BTT Multimodal Container Solutions bestaat 25 jaar. Dat werd 21 september gevierd. Het was dubbel feest want het Tilburgse familiebedrijf opende onlangs een nieuwe terminal in Bergen op Zoom.
BTT Multimodal Container Solutions biedt klanten full service-oplossingen rondom alles wat met handling en transport van containers te maken heeft. Zowel nationaal als internationaal. BTT heeft twee binnenvaartterminals in Tilburg (Loven en Vossenberg), één in Bergen op Zoom en drie railterminals (Tilburg, Eindhoven en in het Poolse Rzepin). BTT onderhoudt een rechtstreekse railverbinding vanuit Tilburg met diverse steden in China vice versa. Ook heeft BTT een eigen kantoor in de Chinese stad Chengdu. Bij het bedrijf werken in totaal 285 medewerkers. Samen verwerken zij op jaarbasis 385.000 TEU.
Op donderdag 21 september vond aan de Jules Verneweg in Tilburg op afstand de officiële opening plaats van de onlangs in gebruik genomen terminal in Bergen op Zoom. Daarmee stijgt het aantal verwerkte containers naar 550.000 TEU per jaar. Ook werd ook het jubileumfeest ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan gevierd. Tijdens het officiële gedeelte waren er toepraken van de Tilburgse burgemeester Theo Weterings, Maarten de Wijs van Port of Rotterdam en Dominique Hopmans, wethouder van de gemeente Bergen op Zoom. Laatstgenoemde verrichtte samen met de BTT-directie de officiële opening van de terminal in zijn gemeente.
Gok
De uitbreiding in Bergen op Zoom past bij de strategie van de familie Versteijnen om BTT uit te laten groeien tot een leidende inland terminal operator. De duurzame containeroverslag per binnenvaart en spoor moet groeien naar 1 miljoen TEU per jaar.
En toch is het pas 25 jaar geleden dat het bedrijf werd opgericht. Begin januari 1998 nam Wil Versteijnen de oude openbare laad- en loskade in Loven over van de gemeente Tilburg. Daar was in de jaren 60 een industriehaven aangelegd als opvolger van de Piushaven. Het bedrijf begon op 7.000 m2 grond waarop één felrode kraan werd neergezet.
“Het was toen echt een gok”, stelt oprichter Wil Versteijnen nu. “Niemand geloofde in containertransport over water. De vrachtwagens waren onze grootste concurrent en niemand had nog van intermodaal vervoer en/of van de duurzaamheid en stikstofuitstoot gehoord. Niet veel later bleek de in 1956 uitgevonden container ook voor de binnenvaart, en dus ook voor ons, de uitvinding van het jaar.”
Inmiddels vormt de oprichter van BTT samen met zijn zoons Jordy en Remon de directie. “Ondernemen doe je altijd samen, nooit alleen. Om de grond in Loven over te kunnen nemen, moesten we bij de gemeente intentieverklaringen afgeven. De mensen die dat hebben gedaan, zijn later allemaal klant geworden.”
Tilburg-ambassadeurs
Burgemeester Theo Weterings noemde de familie Versteijnen echte ambassadeurs van de stad. “Ze zijn voortdurend bezig met het bedenken van transportoplossingen, de logistiek slimmer maken en het blijven investeren in duurzaamheid. Dat is niet alleen van lokaal belang, maar ook nationaal en internationaal. Bij al hun drukke werkzaamheden vergeten Wil, Jordy en Remon de Tilburgse gemeenschap niet. Zo waren ze onder andere betrokken bij de viering van 100 jaar Piushaven en zijn ze shirtsponsor van Willem II.”
Ook lovende woorden van Maarten de Wijs, business manager Containers van Port of Rotterdam. “In de Rotterdamse haven staat BTT bekend om de logistieke efficiency en duurzaamheid. Als havenbedrijf Rotterdam ben je net ze sterk als je logistieke ketens. Daarin is BTT een constante en betrouwbare factor.”
Regelmatig valt tijdens de receptie nog de naam GVT (Gebroeders Versteijnen Transport), het bedrijf dat in 1957 werd opgericht. GVT Transport en Logistics is eind 2021 voor zo’n 80 miljoen euro verkocht aan de Franse onderneming ID Logistic. Dat is op logistiek vlak nog steeds partner van BTT.
West-Brabant Corridor
Ruim twintig jaar lang vormde het bedrijventerrein Theodorushaven Noordland in Bergen op Zoom een bouwval met oude loodsen en de ruïnes van een voormalige Turkse meelfabriek. Het was een doorn in het oog van de gemeente, maar doordat het privaat eigendom was, had de gemeente weinig tot geen invloed op de grond.
Alles veranderde toen Wil Versteijnen het perceel in 2020 kocht. Hij zag de enorme potentie van de locatie en wist zijn ideeën waar te maken met de bouw van een hypermoderne terminal met een opslagcapaciteit van 6.000 TEU. Begin februari werd even verderop de containerterminal OTB van de logistieke dienstverlener Van den Bosch uit Erp overgenomen.
De twee kavels worden gescheiden door de 60 meter brede Milieustraat Saver. De bedoeling is op bedrijventerrein Noordland één grote terminal te realiseren met nu al een totale kadelengte van 425 meter. Daar kunnen drie klasse V-schepen achter elkaar afmeren.
Economiewethouder Hopmans is zeer verheugd over de komst van BTT in zijn gemeente. “In onze toekomstvisie 2035 hebben wij opgenomen dat Bergen op Zoom een toonaangevende havenplaats moet worden. De activiteiten van BTT maken Bergen op Zoom nog aantrekkelijker als vestigingsplaats en verstevigt de functie van de haven nog verder.”
De BTT-terminal in Bergen op Zoom gaat de goederenstromen aansluiten op de West-Brabant Corridor (WBC). Die was in 2022 goed voor 430.000 TEU en een succesvolle samenwerking tussen de terminals in Tilburg (BTT), Oosterhout (OMC) en Moerdijk (MCT). Het past bij de al eerder aangehaalde woorden van Wil Versteijnen: “Ondernemen doe je altijd samen, nooit alleen.”
Door Jan Hoek