De Tweede Kamer heeft donderdag 8 december een amendement aangenomen om 2,3 miljoen euro beschikbaar te stellen voor verlenging van de succesvolle Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS). Het voorsteel werd met een ruime meerderheid van 142 zetels aangenomen.
Het amendement op de begroting van het ministerie van EZK was ingediend door VVD-Kamerlid Pim van Strien en mede-ondertekend door de Kamerleden Van der Graaf (ChristenUnie), Amhaouch (CDA), Van Haga (Groep Haga) en Stoffer (SGP). Brancheorganisatie Netherlands Maritime Technology (NMT) stelt in een reactie “in het bijzonder Pim van Strien zeer erkentelijk” te zijn voor het indienen van het amendement en heeft “grote waardering voor de brede steun in de Tweede Kamer”.
Risico’s
De internationaal concurrerende en zeer innovatieve Nederlandse scheepsbouwsector benut de SDS-regeling om ontwikkelingsrisico’s bij duurzaamheidsinnovaties te ondervangen, aldus NMT. “Deze risico’s ontstaan doordat bij toepassing van nieuwe technologieën in schepen een sterke afhankelijkheid is van alle aspecten van het scheepsontwerp, terwijl de prestatie van het geheel pas na oplevering daadwerkelijk getest kan worden.” Dit geldt zowel voor unieke schepen als voor de eerste schepen van een serie, die daarmee prototypes zijn. Daarom is de subsidie ordergebonden.
De effecten van de subsidie reiken verder dan de schepen waarop de innovaties als eerste worden toegepast, omdat de daaraan verbonden risico’s beheersbaar zijn in de doorontwikkeling voor meerdere toepassingen en vervolgorders. NMT: “Daarmee biedt de SDS een oplossing voor het knelpunt, dat investeringen in schone technologie vanwege de moeilijke marktomstandigheden en de zware internationale concurrentie veel te traag op gang komen.”
Investeren in schone technologie
De SDS is bedoeld om de introductie van vernieuwende duurzame technologieën in de scheepsnieuwbouw en -ombouw mogelijk te maken. Technologieën die bedoeld zijn voor de structurele verlaging van CO2-uitstoot en andere schadelijke emissies aan boord van verschillende scheepstypen voor zee en binnenwateren. Andere oplossingen, die bijdragen aan de duurzame inzet van het schip gedurende de levensduur, vallen eveneens onder de regeling.
In de verlengingsperiode zal het ministerie van Economische Zaken en Klimaat een evaluatie uitvoeren naar de effecten.
Hoe staat het met de opties voor middelgrote jachten tot ombouw cq vervanging van dieseltractie naar waterstof of elektrisch en de subsidies dienaangaande.