen hen waar mogelijk helpen door onze producten en activiteiten af te stemmen op hun scheepsbouwstrategie, die zeer efficiënt is, en kijken uit naar onze verdere samenwerking.”
Altijd beschikbaar
“We hebben al lange tijd een goede werkrelatie met Damen Marine Components”, zegt Martijn Beunk. Hij is Business Development Manager bij Royal Bodewes. “We hebben op talloze projecten met hen samengewerkt en hun uitstekende prijs-kwaliteitverhouding is daar een van de redenen van. Bovendien is het DMC-team altijd beschikbaar voor advies en overleg tijdens ons ontwerp- en engineeringproces.”