Op dinsdag 2 april deed voor het eerst een door methanol aangedreven containergigant de Antwerpse haven aan. De Ane Maersk meerde af op de MSC PSA European Terminal (MPET). Het schip onderging zijn eerste bunkeroperatie in Europese wateren en ontving daarbij 4.300 ton groene methanol en 1.375 ton biodiesel.
De stop in de Antwerpse haven maakte deel uit van de maiden voyage van de Ane Maersk. Het containerschip, gebouwd door Hyundai Heavy Industries in Zuid-Korea, heeft een laadcapaciteit van 16.000 TEU en is uitgerust met een dual fuel-motor die zowel op methanol als op biodiesel en conventionele bunkerbrandstof kan varen. De Ane Maersk is het eerste van een serie van achttien voor methanol geschikte schepen die Maersk in 2024 en 2025 in de vaart brengt.
Het bunkeren vond plaats op de MPET-terminal tijdens het laden en lossen van containers. TankMatch stuurde twee bunkertankers om 4.300 ton groene methanol over te pompen naar de Ane Maersk. Vervolgens leverde een bunkerschip van VT Group 1.375 ton biodiesel (B100).
Pioniersrol
Voor Port of Antwerp-Bruges is de gebeurtenis een mijlpaal die past in de ambitie om een multifuel-haven te worden, waar een veelheid aan verschillende klimaatneutrale brandstoffen zoals waterstof, ammoniak, methaan en methanol beschikbaar zijn voor bunkering – naast de bio- en conventionele bunkerbrandstoffen die al beschikbaar zijn. In juni 2023 vond allereerste bunkeroperatie met methanol plaats in Port of Antwerp-Bruges, toen 475 ton werd gebunkerd door de tanker Stena Pro Marine.
Om het bunkeren van klimaatneutrale brandstoffen op beide platformen mogelijk te maken, heeft Port of Antwerp-Bruges risicoanalyses uitgevoerd voor alle soorten brandstof. De haven stelt ook passende veiligheidsprotocollen op.
CEO Jacques Vandermeiren stelt: “Als vijfde grootste bunkerhaven ter wereld zijn we vastbesloten om een pioniersrol te vervullen in de integratie van klimaatneutrale brandstoffen in de bunkermarkt. Port of Antwerp-Bruges faciliteert waar mogelijk en zet zelf in op het vergroenen van haar vloot aan de hand van alternatieve brandstoffen.”
Nauwgezette planning
“Wij zijn verheugd om met de haven van Antwerpen-Brugge samen te werken aan de maiden voyage van de Ane Maersk”, zegt Emma Mazhari, hoofd Energiemarkten bij A.P. Moller-Maersk. “Dit is een belangrijke stap in onze inspanningen om de uitstoot van broeikasgassen tegen 2040 tot nul te herleiden. We waarderen al onze partners die bijdragen aan het koolstofvrij maken van de scheepvaart en logistiek, en we zijn blij om te zien dat zowel de groene brandstof als de bunkerinfrastructuur een veelbelovende ontwikkeling doormaken.”
Johan Van Daele, algemeen directeur van MPET, is trots op de aankomst en succesvolle bunkering van de Ane Maersk. “Deze prestatie was het resultaat van nauwgezette planning en samenwerking tussen alle betrokken partijen. Tijdens de operatie verliepen de SIMOPS (simultane operaties) uitzonderlijk goed, met minimale impact op onze regelmatige operaties.”
Duurzaam pad
“Het bunkeren van 4.300 ton methanol vormt voor ons een nieuwe mijlpaal na het uitvoeren van een aantal kleine methanolbunkeringen”, aldus Andre Nieman, CEO van Tankmatch. “We zijn trots om deel uit te maken van de decarbonisatie van de scheepvaart.”
Niels Groenewold van VT Group voegt toe: “De B100-bunkerdienst aan de Ane Maersk is een trots moment voor ons. Het is een duidelijke indicator dat we op de goede weg zijn naar het duurzame pad dat we voor onszelf hebben uitgestippeld. We kijken uit naar een gezamenlijke duurzame toekomst, ondersteund door het bunkeren van alternatieve brandstoffen zoals B100.”