Häfen und Güterverkehr Köln A.G. (HGK) is met dochteronderneming HGK Shipping de toonaangevende binnenvaartmaatschappij van Europa met een vloot van zo’n 350 eigen en gecharterde schepen. Daarmee vervoert het bedrijf circa 35 miljoen ton vracht per jaar. Op 14 december vorig jaar nam HGK de resterende 60 procent van de aandelen van BEKA-HGK GmbH over. Hierdoor kan HGK haar activiteiten in de drogeladingvaart op de Bovenijn, Donau en Moezel aanzienlijk intensiveren.
Na de afbouw van de innovatieve en duurzame Synthese 18, kreeg De Gerlien van Tiem vervolgens de opdracht om voor HGK Shipping twee dieselelektrische tankers af te bouwen – met ruimte voor waterstofopslag zodat de tankers na een kleine ingreep desgewenst ook kunnen draaien op waterstof. Twee tankers met een extra uitdaging: ze dienden geschikt te zijn voor het transport van de zware chemiestof zoutzuur. De Gerlien van Tiem heeft vanaf het eerste idee het nieuwbouwconcept van de Courage en Curisosity bij het HGK Shipping Design Center in Duisburg begeleid.
HGK Shipping
Medio september ontving de maritieme onderneming in het HGK Shipping Design Center in Duisburg de voor de tiende keer uitgereikte Duitse Innovatieprijs Binnenscheepvaart. Volgens de jury is er bijna geen andere Duitse binnenvaartonderneming waar de duurzaamheid van transportoplossingen een belangrijker onderdeel van de strategie inneemt dan HGK Shipping; het zit in het DNA van de onderneming.
Volgens de jury is daarvoor de bij De Gerlien van Tiem gebouwde dieselelektrische Synthese 18 exemplarisch. Die tanker is al voorbereid op alternatieve brandstoffen, zoals waterstof. Ongetwijfeld was de directie van HGK Shipping bijzonder tevreden over de afbouw van de innovatieve en duurzame Synthese 18, want De Gerlien van Tiem kreeg de opdracht voor het afbouwen van nog twee dieselelektrische schepen: de Courage en de Curiosity. Bij die tankers is voortgeborduurd op de Synthese 18, maar moesten geschikt moeten zijn voor het vervoer van zoutzuur.
Rubber en kunststof
Rensen-Driessen leverde de op de Roemeense Severnav Shipyard gebouwde casco’s van 93 x 10,50 meter. Het ontwerp zorgt voor de uitstekende combinatie van geringe diepgang en een groot laadvermogen.
De dieselelektrische voortstuwing wordt mogelijk gemaakt door twee door Veth geleverde compacte L-drives en drie Scania- generatorsets D13. Van Tiem Elektro installeerde voor de drie boordnet-generatoren een powermanagementsysteem.
Maarten Soetekouw van de installateur uit Wamel zegt over het systeem: “Hiermee kan de kapitein in drie verschillende profielen kiezen hoe de generatoren gestuurd worden: Eco, Vermogen of Boost. Deze drie profielen kunnen worden bediend in ons PMS-besturingssysteem. In het stuurhuis is uitleesbaar welk vermogen nog beschikbaar is en of er wellicht een extra generator gestart dient te worden, of dat de kapitein vermogen terug kan nemen waardoor er minder generatoren nodig zijn. Door efficiënt met het systeem om te gaan, wordt dus brandstof bespaard.”
Zoutzuur is een waterige oplossing van waterstofchloride, waarvan jaarlijks ongeveer 20 miljoen ton wordt geproduceerd. Ietwat te veel om dat allemaal te laten vervoeren door de Courage en de Curiosity, aangezien deze type C-tankers elk over vier tanks beschikken van in totaal 1.220 kuub. De vier stalen tanks zijn berubberd om ze zoutzuurbestendig te maken, net als het leidingwerk en ook de pompen zijn inwendig voorzien van rubber of kunststof.
Overigens heeft De Gerlien van Tiem al eerder te maken gehad met een schip voor het transport van de bijtende vloeistof zoutzuur. In 2020 werd in Druten namelijk de coaster Amadeus Titanium in minder dan zes maanden omgebouwd tot chemicaliëntanker, ook toen in opdracht van HGK Shipping.
Regenboogkleuren van Covestro
De boegen van de schepen van HGK Shipping zijn vooral rood/wit gekleurd, terwijl de schepen van dochteronderneming Koninklijke Wijgula uit Druten oranje zijn. In het kader van het 100-jarig bestaan werd de Synthese 18 beschilderd in de feestelijke combinatie van oranje, rood en wit.
De boeg van de Courage is aan de ene kant beschilderd met oranje en aan de andere kant roze en die van de Curiosity groen en blauw. Dat heeft te maken met de Duitse onderneming Covestro waarvoor de schepen gaan varen. Het is een van de toonaangevende leveranciers van hoogwaardige polymeren. Het logo van Covestro bestaat uit een cirkel in de regenboogkleuren. De tankers Courage en Curiosity gaan varen voor Covestro, dat in 2015 ontstond als de verzelfstandigde materialendivisie van het Bayer-concern.
In april 2021 nam Covestro van Koninklijke DSM onderdeel Resins & Functional Materials (RFM) over. Daarmee breidde het bedrijf de portfolio duurzame coatingharsen aanzienlijk uit in deze groeimarkt. Hierdoor werd Covestro’s wereldwijde productienetwerk uitgebreid met meer dan twintig vestigingen, waaronder verschillende in Nederland. In totaal heeft Covestro ongeveer vijftig productielocaties in Europa, Azië en de Verenigde Staten.
Bij dit bedrijf zijn, net als bij HGK Shipping, innovatie en duurzaamheid drijvende krachten. In dat rijtje past De Gerlien van Tiem prima; de werf in Druten heeft immers al decennialang ervaring in klantspecifieke, innovatieve en duurzame afbouw. De geslaagde afbouw van de tankers Courage en Curiosity is daarvan het zoveelste bewijs.